Mimo dynamicznego rozwoju marketingu internetowego, przedsiębiorcy nie mogą całkowicie odejść od tradycyjnych form reklamy. Dlaczego? Ponieważ właściwie zaprojektowana ścianka ekspozycyjna czy stoisko targowe wciąż odgrywa istotną rolę w procesie promocji i sprzedaży produktów oraz usług. Sprawdzone metody kontaktu z klientem są najbardziej efektywne. Determinują decyzje zakupowe konsumentów, a także pozwalają rozpoznać ich potrzeby oraz zrozumieć ścieżkę podejmowania decyzji. Skutecznym sposobem na zainteresowanie odbiorców konkretnym brandem są materiały POS – poszczególne elementy reklamy bezpośredniej aktywizują klientów do pożądanych zachowań. Czym są i jakie mają znaczenie dla współczesnego marketingu? Sprawdź!
Czym są materiały POS?
Materiały POS (ang. Point of Sale) to stosunkowo nowa forma promocji. Należą do grupy popularnych nośników reklamy typu BTL (ang. Below The Line) – wykorzystywanych poza środkami masowego przekazu. W branży funkcjonują także pod skrótem POSM (ang. Point of Sale Marketing). Obejmują różnego rodzaju materiały i meble reklamowe umieszczane w miejscach, w których klienci dokonują zakupu danego produktu lub usługi. Dlaczego mają bezpośredni wpływ na podejmowane przez nich decyzje? Ponieważ wspierają sprzedaż poprzez wyróżnienie marki oraz przyciągnięcie uwagi odbiorców na niewielkiej przestrzeni.
Okazuje się, że wielu konsumentów potrzebuje informacji i ukierunkowania na dany produkt już na etapie wchodzenia do sklepu. Dlatego stosowanie stacjonarnego typu reklamy, jakim są materiały POS, znajduje swoje uzasadnienie. Ta forma marketingu przeznaczona jest dla klienta detalicznego, który może zapoznać się z ulotkami, broszurami czy roll-upami bezpośrednio w punkcie handlowym. Wspiera także inne działania prowadzone w ramach merchandisingu.
Popularne rodzaje materiałów POS
Im bardziej kreatywna reklama, tym lepiej. To tłumaczy tak długą listę materiałów POS, które powoli stają się nieodłącznym elementem przestrzeni publicznej, otaczając nas niemal z każdej strony. Ze względu na miejsce, w którym mogą zostać umieszczone, dzieli się je na:
- materiały na ladę - standy, dyspensery czy bilownice zajmują miejsce tuż obok kas sklepowych; obowiązuje w nich wysoka marża,
- materiały na półkę - wobblery, stoppery i shelf-talkery informują o aktualnych promocjach, wyróżniają daną grupę produktów i zwykle tworzone są dla konkretnego rodzaju klienta,
- materiały na podłogę - znajdują zastosowanie nie tylko w sklepie, ale także na targach i konferencjach; do tej grupy należą: potykacze, roll-upy, displaye, stoiska prezentacyjno-degustacyjne, naklejki podłogowe i inne,
- materiały na sufit – hangery prowadzą klienta wytyczoną drogą po sklepie i wskazują lokalizację szukanych produktów, natomiast flagietki najczęściej wykonane są z papieru i stanowią dopełnienie kampanii reklamowej,
- materiały reklamowe – są to ulotki, plakaty i broszury znajdujące się przy wejściu do sklepu, obok kas i na witrynie sklepowej; prezentują konkretną treść zachęcającą do zakupu.
Zastosowanie materiałów POS pomaga zwiększyć sprzedaż eksponowanych produktów w placówce handlowej. Należy jednak pamiętać, że wybór odpowiedniego rodzaju zależy od charakteru grupy docelowej, oczekiwanych zysków, czasu trwania ekspozycji oraz miejsca, w którym ma zostać umieszczony stand czy display. Zbyt duża liczba materiałów reklamowych w jednym miejscu sprzyja dekoncentracji klienta, a tym samym prowadzi do zignorowania przekazu.
Jaką rolę pełnią materiały POS w sprzedaży produktów?
Przede wszystkim przykuwają uwagę konsumentów swoją atrakcyjną wizualnie formą. Budują pozytywne skojarzenia z marką oraz podświadomie kojarzą się z promocjami i wyprzedażami. Sprawdzają się zarówno w wielkopowierzchniowych punktach handlowych, jak i osiedlowych sklepach wielobranżowych. Są chętnie wykorzystywane przez działy marketingowe firm mających świadomość, że nawet 70% decyzji zakupowych podejmowanych jest pod wpływem impulsu. Dlatego skuteczność materiałów POS jest taka wysoka – odpowiedni przekaz zachęca klientów do nabycia eksponowanych produktów. Spójna i kreatywna kampania reklamowa wyraźnie poprawia wyniki sprzedażowe sklepu.