ASM Sales Force Agency

Next Day Summit – 360-stopniowe spojrzenie na handel jutra

Przedstawiciel ASM SFA, Zbigniew Sierocki, wśród ekspertów multiformatowej konferencji branżowej.

 

Pandemia koronawirusa zaburzyła prognozy dotyczące scenariuszy przyszłości. Część z nich zdezaktualizowała, inne zmiany przyspieszyła. O tym, jaki będzie rynek po pandemii, konsument i handel jutra, dyskutowali eksperci różnych branż podczas konferencji Next Day Summit 2020.

Eksperci Next Day Summit 2020

W panelu* moderowanym przez Michalinę Szczepańską, redaktor naczelną magazynu „Handel”, udział wzięli:

  • Krzysztof Tokarz, Grupa Specjał
  • Bartosz Ziółek, Amber Consulting
  • Mariusz Pełechaty, Kodabots

Z ramienia ASM Sales Force Agency wystąpił Zbigniew Sierocki, Operational Division Director.

Jak będzie wyglądał handel przyszłości?

Sklep przyszłości

Eksperci rozważali różne możliwe opcje handlu jutra. Wszyscy zgodzili się co do jednego: sklepy przyszłości nie obejdą się bez technologii.

Czy sklep przyszłości będzie stacjonarnym salonem flagowym uzupełniającym główny e-sklep czy technologia całkowicie wyeliminuje obsługę, a może stanie się ona luksusem? Tu panowały zdania podzielone.

Zdaniem eksperta ASM SFA, najbardziej prawdopodobna w najbliższej przyszłości wydaje się opcja hybrydowa: zamów i odbierz (click & collect). Połączenie usługi online i offline jest, wg Zbigniewa Sierockiego, kluczem do sukcesu detalistów.

Wszystko wskazuje na to, że przyszłość zmierza w kierunku handlu omnichannelowego: dywersyfikacja kanałów i modeli sprzedaży, a także ich łączenie, daje większe szanse na przetrwanie w momencie wystąpienia kryzysu. Dlatego duże sieci stacjonarne rozbudowują swój segment online, zaś mniejsze sklepy detaliczne wprowadzają usprawnienia technologiczne. Wszystko po to, żeby dotrzeć do klienta i przekonać go do swojej oferty. Są więc platformy stricte internetowe, aplikacje obsługiwane przez smartfony, programy lojalnościowe, uproszczone płatności, jak najszybsza dostawa lub możliwość oszczędności czasu i pieniędzy przez odbiór osobisty wybranych wcześniej zdalnie produktów. – wyjaśnia Zbigniew Sierocki.

Konsument przyszłości – smart shopper

Rozwój sklepów przyszłości jest po części odpowiedzią na zachowania konsumenckie. Pandemia zmieniła nasze nawyki zakupowe i do modeli z przeszłości nie będzie już powrotu.

Zakupy online czy hybrydowe spodobały się Polakom. Ze względu na silną konkurencję oferenci nieustannie dążą do usprawnienia usług – formy zamówienia, płatności, dostawy i reklamacji. Znaczące jest przy tym kilka faktorów – jakość dostarczanych towarów, termin dostawy, cena i coraz częściej aspekt ekologiczny, związany z nadmiarem plastikowych opakowań.

Przede wszystkim jednak dla dzisiejszego konsumenta ważne jest bezpieczeństwo. Po okresie lockdown zauważalne stały się nowe nawyki: kupujemy więcej, ale za to rzadziej wybieramy się na zakupy. Jak najbardziej staramy się ograniczyć czas spędzony w sklepie, dlatego cenimy zakupy w sieci, mniejszych sklepach osiedlowych blisko domu czy pracy, a także modele łączone click&collect (zamów online, odbierz osobiście).

***

Konferencja Next Day Summit odbyła się 29 września w kilku formatach, tj. live-online, VoD, sesja Q&A, podcasty oraz raport, w którym znajdą się pokonferencyjne merytoryczne materiały poszerzone o treści redakcyjne, analizy, wywiady i komentarze.

*Nagrania wystąpień dostępne są w kanale VoD przez 30 dni na https://nextdaysummit.pl/.

Warte uwagi

Dedykowany zespół ekspertów przystępuje do oceny projektu pod kątem wszystkich potrzeb i analizuje możliwe ścieżki prowadzenia projektu z możliwie jak największym, możliwym wykorzystaniem narzędzi, jakie dostarcza nam aplikacja DataSense.