Auchan wrócił na pozycję lidera najniższych cen

Tempo wzrostu cen wciąż wyhamowuje, ale codzienne zakupy spożywcze nadal drożeją. Dodatkowo coraz większym wyzwaniem dla sieci handlowych jest powrót 5% stawki VAT na podstawowe produkty żywnościowe. Jak wynika z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy autorstwa ASM Sales Force Agency w kwietniu 2024 roku średnia cena koszyka zakupowego wzrosła o blisko 2,50 zł w skali miesiąca i niespełna 3 zł w porównaniu z poprzednim rokiem. W dziewięciu sieciach średnie ceny koszyków wyniosły więcej niż 300 zł. Auchan znalazł się ponownie na szczycie listy najtańszych sieci, natomiast według danych najwyższe ceny stwierdzono w sklepach stacjonarnych Intermarché. Rok do roku najbardziej poszły w górę ceny napojów a największy spadek wciąż notują produkty tłuszczowe.

W kwietniu 2024 roku według danych GUS ceny towarów i usług konsumpcyjnych w porównaniu z analogicznym miesiącem ub. roku wzrosły o 2,4%, a w stosunku do poprzedniego miesiąca o 1,1%. Ekonomiści wskazują, że wzrost inflacji wiąże się z przywróceniem 5% stawki VAT na żywność. Z prognoz wynika, że kolejne miesiące mogą przynieść dalszy wzrost inflacji głównie za sprawą cen energii oraz usług.

Kaufland z największym spadkiem a Lidl z największym wzrostem cen

Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że w kwietniu br. średnia cena koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku wzrosła o 2,43 zł i wyniosła 295,30 zł. Wzrost cen odnotowano w siedmiu sieciach, a w pozostałych sześciu ceny badanych produktów były niższe niż w marcu br. Dodatkowo w aż dziewięciu sieciach średnie ceny koszyków wyniosły więcej niż 300 zł. Największy wzrost średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Lidl (12,22%), natomiast największy spadek w sklepach Kaufland (7,02%). W ujęciu rocznym wzrost cen badanych produktów zaobserwowano w 8 na 13 analizowanych sieci. Największy wzrost cen koszyka odnotowano podobnie jak przed miesiącem w sieci Lidl, w której średnia cena koszyka w kwietniu 2024 r. była wyższa o 55,27 zł niż w 2023 r., tj. o 21,21%. Natomiast spadek cen zaobserwowano w sklepach: Kaufland (10%), Selgros Cash & Carry (5,89%), Auchan (5,14%), Dino (1,07%) i E.Leclerc (0,36%). Średnia wartość koszyka zakupowego zdrożała rok do roku o zaledwie 0,93% z 292,58 zł w kwietniu 2023 r. do 295,30 zł w kwietniu 2024 r.

Analizując koszyk bazujący na najniższych cenach produktów zaraportowanych spośród wszystkich lokalizacji badanych sieci moglibyśmy zapłacić 192,87 zł (mniej o 11,48 zł niż w marcu br.), natomiast przyjmując najwyższe ceny – 372,63 zł (więcej o 6,38 zł niż w marcu br.). Różnica między najtańszym, a najdroższym koszykiem w kwietniu 2024 r. wyniosła 179,76 zł i jest ona o 17,86 zł wyższa niż w marcu br. Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to suma koszyka minimalnego w kwietniu 2024 r. była niższa o 11,19% niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w kwietniu 2024 r. droższy o 2,16 % niż w 2023 r.

– Analiza kwietniowych danych w badanych przez nas sieciach handlowych potwierdziła to, co przewidywali nasi eksperci oraz ekonomiści. Mimo wielu akcji promocyjnych wprowadzonych przez sklepy na początku kwietnia, klienci zauważyli i odczuli wzrost cen części produktów spowodowany zmianą stawki podatku VAT. W gąszczu ofert i okazji sieciom handlowym udało się zrealizować swój cel, czyli zapewnić konsumentów, że przynajmniej część produktów utrzymała swoje ceny a przez to zbudować zainteresowanie ofertą i zachęcić do zakupów. Obecnie widzimy powolny wzrost wartości codziennych zakupów, ponieważ inflacja nadal utrzymuje tendencję wzrostową. Nie zmieni się to w najbliższych miesiącach. Za sprawą spodziewanych wzrostów cen energii oraz z uwagi na niewystarczającą liczbę pracowników sezonowych przewidujemy, że ceny warzyw, owoców oraz innych, podstawowych produktów nadal będą rosnąć – komentuje Zbigniew Sierocki, Dyrektor Zarządzający ASM Sales Force Agency.

Auchan ponownie na szczycie zestawienia najtańszych sklepów

Z kwietniowego badania wynika, że na pozycję lidera najniższych cen wróciła sieć Auchan. Średni koszt koszyka zakupowego ASM Sales Force Agency w tej sieci wyniósł 227,37 zł. To spadek o 1,66 zł, czyli o 0,72% mniej niż najtańszy koszyk w marcu br., należący przed miesiącem do sieci Biedronka. Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym, a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 27,21 zł (Biedronka) i 47,01 zł (Kaufland).  Najwyższą wartość koszyka zakupowego w kwietniu 2024 r. odnotowano w sieci Intermarché, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 322,12 zł.

Wśród kategorii sieci tradycyjnych, najtańsze zakupy można było zrobić w hipermarketach – 281,79 zł. Natomiast w zestawieniu kanałów sprzedaży najwyższe, średnie ceny badanych produktów w koszyku zakupowym odnotowano w kanale e-grocery – 351,38 zł. Natomiast najtańsze zakupy (295,30 zł) można było zrobić w sklepach tradycyjnych, czyli sieciach prowadzących sprzedaż stacjonarną.

Napoje wciąż z dwucyfrowym wzrostem

Zestawienie cen kategorii produktowych, określonych na podstawie wybranych 40 produktów pokazuje, że w kwietniu 2024 r. względem 2023 roku podrożało 6 na 10 analizowanych kategorii produktów: chemia domowa i kosmetyki, dodatki, mięso, wędliny i ryby, napoje, produkty sypkie oraz używki i piwo. W ujęciu rok do roku potaniały produkty tłuszczowe (25,24%), nabiał (4,73%), mrożonki (2,88%) oraz słodycze (0,94%). W największym stopniu zdrożały napoje. W kwietniu br. wzrost ten wyniósł 18,39 % wobec 2023 r. Z wyliczeń ekspertów ASM Sales Force Agency ponadto wynika, że produkty sypkie podrożały o 12,23%, używki i piwo o 5,06% oraz dodatki o 2,54%.  W każdej z analizowanych grup produktów odnotowano zmiany cen, jednak najmniejszą różnicę stwierdzono w przypadku kategorii mięso, wędliny i ryby (w kwietniu 2024 r. drożej o 0,46%).

W kwietniu br. w przypadku minimalnych cen produktów liderem został Auchan, który oferował 19 produktów w cenach minimalnych. Kolejno uplasowała się Biedronka z 17 produktami z najniższymi cenami. Na wykresie widzimy, że w sieciach: Aldi, Dino, Netto i POLOmarket znalazło się po 1 produkcie w cenach minimalnych na 40 analizowanych.

Najwięcej najdroższych badanych produktów (16) można było w kwietniu br. znaleźć w sieci Intermarché. Kolejno uplasowały się sieci E.Leclerc i Netto (po 13  produktów), a następnie POLOmarket (5 produktów), Biedronka i Dino (po 4 produkty), Lidl (3 produkty), Aldi,  Carrefour i Selgros Cash & Carry (po 2 produkty) oraz sklepy Kaufland i Makro Cash & Carry z 1 produktem z najwyższą ceną spośród 40 analizowanych.

Pełne Badanie i Raport Koszyk Zakupowy znajdą Państwo poniżej:

Badanie i Raport Koszyk Zakupowy

Metodologia badania

Zgodnie z przyjętą metodologią, w Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii (tj. nabiał, mięso, wędliny i ryby, napoje, słodycze, piwo, chemia domowa, kosmetyki i inne). ASM Sales Force Agency bada ceny tych samych 40 produktów w 13 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i w kanale e-commerce. Badanie ASM Sales Force Agency obejmuje porównanie cen analogicznych produktów FMCG (tych samych marek i o tych samych gramaturach) z rożnych kategorii, w sklepach stacjonarnych, internetowych oraz tzw. hybrydach (czyli sieciach prowadzących zarówno sprzedaż̇ online, jak i offline). Rodzaje analizowanych sklepów: Cash & Carry (Makro, Selgros) – wielkopowierzchniowy sklep/hurtownia, przeznaczona dla przedsiębiorców i detalistów; E-grocery – sklep prowadzący działalność wyłącznie w Internecie; Dark Store – wirtualny sklep oferujący szybką dostawę do domu; Dyskont (Biedronka, Lidl, Netto, Aldi) – sklep sprzedający towar w ograniczonym asortymencie i w obniżonych cenach; Supermarket (Dino, Polomarket, Intermarché) – samoobsługowy sklep o powierzchni sprzedażowej od 400 m² do 2,5 tys. m²; Hipermarket (Auchan, Carrefour, Kaufland, E.Leclerc) – sklep samoobsługowy o powierzchni powyżej 2,5 tys. m²; Sieć tradycyjna – sieć handlowa prowadząca sprzedaż w sklepach stacjonarnych; Hybryda – sieć handlowa, która prowadzi sprzedaż stacjonarną oraz internetową.

 

Prawa autorskie do niniejszego raportu – Badanie i Raport: Koszyk Zakupowy oraz prawa do baz danych stanowiących podstawę jego opracowania przysługują ASM Sales Force Agency sp. z o.o. Jakiekolwiek wykorzystanie raportu oraz zawartych w nim zestawień informacji dotyczących cen w celach komercyjnych, w tym promocyjnych i informacyjnych, jest zabronione i wymaga zgody ASM Sales Force Agency sp. z o.o.

Warte uwagi

Dedykowany zespół ekspertów przystępuje do oceny projektu pod kątem wszystkich potrzeb i analizuje możliwe ścieżki prowadzenia projektu z możliwie jak największym, możliwym wykorzystaniem narzędzi, jakie dostarcza nam aplikacja DataSense.