14 października 2020

Visual merchandising – czym jest?


 

Czasy, w których dla dobrego funkcjonowania sklepu wystarczyło mieć lokal, asortyment i kasę fiskalną, już dawno minęły. Współcześnie konkurencja na rynku jest naprawdę ogromna, dlatego narzędzia takie jak visual merchandising (VM) są kluczowe dla sukcesu. I to nie tylko stacjonarnie!

Visual merchandising w praktyce

Visual merchandising to dział marketingu, który zajmuje się wyglądem sklepu i wystawionego na sprzedaż towaru, to także sztuka kreowania ekspozycji (zarówno stacjonarnie, jak i online) w taki sposób, by w centrum uwagi kupującego znalazł się produkt, a ścieżka zakupowa była jak najprostsza.

Co to jest VM?

  • zwiększanie sprzedaży i zainteresowania Klientów produktem
  • przejrzysta komunikacja pomiędzy Klientem a marką
  • informowanie o produktach i usługach danej firmy
  • odpowiednia prezentacja produktów
  • kreowanie wizerunku firmy zgodnego z założeniami brandingu

Przykłady działań visual merchandisingowych

Najczęściej profesjonalny VM wyraża się w projektowaniu witryny sklepowej. W galerii handlowej i na ulicy musisz potrafić się wyróżnić, zachęcając do wejścia każdego, nawet osoby, które pierwotnie nie planowały wizyty w Twoim sklepie. Po wejściu do sklepu wciąż możemy spotkać się z zabiegami visual merchandising’u. Zasady, którymi kierują się specjaliści, to m.in. odpowiednio zaprojektowana mapie sklepu, dobre ustawienie produktów nie tylko w obrębie pomieszczenia, lecz nawet półki, szybkie uzupełnianie brakujących produktów, porządek, elementy dekoracyjne oraz promocyjne.

Przykład Visual Merchandising - witryna sklepowa

Czy w sklepie internetowym także działa visual merchandising?

Oczywiście! Opowiadając o visual merchandising’u w sklepie internetowym, na pierwszy plan wysuwa się czytelny układ strony, płynna ścieżka zakupowa od wejścia na witrynę, przez koszyk, aż po płatność. Dobrej jakości zdjęcia produktów i elementów ozdobnych oraz czytelne kroje pisma na banerach informujące o promocjach to kolejne działania VM, które świetnie sprawdzą się w sieci. Tam, gdzie visual merchandising spotyka projektowanie nakierowane na użytkownika (tak, aby doświadczenie ze stroną było przyjazne dla Klienta), możemy mówić o połączeniu doskonałym.

Praca w visual merchandising’u – na czym polega?

Jeśli interesuje Cię praca w tym dziale marketingu, weź pod uwagę, czym zajmuje się visual merchandiser. Podczas opracowywania strategii ekspozycji produktu, dba o jego prezentację, musi mieć zatem odpowiednie wyczucie stylu oraz estetyki. Do tego należy dodać uważne planowanie funkcjonalnego ustawienia sklepu (zarówno stacjonarnego, jak i online), które należy połączyć z odpowiednią dozą kreatywności. Visual merchandising to praca, która daje ogromne możliwości, ale niesie ze sobą równie dużą odpowiedzialność.

VR w sklepie warzywnym

Visual merchandising – kurs, staż, studia…?

Współcześnie do pracy jako visual merchandiser nie przygotują Cię żadne studia na publicznych uczelniach, w sieci znajdziesz za to mnóstwo kursów z tej kategorii, zarówno online, jak i stacjonarnie. Jeśli interesuje Cię visual merchandising, kurs online będzie świetnym pomysłem na rozpoczęcie samodzielnych szkoleń.

Pamiętaj jednak, że jeśli potrzebujesz wiedzy z dziedziny VM wyłącznie na potrzeby własnej firmy, lepiej skorzystać z usług agencji.

Jakie zasady Visual merchandising mogą poprawić efektywność sprzedaży? 5 przykładów

  1. Najważniejsze na poziomie wzroku. Najlepsza wysokość do ich umieszczenia to ok. 120-160 cm oraz środek regału.
  2. Dopasuj sklep do potrzeb Klientów. Przykładowo w branży odzieżowej przymierzalnia to miejsce podejmowania najważniejszych decyzji zakupowych, dlatego musi tu być przemyślane – od światła po rozmiar lustra. Dla branży spożywczej pułapką mogą okazać się za wąskie alejki czy niejasno oznaczone działy.
  3. Zaproś Klienta do środka. Dobrze stworzona witryna odzwierciedla charakter marki i podoba się grupie docelowej, łącząc w sobie założenia postawione przez branding z nowoczesnymi trendami, odpowiednio dobraną grafiką, kolorystyką i ekspozycją towaru.
  4. Dobra sensoryka zwiększa sprzedaż. Kojarzysz sklepy z przytłaczającym zapachem lub zbyt intensywnym światłem? Z pewnością nie chciałbyś tam spędzić dużo czasu. W sklepie spożywczym zgodnym z zasadami visual merchandising’u kusi zapach świeżego pieczywa, a w lokalu z sukienkami relaksuje cicha, nastrojowa muzyka.
  5. Aranżacja wnętrza to tło dla sprzedaży. Dla działań w duchu visual merchandisingu kluczowa jest równowaga pomiędzy estetyką lokalu a wyeksponowaniem produktu. Wszystko po to, by Klient bardziej skoncentrował się na towarze niż aranżacji.

Jeśli prowadzisz sklep i chcesz zwiększyć sprzedaż, warto dowiedzieć się więcej o zasadach oraz używanych technikach VM. To zdecydowanie coraz bardziej doceniana dziedzina marketingu. Nie dziwi więc zwiększająca się liczba szkoleń i kursów w tej tematyce.

Zapisz się do naszego newslettera