ASM Sales Force Agency

Wartość koszyka maksymalnego sieci handlowych w czerwcu niższa o 13% niż przed rokiem

 

Wskaźnik inflacji w Polsce wciąż utrzymuje się na podwyższonym poziomie. Jednak jak wynika z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy® autorstwa ASM Sales Force Agency, uśrednione ceny podstawowych produktów FMCG są w czerwcu nieznacznie niższe niż miesiąc temu i sporo niższe niż rok wcześniej. Niesłabnąca konkurencja cenowa między sieciami handlowymi sprawia, że czerwiec jest kolejnym miesiącem, w którym wartość koszyka maksymalnego jest niższa w porównaniu do poprzedniego roku. W porównaniu do czerwca 2020 roku zmniejszyła się o 13,06%.

Badanie i Raport Koszyk Zakupowy® – czerwiec 2021

Z danych GUS wynika, że inflacja po 4,7% w maju, w czerwcu wyniosła 4,4%. Jak wskazują ekonomiści inflacja jest spowodowana przede wszystkim wzrostem cen paliw, drożejącą żywnością czy podwyżkami cen wybranych usług. Jednak pomimo wysokiego poziomu inflacji, ceny w uwzględnionych w badaniu sieciach handlowych nieznacznie spadły. Oznacza to, że ich właściciele nie rezygnują z walki o klienta i wciąż prowadzą bardzo aktywną politykę cenową.

Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że w 8 na 11 sieci objętych badaniem, ceny w czerwcu br. były niższe niż w maju (Sprawdź więcej szczegółów w poprzednim raporcie: Badanie i Raport Koszyka Zakupowego® – maj 2021). Największy spadek średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w innej sieci Cash&Carry (4,37%) oraz w sklepach Biedronka (3,09%). W ujęciu rocznym w pięciu sieciach odnotowano niewielki wzrost cen wobec 2020 roku. Były to: Intermarché (0,04%), Tesco (0,17%), Carrefour (0,70%), e-grocery (1,18%) i Kaufland (1,63%). Największy spadek cen koszyka odnotowano w innej sieci Cash&Carry w której średnia cena w czerwcu 2021 r. była niższa o 15,56 zł niż przed rokiem. To spadek o 7%.

Z najnowszej analizy naszych ekspertów wynika, że spadły nieznacznie koszty zakupów przez Internet. W czerwcu ten spadek wyniósł 2,1 procent w porównaniu do maja. Powodem może być mniejsze zainteresowanie zamówieniami spożywczymi online, ze względu na łatwiejszy dostęp do zakupów stacjonarnych po zniesieniu pandemicznych ograniczeń. Dodatkowo, lato i korzystna pogoda, sprzyjają spotkaniom towarzyskim, obserwujemy więc rosnącą sprzedaż produktów sezonowych. Sklepy odnotowują w ostatnim czasie wzrost sprzedaży mięsa, ryb, słodyczy i napojów, w tym alkoholowych. Sieci oferowały je w specjalnych promocjach, między innymi w trakcie zakończonych właśnie mistrzostw Euro 2020 – przekonuje Patryk Górczyński, Dyrektor Zarządzający ASM Sales Force Agency.

W czerwcu br. Badanie i Raport Koszyk Zakupowy® przeprowadzone przez ASM Sales Force Agency wykazało średnią cenę koszyka na poziomie 224,93 zł. To spadek o 2,26 zł, czyli o 1% w porównaniu do maja br.

Koszyk zakupowy czerwiec 2021

Ceny w poszczególnych sklepach

Czerwiec 2021 r. przyniósł nieznaczny spadek cen w kanale e-grocery w stosunku do maja br. Obecnie spośród 10 analizowanych grup produktów 6 było najdroższych w tym kanale sprzedaży. W okresie letnim największy wzrost cen w e-commerce stanowią słodycze, które były droższe w online w kanale hybrydowym. Powodem takiego wzrostu cen może być wyzwanie dla sieci w dostarczaniu produktów podatnych na wysoką temperaturę. Najwięcej najtańszych grup produktowych (po 3) można było znaleźć w sieciach: Kaufland (mięso, wędliny i ryby, produkty tłuszczowe, produkty sypkie) i Makro (dodatki, nabiał i napoje). Dwie najtańsze grupy produktów stwierdzono w sieci Auchan (mrożonki, używki i alkohol). Ani jednej najtańszej grupy produktów nie było w czerwcu w kanale e-grocery oraz w sieciach Biedronka, E.Leclerc, Lidl, Tesco, w innej sieci Cash&Carry.

Analizując koszyk złożony wyłącznie z produktów najtańszych moglibyśmy zapłacić 177,10 zł (mniej o 3,98 zł niż w maju), natomiast koszyk produktów najdroższych – 290,14 zł (mniej o 5,05 zł niż w maju). Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem w czerwcu 2021 r. wyniosła 113,04 zł i jest ona o 1,03 zł mniejsza niż w maju. Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to suma koszyka minimalnego w czerwcu 2021 r. była wyższa o 2,73% niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w czerwcu br. tańszy o 13,06% niż w 2020 r.

Eksperci ASM Sales Force Agency od ponad dwóch lat cyklicznie analizują ceny zestawu takich samych produktów. Dzięki temu dane prezentowane w niniejszym raporcie pozwalają na analizę działań sieci handlowych na przestrzeni miesiąca, kolejnych kwartałów oraz w ujęciu rocznym. Z poniższego wykresu wynika, że w czerwcu 2021 roku, na 11 badanych sieci handlowych, w 6 ceny były niższe niż przed rokiem, a w 5 wyższe.

Raport koszyk zakupowy czerwiec 2021

Największy spadek, tj. na poziomie 7,00 % odnotowano w sklepach w innej sieci Cash&Carry w których średnia cena spadła o 16,56 zł. Największy wzrost cen względem 2020 roku odnotowano podobnie jak w zeszłym miesiącu w sklepach Kaufland (1,63%).

Czerwcowy Raport Koszyka Zakupowego 2021 ASM Sales Force Agency zamyka drugi kwartał roku 2021. W skali II kwartału 2021 najtańsza była sieć Auchan (ze średnią wartością koszyka zakupowego na poziomie 213,24 zł). W każdym kolejnym miesiącu drugiego kwartału wartość koszyka w tej sieci malała. Najdroższy spośród sklepów tradycyjnych był E.Leclerc z koszykiem na poziomie 236,58 zł. To o blisko 11% więcej niż w Auchan.

Badanie koszyka zakupowego czerwiec 2021

Pod względem najwyższych cen, podium w skali II kwartału zajmują następujące sieci: najdroższe jest e-grocery (wartość koszyka 260,26 zł), w którym najdrożej było w maju, nieco taniej w kwietniu i najtaniej w czerwcu; druga pozycja to E.Leclerc (236,58 zł), a trzecia to inna sieć Cash&Carry (235,32zł).

Najbardziej wyrównany poziom cen w II kwartale 2021 zaobserwowano w sieci Intermarché. Największe zmiany cen odnotowano natomiast w sieci Carrefour, w którym ceny spadły wobec kwietnia, zarówno w maju, jak i w czerwcu.

Warte uwagi

Dedykowany zespół ekspertów przystępuje do oceny projektu pod kątem wszystkich potrzeb i analizuje możliwe ścieżki prowadzenia projektu z możliwie jak największym, możliwym wykorzystaniem narzędzi, jakie dostarcza nam aplikacja DataSense.