ASM Sales Force Agency

Podsumowanie roku 2020 w handlu – ASM Sales Force Agency

 

Rok 2020 był inny od wszystkich i pełen zupełnie nowych wyzwań w handlu. Pandemia Covid-19 odcisnęła piętno na wszystkich sektorach gospodarki, nie oszczędzając branży retail. Trwający lockdown i liczne obostrzenia nałożone na sektor handlowy, wpłynęły na widoczne zmiany zarówno modeli działania sieci zakupowych, jak i nawyki zakupowe konsumentów. Trudna rzeczywistość, jaka nastała wraz z pandemią wymusiła na branży handlowej dynamiczne zmiany w kierunku transformacji cyfrowej biznesów. – podkreśla Patryk Górczyński, Dyrektor Zarządzający ASM Sales Force Agency. Chcąc sprzedawać i utrzymać rentowność, wiele firm przeniosło się do online’u, a te formaty, które dotychczas działały w e-commerce, musiały zmierzyć się z ogromnym wzrostem zainteresowania ze strony konsumentów oraz sprostać ich wysokim oczekiwaniom.

Rok przełomu – podsumowanie 2020 roku w handlu

Zapewnienie ciągłości łańcucha dostaw, optymalizacja budżetów i kreowanie nowej polityki cenowej, dbałość o obsługę klientów na najwyższym poziomie, dynamiczna współpraca z firmami kurierskimi, czy zapewnienie bezpieczeństwa w związku z zaostrzonymi wymogami sanitarnymi – wszystkie te elementy musiały w 2020 roku złożyć się w całość, by zapewnić nieprzerwaną ciągłość działania biznesów. Miniony rok przetrwały te firmy, które nie tylko były w dobrej czy wystarczającej kondycji finansowej, ale przede wszystkim ci, którzy w sposób zwinny dostosowali się do zupełnie nowych reguł rynkowych i najszybciej wyszli naprzeciw potrzebom konsumentów.

A klienci zdecydowanie otworzyli się na sprzedaż online i byli w stanie zapłacić więcej za jakość i pewność bezpiecznych, szybkich i kompleksowych zakupów. Rozwój e-commerce osiągnął dynamikę, do której w normalnych warunkach dojrzewałby jeszcze przez długi czas – ocenia Patryk Górczyński. Na zakupy przez internet otworzyli się nowi klienci, którzy dotychczas korzystali z kanału tradycyjnego. Konsumenci w obliczu obostrzeń związanych z handlem, a także np. przebywaniem na kwarantannie, zostali niejako zmuszeni do zmiany nawyków i poszukiwania nowych kanałów zakupowych, a zatem przejścia na model zakupowy online. Dziś przez internet kupuje już ponad 70% Polaków. E-commerce tę zwyżkę zainteresowania wykorzystał, oferując produkty w cenach często wyższych niż w modelu stacjonarnym, co jasno wynika z naszych badań cen, które prowadzimy od 2019 roku. Wyniki analiz przedstawiamy w autorskim raporcie Koszyk Zakupowy Grudzień 2020.

Wychodząc naprzeciw potrzebom konsumentów

Sieci handlowe w obliczu wzrostu roli e-commerce, musiały w zdecydowany sposób zawalczyć o uwagę potencjalnych klientów. Dlatego też w minionym roku kreatywne formatowanie oferty produktowej i szycie rozwiązań na miarę – stały się standardem. Wzrosła popularność wielopaków, opakowań familijnych, licznych promocji obejmujących artykuły szczególnie pożądane, np. w okresie największych zaostrzeń szczególnym powodzeniem cieszyły produkty sypkie spożywcze czy chemia do dezynfekcji. Analizując Koszyk Zakupowy Polaków, odnotowaliśmy również wyraźny wzrost zainteresowania produktami z kategorii: słodycze i alkohol. – mówi Patryk Górczyński z ASM Sales Force Agency.

Konsumenci zaczęli robić zakupy rzadziej, ale jednorazowo ich koszyk miał wyższą wartość – producenci dostrzegli tę tendencję i oferowali promocje specjalne czy formaty opakowań, które zaspokajały potrzeby oraz oczekiwania klientów, które w dobie pandemii wcale nie zmalały – wręcz przeciwnie.

Echa zmian i wiodących trendów z 2020 roku będziemy z pewnością obserwować również w ciągu najbliższych miesięcy. Transformacja cyfrowa biznesów będzie coraz wyraźniejsza. Na rynku przetrwają ci gracze, którzy nie tylko podążą za zmianą, ale przede wszystkim te biznesy, które będą kreować nowe potrzeby – w zupełnie nowej rzeczywistości. Bycie o krok przed konkurencją jeszcze nigdy nie było tak ważne i… tak trudne. Jak temu wyzwaniu sprosta kanał tradycyjny i jak zmieniać się będzie coraz bardziej nasycony rynek e-commerce? Czy w najbliższych miesiącach futurystyczne wizje bezdotykowych zakupów staną się już rzeczywistością i normą, czy też modele zakupowe Polaków wrócą do stanu sprzed pandemii? Przekonamy się już niebawem.

Warte uwagi

Dedykowany zespół ekspertów przystępuje do oceny projektu pod kątem wszystkich potrzeb i analizuje możliwe ścieżki prowadzenia projektu z możliwie jak największym, możliwym wykorzystaniem narzędzi, jakie dostarcza nam aplikacja DataSense.