ASM Sales Force Agency

Badanie cen koszyka zakupowego – podsumowujemy rok 2019

 

Dziesiąte badanie cen produktów FMCG naszego koszyka zakupowego za nami. Podsumowujemy rok 2019!

  • Grudzień nie przyniósł odczuwalnych zmian uśrednionych cen podstawowych produktów FMCG. Zmniejszył się też rozdźwięk cenowy między kanałami sprzedaży online i offline (zakupy w sieci potaniały, a w sklepach stacjonarnych zdrożały).
  • Jednakże skali kwartalnej rozstrzał cen online vs. offline wzrósł z 10 do ponad 15 proc. (Q3 vs. Q4).
  • Podsumowanie roku 2019 (kwartałów Q2-Q4) pokazuje, że w szerokiej, rocznej perspektywie, mimo rosnącej inflacji, ceny badanych produktów nie zmieniły się drastycznie.
  • Najdroższych zakupów w sieciach tradycyjnych dokonywaliśmy w trzecim kwartale 2019 r. (Q3) – czas największego wzrostu cen przypadł na sezon wakacyjny.
  • W uśrednionym rocznym rankingu cenowym badanych sieci przoduje e-gorcery, najtaniej zaś w 2019 r. kupowaliśmy w Auchan.

Wyniki badań z różnych okresów wraz z cenami

Dla porządku przedstawimy najpierw wyniki badań z jednego miesiąca – grudnia, później wyniki kwartalne i roczne. Zobaczmy, jak kształtują się ceny koszyków w poszczególnych okresach.

Wyniki badania grudniowego:

Średnia wartość grudniowego koszyka wyniosła 228,49 zł, a więc w przybliżeniu tyle samo co przed miesiącem (zaledwie o 0,39 zł więcej). Koszyk zakupowy skomponowany wyłącznie z najdroższych produktów podrożał względem listopada o 3,8 zł (z 316,04 zł w listopadzie do 319,83 zł w grudniu). Ale wzrosła też o blisko 5 zł wartość koszyka produktów najtańszych (z 156,73 zł do 161,7 zł). Rozbieżność cenowa zestawienia produktów najtańszych i najdroższych pozostaje więc nadal niemal dwukrotna (w grudniu nieznacznie mniejsza).

badanie cen produktów FMCG

 

 

 

 

 

Wyniki kwartalne (Q4):

Czwarty kwartał 2019 r. przyniósł z jednej strony 2,4-procentową obniżkę cen średnich w tradycyjnych kanałach sprzedaży, ale jednocześnie 2,6-procentową zwyżkę średniej wartości koszyka skomponowanego z produktów zakupionych wyłącznie online. Wartość przeciętnego koszyka nie uległa więc znaczącej zmianie kwartał do kwartału, ale w Q4 zwiększył się rozdźwięk cenowy między tradycyjnymi kanałami sprzedaży (średnio 226,15 zł) a e-grocery (261,23 zł) – tym samym wynosiła ona w Q4 ponad 15,5 proc., podczas gdy w Q3 było to niecałe 10 proc.

ceny koszyka zakupowego badanie 2019

 

 

 

 

 

Wyniki roczne (Q2-Q4):

Najdroższych zakupów w sieciach tradycyjnych dokonywaliśmy w trzecim kwartale 2019 r. (Q3), a więc drugim objętym badaniami ASM SFA. Czas największego wzrostu cen przypadł na miesiące letnie, czyli sezon wakacyjny. Niezmiennie przez cały okres badania najdroższe były zakupy online, a najtańsze, w uśrednieniu, w tradycyjnym sklepie Auchan. Najstabilniejsze pod względem cokwartalnego średniego poziomu cen były w 2019 Selgros, Carrefour i Kaufland. Lidl, w pierwszej połowie roku regularnie utrzymujący się w okolicach mediany badania, w drugiej części 2019 wywindował ceny w górę, w czwartym kwartale będąc drugim najdroższym sklepem stacjonarnym.

Podsumowanie badania cen koszyka zakupowego 2019

W kwartalnym i rocznym zestawieniu wyników naszych badań cen koszyka zakupowego wyraźne są zależności od polityki cenowej i promocyjnej poszczególnych sieci (a promocje z kolei zależne są od sezonowości występowania produktów). Dlatego też, w szerokiej, rocznej perspektywie ceny badanych produktów nie zmieniły się drastycznie (mimo iż według danych GUS, w skali roku inflacja wyniosła 2,3 proc.).

badanie cen koszyka zakupowego

-Nasze badanie koszyka zakupowego nie pokrywa się jeden do jednego z trendami odnotowanymi przez Główny Urząd Statystyczny, gdyż bazujemy na zupełnie innej metodologii: GUS analizuje produkty z definicji wysokoinflacyjne, będące same w sobie produktem lub składające się półproduktów – jak np. warzywa, bułki etc. ASM SFA z kolei bada konkretne produkty dużych dostawców, o identycznych parametrach, a których cena w dużej mierze zależy od polityki cenowej danej sieci handlowej czy też samego dostawcy. Zestawienie wysokiego wzrostu wskaźnika inflacji z wynikami naszych badań pozwala wywnioskować, że analizowane produkty, swego rodzaju bestsellery (o czym świadczy fakt, że są dostępne we wszystkich sieciach), stanowią istotny element polityki cenowej sklepów: jako wysokorotacyjne mogą być sprzedawane taniej, co obniża poziom cen uwzględnianych w naszym raporcie. Rzeczywista marża w budowana jest prawdopodobnie na innych produktach.- wyjaśnia Patryk Górczyński, dyrektor zarządzający ASM SFA.-wyjaśnia Patryk Górczyński, dyrektor zarządzający ASM SFA.

Ranking sieci:

Najtańszą siecią w skali roku okazał się Auchan, choć odnotowano tam wzrost cen w miesiącach wakacyjnych. W dalszej kolejności, ale wciąż poniżej mediany, uplasowały się odpowiednio Kaufland, Biedronka, Tesco, Carrefour. Sieć Intermarche zajęła miejsce pośrodku rankingu (wyznaczając jego medianę). Powyżej wzrastająco zajęły miejsce: E.leclerc, Lidl, Makro, Selgros i e-grocery.

Metodologia:

Od marca 2019 eksperci ASM SFA w cyklach miesięcznych porównują ceny 40 produktów (tych samych marek i o analogicznych gramaturach) w wybranych sklepach stacjonarnych na terenie całej Polski (tj. Biedronka, Lidl, Auchan, Carrefour, E.Leclerc, Intermarché, Kaufland, Tesco, Makro i Selgros). Od lipca badanie rozszerzono o kanały sprzedaży online, tzw. e-grocery, tj. frisco.pl, dodomku.pl, polskikoszyk.pl oraz szybkikoszyk.pl i tzw. hybrydy (a więc sieci prowadzące sprzedaż stacjonarną i internetową), czyli Auchan vs. Auchan Direct, E.Leclerc vs. E.Leclerc online, Carrefour vs. E-Carrefour oraz Tesco vs. Tesco e-zakupy.

Badanie ASM SFA bazuje na cenach przykładowego koszyka zakupowego. Najwyższy wynik (a więc najdroższy koszyk) nie oznacza, że wszystkie produkty są w danym sklepie najdroższe. Analogicznie – nie ma możliwości zakupienia wszystkich najtańszych produktów w jednym miejscu. Nawet tańsze sieci posiadają w swoim asortymencie najdroższe grupy produktów. I odwrotnie, i w najdroższych sklepach zdarzają się najtańsze produkty.

 

*W razie pytań dot. raportu cen koszyka zakupowego prosimy o kontakt z naszym biurem prasowym: aga@hagen.pl

Warte uwagi

Dedykowany zespół ekspertów przystępuje do oceny projektu pod kątem wszystkich potrzeb i analizuje możliwe ścieżki prowadzenia projektu z możliwie jak największym, możliwym wykorzystaniem narzędzi, jakie dostarcza nam aplikacja DataSense.