ASM Sales Force Agency

Auchan wrócił na pozycję lidera najniższych cen

Tempo wzrostu cen wciąż wyhamowuje, ale codzienne zakupy spożywcze nadal drożeją. Dodatkowo coraz większym wyzwaniem dla sieci handlowych jest powrót 5% stawki VAT na podstawowe produkty żywnościowe. Jak wynika z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy autorstwa ASM Sales Force Agency w kwietniu 2024 roku średnia cena koszyka zakupowego wzrosła o blisko 2,50 zł w skali miesiąca i niespełna 3 zł w porównaniu z poprzednim rokiem. W dziewięciu sieciach średnie ceny koszyków wyniosły więcej niż 300 zł. Auchan znalazł się ponownie na szczycie listy najtańszych sieci, natomiast według danych najwyższe ceny stwierdzono w sklepach stacjonarnych Intermarché. Rok do roku najbardziej poszły w górę ceny napojów a największy spadek wciąż notują produkty tłuszczowe.

W kwietniu 2024 roku według danych GUS ceny towarów i usług konsumpcyjnych w porównaniu z analogicznym miesiącem ub. roku wzrosły o 2,4%, a w stosunku do poprzedniego miesiąca o 1,1%. Ekonomiści wskazują, że wzrost inflacji wiąże się z przywróceniem 5% stawki VAT na żywność. Z prognoz wynika, że kolejne miesiące mogą przynieść dalszy wzrost inflacji głównie za sprawą cen energii oraz usług.

Kaufland z największym spadkiem a Lidl z największym wzrostem cen

Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że w kwietniu br. średnia cena koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku wzrosła o 2,43 zł i wyniosła 295,30 zł. Wzrost cen odnotowano w siedmiu sieciach, a w pozostałych sześciu ceny badanych produktów były niższe niż w marcu br. Dodatkowo w aż dziewięciu sieciach średnie ceny koszyków wyniosły więcej niż 300 zł. Największy wzrost średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Lidl (12,22%), natomiast największy spadek w sklepach Kaufland (7,02%). W ujęciu rocznym wzrost cen badanych produktów zaobserwowano w 8 na 13 analizowanych sieci. Największy wzrost cen koszyka odnotowano podobnie jak przed miesiącem w sieci Lidl, w której średnia cena koszyka w kwietniu 2024 r. była wyższa o 55,27 zł niż w 2023 r., tj. o 21,21%. Natomiast spadek cen zaobserwowano w sklepach: Kaufland (10%), Selgros Cash & Carry (5,89%), Auchan (5,14%), Dino (1,07%) i E.Leclerc (0,36%). Średnia wartość koszyka zakupowego zdrożała rok do roku o zaledwie 0,93% z 292,58 zł w kwietniu 2023 r. do 295,30 zł w kwietniu 2024 r.

Analizując koszyk bazujący na najniższych cenach produktów zaraportowanych spośród wszystkich lokalizacji badanych sieci moglibyśmy zapłacić 192,87 zł (mniej o 11,48 zł niż w marcu br.), natomiast przyjmując najwyższe ceny – 372,63 zł (więcej o 6,38 zł niż w marcu br.). Różnica między najtańszym, a najdroższym koszykiem w kwietniu 2024 r. wyniosła 179,76 zł i jest ona o 17,86 zł wyższa niż w marcu br. Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to suma koszyka minimalnego w kwietniu 2024 r. była niższa o 11,19% niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w kwietniu 2024 r. droższy o 2,16 % niż w 2023 r.

– Analiza kwietniowych danych w badanych przez nas sieciach handlowych potwierdziła to, co przewidywali nasi eksperci oraz ekonomiści. Mimo wielu akcji promocyjnych wprowadzonych przez sklepy na początku kwietnia, klienci zauważyli i odczuli wzrost cen części produktów spowodowany zmianą stawki podatku VAT. W gąszczu ofert i okazji sieciom handlowym udało się zrealizować swój cel, czyli zapewnić konsumentów, że przynajmniej część produktów utrzymała swoje ceny a przez to zbudować zainteresowanie ofertą i zachęcić do zakupów. Obecnie widzimy powolny wzrost wartości codziennych zakupów, ponieważ inflacja nadal utrzymuje tendencję wzrostową. Nie zmieni się to w najbliższych miesiącach. Za sprawą spodziewanych wzrostów cen energii oraz z uwagi na niewystarczającą liczbę pracowników sezonowych przewidujemy, że ceny warzyw, owoców oraz innych, podstawowych produktów nadal będą rosnąć – komentuje Zbigniew Sierocki, Dyrektor Zarządzający ASM Sales Force Agency.

Auchan ponownie na szczycie zestawienia najtańszych sklepów

Z kwietniowego badania wynika, że na pozycję lidera najniższych cen wróciła sieć Auchan. Średni koszt koszyka zakupowego ASM Sales Force Agency w tej sieci wyniósł 227,37 zł. To spadek o 1,66 zł, czyli o 0,72% mniej niż najtańszy koszyk w marcu br., należący przed miesiącem do sieci Biedronka. Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym, a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 27,21 zł (Biedronka) i 47,01 zł (Kaufland).  Najwyższą wartość koszyka zakupowego w kwietniu 2024 r. odnotowano w sieci Intermarché, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 322,12 zł.

Wśród kategorii sieci tradycyjnych, najtańsze zakupy można było zrobić w hipermarketach – 281,79 zł. Natomiast w zestawieniu kanałów sprzedaży najwyższe, średnie ceny badanych produktów w koszyku zakupowym odnotowano w kanale e-grocery – 351,38 zł. Natomiast najtańsze zakupy (295,30 zł) można było zrobić w sklepach tradycyjnych, czyli sieciach prowadzących sprzedaż stacjonarną.

Napoje wciąż z dwucyfrowym wzrostem

Zestawienie cen kategorii produktowych, określonych na podstawie wybranych 40 produktów pokazuje, że w kwietniu 2024 r. względem 2023 roku podrożało 6 na 10 analizowanych kategorii produktów: chemia domowa i kosmetyki, dodatki, mięso, wędliny i ryby, napoje, produkty sypkie oraz używki i piwo. W ujęciu rok do roku potaniały produkty tłuszczowe (25,24%), nabiał (4,73%), mrożonki (2,88%) oraz słodycze (0,94%). W największym stopniu zdrożały napoje. W kwietniu br. wzrost ten wyniósł 18,39 % wobec 2023 r. Z wyliczeń ekspertów ASM Sales Force Agency ponadto wynika, że produkty sypkie podrożały o 12,23%, używki i piwo o 5,06% oraz dodatki o 2,54%.  W każdej z analizowanych grup produktów odnotowano zmiany cen, jednak najmniejszą różnicę stwierdzono w przypadku kategorii mięso, wędliny i ryby (w kwietniu 2024 r. drożej o 0,46%).

W kwietniu br. w przypadku minimalnych cen produktów liderem został Auchan, który oferował 19 produktów w cenach minimalnych. Kolejno uplasowała się Biedronka z 17 produktami z najniższymi cenami. Na wykresie widzimy, że w sieciach: Aldi, Dino, Netto i POLOmarket znalazło się po 1 produkcie w cenach minimalnych na 40 analizowanych.

Najwięcej najdroższych badanych produktów (16) można było w kwietniu br. znaleźć w sieci Intermarché. Kolejno uplasowały się sieci E.Leclerc i Netto (po 13  produktów), a następnie POLOmarket (5 produktów), Biedronka i Dino (po 4 produkty), Lidl (3 produkty), Aldi,  Carrefour i Selgros Cash & Carry (po 2 produkty) oraz sklepy Kaufland i Makro Cash & Carry z 1 produktem z najwyższą ceną spośród 40 analizowanych.

Pełne Badanie i Raport Koszyk Zakupowy znajdą Państwo poniżej:

Badanie i Raport Koszyk Zakupowy

Metodologia badania

Zgodnie z przyjętą metodologią, w Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii (tj. nabiał, mięso, wędliny i ryby, napoje, słodycze, piwo, chemia domowa, kosmetyki i inne). ASM Sales Force Agency bada ceny tych samych 40 produktów w 13 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i w kanale e-commerce. Badanie ASM Sales Force Agency obejmuje porównanie cen analogicznych produktów FMCG (tych samych marek i o tych samych gramaturach) z rożnych kategorii, w sklepach stacjonarnych, internetowych oraz tzw. hybrydach (czyli sieciach prowadzących zarówno sprzedaż̇ online, jak i offline). Rodzaje analizowanych sklepów: Cash & Carry (Makro, Selgros) – wielkopowierzchniowy sklep/hurtownia, przeznaczona dla przedsiębiorców i detalistów; E-grocery – sklep prowadzący działalność wyłącznie w Internecie; Dark Store – wirtualny sklep oferujący szybką dostawę do domu; Dyskont (Biedronka, Lidl, Netto, Aldi) – sklep sprzedający towar w ograniczonym asortymencie i w obniżonych cenach; Supermarket (Dino, Polomarket, Intermarché) – samoobsługowy sklep o powierzchni sprzedażowej od 400 m² do 2,5 tys. m²; Hipermarket (Auchan, Carrefour, Kaufland, E.Leclerc) – sklep samoobsługowy o powierzchni powyżej 2,5 tys. m²; Sieć tradycyjna – sieć handlowa prowadząca sprzedaż w sklepach stacjonarnych; Hybryda – sieć handlowa, która prowadzi sprzedaż stacjonarną oraz internetową.

 

Prawa autorskie do niniejszego raportu – Badanie i Raport: Koszyk Zakupowy oraz prawa do baz danych stanowiących podstawę jego opracowania przysługują ASM Sales Force Agency sp. z o.o. Jakiekolwiek wykorzystanie raportu oraz zawartych w nim zestawień informacji dotyczących cen w celach komercyjnych, w tym promocyjnych i informacyjnych, jest zabronione i wymaga zgody ASM Sales Force Agency sp. z o.o.

Warte uwagi

Dedykowany zespół ekspertów przystępuje do oceny projektu pod kątem wszystkich potrzeb i analizuje możliwe ścieżki prowadzenia projektu z możliwie jak największym, możliwym wykorzystaniem narzędzi, jakie dostarcza nam aplikacja DataSense.