ASM Sales Force Agency

Codzienne zakupy spożywcze droższe o 4,3% niż przed rokiem

Ceny żywności w Polsce nadal rosną, choć już znacznie wolniej niż przed rokiem. Jak wynika z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy autorstwa ASM Sales Force Agency w grudniu 2023 r. wartość koszyka zakupowego wzrosła rok do roku o 4,3%. Tym samym już po raz czwarty z rzędu zakupy spożywcze zdrożały tylko jednocyfrowo. Pozycję lidera najniższych cen utrzymała sieć Auchan. W skali roku najbardziej poszły w górę ceny dodatków spożywczych (21%), natomiast największy spadek zanotowały produkty tłuszczowe (28%). Najtańsze zakupy oferowały hipermarkety, a najdroższe kanał e-grocery.

Według pełnych danych GUS inflacja w grudniu 2023 r. wyniosła 6,1% w ujęciu rocznym. Natomiast w stosunku do poprzedniego miesiąca ceny towarów i usług konsumpcyjnych wzrosły o 0,1%. To najniższy odczyt inflacji od trzeciego kwartału 2021 roku. Analitycy prognozują, że początek 2024 r. przyniesie dalszy, wyraźny spadek inflacji. Natomiast w drugiej połowie roku może dojść do ponownego wzrostu.

W grudniu 2023 r. eksperci ASM Sales Force Agency ponownie przeprowadzili dwie fale badania, aby dostarczyć odbiorcom jak najszerszy i najbardziej wiarygodny obraz rynku. Wyniki z obu fali badań zostały uśrednione i przyjęte jako zestaw wyników za grudzień.

Tylko cztery sieci handlowe z koszykiem zakupowym powyżej 300 zł

Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że w grudniu ub. r. średnia cena koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku spadła (o 2,97 zł) i wyniosła 280,16 zł. Spadki cen odnotowano w siedmiu sieciach, a w pozostałych sześciu ceny badanych produktów były wyższe niż w listopadzie ub. r. Już tylko w czterech sieciach średnie ceny koszyków wyniosły więcej niż 300 zł. Największy spadek średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Biedronka (9,33%), a największy wzrost w sklepach Kaufland (10,38%). W ujęciu rocznym wzrost cen badanych produktów zaobserwowano w 9 na 12 analizowanych sieci. Największy wzrost cen koszyka odnotowano w sieci Netto, w której średnia cena koszyka w grudniu 2023 r. była wyższa aż o 60,92 zł niż przed rokiem, tj. o 22,52%. Natomiast spadek cen zaobserwowano w sklepach Auchan (10,40%), Biedronka (6,86%) i Lidl (4,49%). Średnia wartość koszyka zakupowego zdrożała rok do roku o 4,3% z 268,49 zł w grudniu 2022 r. do 280,16 zł w grudniu 2023 r.

Analizując koszyk bazujący na najniższych cenach produktów zaraportowanych spośród wszystkich lokalizacji badanych sieci moglibyśmy zapłacić 180,67 zł (więcej o 0,81 zł niż w listopadzie ub. r.), natomiast przyjmując najwyższe ceny – 363,91 zł (mniej o 0,62 zł niż w listopadzie ub. r.). Różnica między najtańszym, a najdroższym koszykiem w grudniu 2023 r. wyniosła 183,24 zł i jest ona o 1,43 zł niższa niż w listopadzie ub. r. Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to suma koszyka minimalnego w grudniu 2023 r. była niższa o 15,46% niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w grudniu 2023 r. droższy o 18,72 % niż w 2022 r.

Rok 2024 zaczął się od umiarkowanego optymizmu w branży sieci handlowych. Choć inflacja po doświadczeniach ubiegłego roku pozostaje na relatywnie niskim poziomie, to brakuje oznak pozwalających myśleć o dalszym jej obniżaniu. Część towarów, takich jak produkty tłuszczowe, czy nabiał i mięso, których ceny w 2023 wzrosły najbardziej, obecnie tanieje. Jednak wskaźniki makroekonomiczne a także niepewność co do cen energii i rosnące koszty pracy powodują, że klienci nie odczują zauważalnej ulgi podczas płacenia za codzienne zakupy. Naszym zdaniem w 2024 roku będziemy obserwowali kilkuprocentowe wzrosty poziomu cen. Poziom tych wzrostów w pierwszej połowie roku będzie zależał w dużej mierze od sytuacji makroekonomicznej oraz decyzji budżetowych. Właściciele sieci handlowych po raz kolejny będą musieli postarać się o uwagę klientów, nadal będziemy obserwować rozwój i modyfikacje ofert promocyjnych, wiele z nich dostępnych będzie z poziomu aplikacji zakupowych rozwijanych przez sieci handlowe – komentuje wnioski z raportu Zbigniew Sierocki, Dyrektor Zarządzający ASM Sales Force Agency.

Auchan zamyka rok na pozycji lidera najniższych cen, najdroższe zakupy w Netto

Z grudniowego badania wynika, że pozycję lidera najniższych cen utrzymała sieć Auchan. Średni koszt koszyka zakupowego ASM Sales Force Agency w tej sieci wyniósł 208,12 zł. To wzrost o 4,42 zł, czyli o 2,17% więcej niż najtańszy koszyk w listopadzie ub. r., należący przed miesiącem również do sieci Auchan. Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym, a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 27,66 zł (Lidl) i 36,50 zł (Biedronka). Najwyższą wartość koszyka zakupowego w grudniu 2023 r. odnotowano w sieci Netto, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 331,42 zł.

Wśród kategorii sieci tradycyjnych, najtańsze zakupy można było ponownie zrobić w hipermarketach – 271,21 zł. Natomiast w zestawieniu kanałów sprzedaży najwyższe, średnie ceny badanych produktów w koszyku zakupowym odnotowano w dark store – 341,23 zł. Natomiast najtańsze zakupy (280,26 zł) można było zrobić w sklepach tradycyjnych, czyli sieciach prowadzących sprzedaż stacjonarną.

Dodatki spożywcze wciąż na szczycie drożyzny

Zestawienie cen kategorii produktowych, określonych na podstawie wybranych 40 produktów pokazuje, że w grudniu 2023 r. względem 2022 r. podrożało 6 na 10 analizowanych kategorii produktów: produkty sypkie, dodatki, chemia domowa i kosmetyki, słodycze, napoje, używki i piwo. Tym razem w ujęciu rok do roku potaniały produkty tłuszczowe (27,89%), nabiał (8,96%), mięso, wędliny i ryby (2,58%) oraz mrożonki (1,72%). W największym stopniu ponownie zdrożały dodatki. W grudniu ub. r. wzrost ten wyniósł 20,92% wobec 2022 r. Z wyliczeń ekspertów ASM Sales Force Agency ponadto wynika, że produkty sypkie podrożały o 12,19%, chemia domowa i kosmetyki o 9,11% i napoje o 8,62%.  W każdej z analizowanych grup produktów odnotowano zmiany cen, jednak najmniejszą różnicę stwierdzono w przypadku kategorii mrożonki (w grudniu 2023 r. taniej o 1,72%). 

W grudniu ub. r. w przypadku minimalnych cen produktów liderem ponownie został Auchan, który oferował 24 produkty w cenach minimalnych. Kolejno uplasowała się sieci Lidl, ALDI i Kaufland z 4 produktami z najniższymi cenami. W sieci Biedronka znalazły się 2 produkty w cenach minimalnych na 40 analizowanych. Natomiast w sklepach Intermarchė i Netto znalazł się jeden najtańszy produkt.

Najwięcej najdroższych badanych produktów (16) można było w grudniu ub. r. ponownie znaleźć w sieci Netto. Kolejno znalazła się sieć Intermarchė (14 produktów), a następnie Carrefour, E.Leclerc (po 4 produkty), POLOmarket (3 produkty), ALDI i Selgros Cash & Carry (po 2 produkty) oraz sklepy Biedronka, Dino i Kaufland z 1 produktem z najwyższą ceną spośród 40 analizowanych.

Porównanie I i II fali badania

Z pierwszej fali badania (przeprowadzonej w dniach 4-6 grudnia ub. r.) wynika, że najtańsze zakupy można było zrobić w sieci Auchan, w której średni koszt koszyka zakupowego ASM Sales Force Agency wyniósł 207,25 zł. Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym, a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 31,46 zł (Lidl) i 41,41 zł (Biedronka). Najwyższą wartość koszyka zakupowego podczas tej fali badania odnotowano w sieci Netto, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 330,34 zł. Natomiast analiza średniej wartości koszyka zakupowego przeprowadzona w trakcie drugiej fali badania (13-15 grudnia ub.r.) wykazała, że najtańsze zakupy można było zrobić również w sklepach sieci Auchan, w której średni koszt koszyka zakupowego ASM Sales Force Agency wyniósł 208,98 zł. O miano sieci z najniższą wartością koszyka walczyły również sklepy Lidl (232,85 zł) czy Biedronka (240,58 zł). Najwyższą wartość koszyka zakupowego odnotowano w sieci Netto, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 332,50 zł. Porównanie średnich wartości koszyka zakupowego w pierwszej i drugiej fali badania wykazuje, że w 7 na 13 analizowanych sieci handlowych ceny koszyka w drugiej fali były wyższe niż w pierwszej. Najbardziej wyrównane ceny w obu edycjach badania oferowała sieć Auchan. W największym stopniu ceny wzrosły w sklepach POLOmarket (8,92%).

Pełne Badanie i Raport Koszyk Zakupowy znajdą Państwo poniżej:

Badanie i Raport Koszyk Zakupowy

Metodologia badania

Zgodnie z przyjętą metodologią, w Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii (tj. nabiał, mięso, wędliny i ryby, napoje, słodycze, piwo, chemia domowa, kosmetyki i inne). ASM Sales Force Agency bada ceny tych samych 40 produktów w 13 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i w kanale e-commerce. Badanie ASM Sales Force Agency obejmuje porównanie cen analogicznych produktów FMCG (tych samych marek i o tych samych gramaturach) z rożnych kategorii, w sklepach stacjonarnych, internetowych oraz tzw. hybrydach (czyli sieciach prowadzących zarówno sprzedaż̇ online, jak i offline). Rodzaje analizowanych sklepów: Cash & Carry (Makro, Selgros) – wielkopowierzchniowy sklep/hurtownia, przeznaczona dla przedsiębiorców i detalistów; E-grocery – sklep prowadzący działalność wyłącznie w Internecie; Dark Store – wirtualny sklep oferujący szybką dostawę do domu; Dyskont (Biedronka, Lidl, Netto, Aldi) – sklep sprzedający towar w ograniczonym asortymencie i w obniżonych cenach; Supermarket (Dino, Polomarket) – samoobsługowy sklep o powierzchni sprzedażowej od 400 m² do 2,5 tys. m²; Hipermarket (Auchan, Carrefour, Kaufland, E.Leclerc, Intermarché) – sklep samoobsługowy o powierzchni powyżej 2,5 tys. m²; Sieć tradycyjna – sieć handlowa prowadząca sprzedaż w sklepach stacjonarnych; Hybryda – sieć handlowa, która prowadzi sprzedaż stacjonarną oraz internetową.

Prawa autorskie do niniejszego raportu – Badanie i Raport: Koszyk Zakupowy oraz prawa do baz danych stanowiących podstawę jego opracowania przysługują ASM Sales Force Agency sp. z o.o. Jakiekolwiek wykorzystanie raportu oraz zawartych w nim zestawień informacji dotyczących cen w celach komercyjnych, w tym promocyjnych i informacyjnych, jest zabronione i wymaga zgody ASM Sales Force Agency sp. z o.o.

Warte uwagi

Dedykowany zespół ekspertów przystępuje do oceny projektu pod kątem wszystkich potrzeb i analizuje możliwe ścieżki prowadzenia projektu z możliwie jak największym, możliwym wykorzystaniem narzędzi, jakie dostarcza nam aplikacja DataSense.