Czasy, w których dla dobrego funkcjonowania sklepu wystarczyło mieć lokal, asortyment i kasę fiskalną, już dawno minęły. Współcześnie konkurencja na rynku jest naprawdę ogromna, dlatego narzędzia takie jak visual merchandising (VM) są kluczowe dla sukcesu. I to nie tylko stacjonarnie!
Visual merchandising to dział marketingu, który zajmuje się wyglądem sklepu i wystawionego na sprzedaż towaru, to także sztuka kreowania ekspozycji (zarówno stacjonarnie, jak i online) w taki sposób, by w centrum uwagi kupującego znalazł się produkt, a ścieżka zakupowa była jak najprostsza.
Najczęściej profesjonalny VM wyraża się w projektowaniu witryny sklepowej. W galerii handlowej i na ulicy musisz potrafić się wyróżnić, zachęcając do wejścia każdego, nawet osoby, które pierwotnie nie planowały wizyty w Twoim sklepie. Po wejściu do sklepu wciąż możemy spotkać się z zabiegami visual merchandising’u. Zasady, którymi kierują się specjaliści, to m.in. odpowiednio zaprojektowana mapie sklepu, dobre ustawienie produktów nie tylko w obrębie pomieszczenia, lecz nawet półki, szybkie uzupełnianie brakujących produktów, porządek, elementy dekoracyjne oraz promocyjne.
Oczywiście! Opowiadając o visual merchandising’u w sklepie internetowym, na pierwszy plan wysuwa się czytelny układ strony, płynna ścieżka zakupowa od wejścia na witrynę, przez koszyk, aż po płatność. Dobrej jakości zdjęcia produktów i elementów ozdobnych oraz czytelne kroje pisma na banerach informujące o promocjach to kolejne działania VM, które świetnie sprawdzą się w sieci. Tam, gdzie visual merchandising spotyka projektowanie nakierowane na użytkownika (tak, aby doświadczenie ze stroną było przyjazne dla Klienta), możemy mówić o połączeniu doskonałym.
Jeśli interesuje Cię praca w tym dziale marketingu, weź pod uwagę, czym zajmuje się visual merchandiser. Podczas opracowywania strategii ekspozycji produktu, dba o jego prezentację, musi mieć zatem odpowiednie wyczucie stylu oraz estetyki. Do tego należy dodać uważne planowanie funkcjonalnego ustawienia sklepu (zarówno stacjonarnego, jak i online), które należy połączyć z odpowiednią dozą kreatywności. Visual merchandising to praca, która daje ogromne możliwości, ale niesie ze sobą równie dużą odpowiedzialność.
Współcześnie do pracy jako visual merchandiser nie przygotują Cię żadne studia na publicznych uczelniach, w sieci znajdziesz za to mnóstwo kursów z tej kategorii, zarówno online, jak i stacjonarnie. Jeśli interesuje Cię visual merchandising, kurs online będzie świetnym pomysłem na rozpoczęcie samodzielnych szkoleń.
Pamiętaj jednak, że jeśli potrzebujesz wiedzy z dziedziny VM wyłącznie na potrzeby własnej firmy, lepiej skorzystać z usług agencji.
Jeśli prowadzisz sklep i chcesz zwiększyć sprzedaż, warto dowiedzieć się więcej o zasadach oraz używanych technikach VM. To zdecydowanie coraz bardziej doceniana dziedzina marketingu. Nie dziwi więc zwiększająca się liczba szkoleń i kursów w tej tematyce.
Na rynku dostępny jest już raport Koszyk Zakupowy Grudzień 2020, który podsumowuje zarówno ostatni miesiąc zakupowy, jak i cały miniony rok. Jak w wyjątkowym roku naznaczonym pandemią Covid-19 kształtowały się ceny koszyka zakupowego? Gdzie można było kupić najtaniej, a gdzie wydalibyśmy najwięcej? Czy dominacja e-commerce i zakupy w sieci były rzeczywiście najkorzystniejsze dla portfela […]
Rok 2020 był inny od wszystkich i pełen zupełnie nowych wyzwań w handlu. Pandemia Covid-19 odcisnęła piętno na wszystkich sektorach gospodarki, nie oszczędzając branży retail. Trwający lockdown i liczne obostrzenia nałożone na sektor handlowy, wpłynęły na widoczne zmiany zarówno modeli działania sieci zakupowych, jak i nawyki zakupowe konsumentów. Trudna rzeczywistość, jaka nastała wraz z […]