ASM Sales Force Agency

Kolejny skok inflacji. Wyraźne podwyżki wszystkich kategorii produktów

Ceny dóbr i usług rosną w coraz szybszym tempie. Wstępne dane GUS wskazują, że w październiku inflacja wyniosła 17,9%. Takiej drożyzny w sklepach nie było od ponad dwóch dekad. Jak wynika z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy autorstwa ASM Sales Force Agency, średnie ceny podstawowych produktów FMCG były w październiku o ponad 16% wyższe niż rok wcześniej a koszyk najtańszych artykułów po raz pierwszy przekroczył granicę 200 złotych. Dwucyfrowe podwyżki objęły aż siedem kategorii produktów. Najbardziej zdrożały artykuły tłuszczowe (72%), nabiał (27%), używki i piwo (27%) oraz dodatki (24%).

W październiku br. padł kolejny rekord inflacyjny. To najwyższy wynik od 26 lat. Według najnowszych prognoz analityków inflacja będzie rosła do końca roku, a swój szczyt na poziomie 20% osiągnie w lutym 2023 r. 

Koszyk minimalny za ponad 200 zł

Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że w 10 na 13 sieci objętych badaniem, ceny w październiku br. były wyższe niż we wrześniu. Spadki cen odnotowano jedynie w kanale e-grocery (2,77%) oraz w sklepach Auchan (3,52%) i Lidl (0,13%). Średnia cena koszyka zakupowego w październiku br. wyniosła 263,58 zł. To wzrost o 2,73 zł, czyli 1,05% w porównaniu do września br. Największe podwyżki odnotowano w sieci Selgros Cash & Carry (4,48%). W ujęciu rocznym wzrost cen zaobserwowano we wszystkich 10 analizowanych sieciach. Były to min.: Intermarché (9,35%), Selgros C&C (9,28%) czy Makro C&C (8,91%). Największy wzrost cen koszyka odnotowano w sieci Carrefour, w której średnia cena koszyka w październiku 2022 r. była wyższa aż o 48,81 zł niż przed rokiem, tj. o 10,90%.

Analizując koszyk złożony wyłącznie z produktów najtańszych moglibyśmy zapłacić 204,23 zł (więcej o 4,45 zł niż we wrześniu), natomiast za koszyk produktów najdroższych – 335,13 zł (więcej o 13,91 zł niż we wrześniu). Różnica między najtańszym, a najdroższym koszykiem w październiku 2022 r. wyniosła 130,90 zł i jest ona o 9,46 zł wyższa niż we wrześniu. Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to suma koszyka minimalnego w październiku 2022 r. była wyższa o 14,25% niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w październiku 2022 r. droższy o 18,90% niż w 2021 r. Wartość koszyka zakupowego całościowo zwiększyła się o ponad 16% z 226,81 zł w październiku 2021 r. do 263,58 zł w październiku 2022 r.

Najnowsze dane pokazują, że koszyk najtańszych produktów po raz pierwszy przekroczył granicę 200 złotych. Oznacza to, że sieci handlowe są zmuszone podnosić ceny niemal wszystkich produktów, także tych najtańszych, które cieszą się coraz większym zainteresowaniem ze strony klientów. Naszym zdaniem handlowcy już teraz intensywnie szykują się do sprzedaży przedświątecznej. Pod koniec roku klienci mogą spodziewać się wielu obniżek cen oraz akcji promocyjnych. Ich skala będzie jednak zależeć od poziomu inflacji, a głownie od cen paliw, energii oraz rosnących kosztów pracy – mówi Patryk Górczyński – dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency.

Kanał e-grocery ze spadkiem, ale wciąż najdroższy

Pierwsze miejsce rankingu najtańszych sieci wciąż obejmuje Auchan. W sklepach tej marki średni koszt koszyka zakupowego wyniósł 223,88 zł. To o 8,17 zł, czyli o 3,52% mniej niż najtańszy koszyk we wrześniu br., należący przed miesiącem również do Auchan. Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym, a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 8,15 zł (Lidl) i 30,39 zł (Biedronka).

W październiku 2022 roku najdroższy okazał się ponownie kanał e-grocery, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 300,15 zł, czyli o 34% więcej niż w najtańszych sklepach Auchan. Badanie koszyka zakupowego wykazało również, że we wrześniu 2022 r. najtańsze zakupy można było ponownie zrobić w dyskontach – 252,86 zł.

W ramach porównania modelu hybrydowego, w październiku 2022 r. w jednej na trzy analizowane sieci, zakupy online były tańsze niż w stacjonarnych wersjach tych samych sklepów. Natomiast przed miesiącem w dwóch na trzy sprawdzane sieci, zakupy przez Internet były tańsze.

Najbardziej wyrównane ceny w październiku br. odnotowano w sklepach sieci E.Leclerc (wersja online droższa o 0,05 zł). W przypadku sieci Carrefour zakupy przez Internet były o 1,71 zł tańsze. Natomiast sieć Auchan stawia na handel tradycyjny. Zestaw produktów zamówionych przez Internet był o 24,79 zł droższy od wersji tradycyjnej.

Siedem grup produktów z dwucyfrowymi wzrostami

Zestawienie cen kategorii produktowych rok do roku pokazuje, że w październiku 2022 r. względem 2021 r. podrożały wszystkie z 10 analizowanych kategorii produktów: chemia domowa i kosmetyki, produkty tłuszczowe, mięso, wędliny i ryby, produkty sypkie, napoje, dodatki, nabiał, używki i piwo, mrożonki oraz słodycze. W siedmiu grupach skok był dwucyfrowy. Najwyższy wzrost cen w skali roku (72,51%) odnotowano w kategorii produktów tłuszczowych. Z wyliczeń ekspertów ASM Sales Force Agency dodatkowo wynika, że nabiał podrożał o 27,56%, używki i piwo o 27,14%, dodatki o 24,77%, a produkty sypkie o 17,76%. W każdej z analizowanych grup produktów odnotowano zmiany cen, jednak najmniejszą różnicę stwierdzono w przypadku kategorii słodycze (w październiku 2022 r. drożej o 3,58%).

Październik potwierdził, że w przypadku minimalnych cen produktów, liderem ponownie jest Auchan, który oferował 19 produktów w cenach minimalnych. Kolejno uplasował się Lidl z 7, a następnie Biedronka z 4 produktami z najniższymi cenami. Na wykresie widzimy, że 3 produkty w cenach minimalnych oferowały w październiku br. sklepy sieci Selgros C&C. W sklepach E.Leclerc, Intermarché i Kaufland było po dwa najtańsze produkty, a w sieciach: Dino i Netto tylko po jednym najtańszym produkcie.

Najwięcej najdroższych produktów (21) można było we wrześniu br. znaleźć w sieci Intermarché. Tuż za nią znalazły się sklepy Netto (7 produktów) i E.Leclerc (6 produktów), a dalej: POLOmarket (4 produkty), Kaufland (3 produkty), Carrefour (2 produkty) oraz Auchan, Biedronka, Dino, Lidl i Selgros Cash & Carry z 1 produktem z najwyższą ceną spośród 40 analizowanych.

Warte uwagi

Dedykowany zespół ekspertów przystępuje do oceny projektu pod kątem wszystkich potrzeb i analizuje możliwe ścieżki prowadzenia projektu z możliwie jak największym, możliwym wykorzystaniem narzędzi, jakie dostarcza nam aplikacja DataSense.