ASM Sales Force Agency

Inflacja znów w górę. Sieci handlowe mocno walczą o klienta promocjami

Inflacja w Polsce wciąż rośnie. Ze wstępnych danych GUS wynika, że w maju wskaźnik wzrostu cen wyniósł 13,9% i już trzeci miesiąc z zrzędu osiąga dwucyfrowy poziom w skali roku. W obliczu galopującej inflacji największe sieci handlowe rywalizują o klientów aktywną polityką promocyjną. Według najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy autorstwa ASM Sales Force Agency w ujęciu rocznym po raz kolejny najmocniej podrożały produkty tłuszczowe (54%), używki i piwo (21%) oraz nabiał (10%.) Średnie ceny podstawowych produktów utrzymały się na podobnym poziomie co w kwietniu br.

Maj przyniósł kolejny rekord inflacji. Według wstępnego szacunku GUS ceny towarów i usług konsumpcyjnych wzrosły rok do roku o 13,9% a w porównaniu z poprzednim miesiącem o 1,7%.  Eksperci przewidują, że inflacja pozostanie dwucyfrowa do końca 2022 roku, a jej szczyt przypadnie w wakacje.

W sklepach drogo, ale stabilnie

Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że w 7 na 13 sieci objętych badaniem, ceny w maju br. były nieznacznie wyższe niż w kwietniu. W pozostałych 6 ceny spadły od 2% do blisko 4%. Średnia cena koszyka zakupowego w maju kształtowała się na poziomie 241,06 zł. To minimalny spadek o 0,36 zł, czyli 0,15% w porównaniu do kwietnia br. Największy wzrost średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Auchan (7,59%). Natomiast w ujęciu rocznym wzrost cen odnotowano w ośmiu sieciach wobec 2021 roku. Były to min.: Carrefour (8,79%), Intermarché (9,00%) czy E.Leclerc (10,73%). Największy wzrost cen koszyka odnotowano w sieci Selgros Cash&Carry, w której średnia cena koszyka w maju 2022 r. była wyższa aż o 43,88 zł niż przed rokiem, tj. o 19%.

Analizując koszyk złożony wyłącznie z produktów najtańszych moglibyśmy zapłacić 188,10 zł (więcej o 5,12 zł niż w kwietniu), natomiast koszyk produktów najdroższych – 320,85 zł (mniej o 12,68 zł niż w kwietniu). Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem w maju 2022 r. wyniosła 132,75 zł i jest ona o 17,80 zł niższa niż w kwietniu. Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to wartość koszyka zakupowego całościowo zwiększyła się o 6,10% z 227,19 zł w maju 2021 r. do 241,06 zł w maju 2022 r. Suma koszyka minimalnego była wyższa o 3,88% niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w maju 2022 r. droższy o 8,71% niż w 2021 r.

– Inflacja w Polsce rozpędziła się i z miesiąca na miesiąc jest coraz wyższa. Z najnowszych danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że sięgnęła poziomu 13,9 procent. Wszystko wskazuje na to, że kolejne miesiące pod tym względem mogą być jeszcze gorsze. Na coraz wyższe ceny towarów i usług znaczący wpływ ma wciąż rosnąca cena paliw. 8 złotych za litr benzyny i niewiele tańszy olej napędowy negatywnie wpływają na koszty producentów, transport i ostateczną cenę produktów spożywczych. Widzimy skokowe wzrosty cen na przykład na bazarach czy w mniejszych sklepach. Duże sieci handlowe, choć także odczuwają rosnące koszty działalności, są w stanie powstrzymać gwałtowny wzrost cen. Wynika to z prowadzonej aktywnej polityki cenowej i negocjacji bezpośrednio z producentami. Mimo tego w ostatnim miesiącu sieci handlowe w stosunku do zeszłego roku podniosły ceny średnio o prawie 4 procent – komentuje wyniki raportu Patryk Górczyński, Dyrektor Zarządzający ASM Sales Force Agency.    

W ramach porównania modelu hybrydowego, w maju 2022 r. w jednej na trzy analizowane sieci, zakupy online były tańsze, niż w stacjonarnych wersjach tych samych sklepów. Natomiast przed miesiącem w dwóch na trzy sprawdzane sieci zakupy przez Internet były tańsze.

W ramach porównania modelu hybrydowego, w maju 2022 r. w jednej na trzy analizowane sieci, zakupy online były tańsze, niż w stacjonarnych wersjach tych samych sklepów. Natomiast przed miesiącem w dwóch na trzy sprawdzane sieci zakupy przez Internet były tańsze.

Maj potwierdził, że w przypadku minimalnych cen produktów, liderem jest Auchan, który oferował 17 produktów w cenach minimalnych. Następnie uplasowało się Makro z 5 oraz Biedronka z 4 produktami z najniższymi cenami. Na wykresie widzimy, że po 3 produkty w cenach minimalnych oferowały w maju br. sklepy sieci Lidl oraz sieci Selgros Cash&Carry, a po 2 produkty można było znaleźć w sieciach: Carrefour, Kaufland i Netto. Po 1 takim produkcie stwierdzono w sklepach E.Leclerc i Intermarche.

Najwięcej najdroższych produktów (12) można było w maju br. znaleźć w Selgros Cash&Carry. Tuż za nią znalazły się sklepy E.Leclerc oraz Netto (10 produktów) a dalej: POLOmarket, Dino (5 produktów), Biedronka, Intermarché (3 produkty), Lidl (2 produkty) oraz  Makro, Kaufland i Auchan z 1 produktem z najwyższą ceną spośród 40 analizowanych.

Zestawienie cen poniższych kategorii produktowych rok do roku pokazuje, że w maju
2022 r. względem 2021 roku podrożało 8 kategorii produktów: chemia domowa i kosmetyki, mięso, wędliny i ryby, napoje, mrożonki, dodatki, nabiał, używki i piwo oraz produkty tłuszczowe. Od stycznia w największym stopniu drożeją produkty tłuszczowe. W maju wzrost ten wyniósł 54 % wobec 2021 r.

Największy spadek cen w maju 2022 widzimy z kolei w przypadku produktów sypkich (9,94%).

Analizując koszyk złożony wyłącznie z produktów najtańszych moglibyśmy zapłacić 188,10 zł (więcej o 5,12 zł niż w kwietniu), natomiast koszyk produktów najdroższych – 320,85 zł
(mniej o 12,68 zł niż w kwietniu). Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem
w maju 2022 r. wyniosła 132,75 zł i jest ona o 17,80 zł niższa niż w kwietniu. Jeśli spojrzymy
na dane w ujęciu rocznym, to suma koszyka minimalnego w maju 2022 r. była wyższa
o 3,88% niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w maju 2022 r. droższy
o 8,71% niż w 2021 r.

Warte uwagi

Dedykowany zespół ekspertów przystępuje do oceny projektu pod kątem wszystkich potrzeb i analizuje możliwe ścieżki prowadzenia projektu z możliwie jak największym, możliwym wykorzystaniem narzędzi, jakie dostarcza nam aplikacja DataSense.