ASM Sales Force Agency

Pierwszy ranking sklepów typu dark store przygotowany przez ASM Sales Force Agency

Ekspresowe zakupy wygrywa Lisek

Rzeczpospolita w swoim artykule zauważa, że najwięcej punktów, bo 28 zdobyła w zestawieniu usługa Lisek App. Najwyższe noty przyznano jej między innymi za najkrótszy czas dostawy produktów oraz warunki dowozu. Autor artykułu podaje, że na rosnącą popularność sklepów typu dark store wpływa czas dostawy, ale także cena. „Zakupy we wszystkich trzech aplikacjach były tańsze o 6,5 proc. od zamawianych w kanale e-grocery, ale droższe o 11 proc. niż w sieciach sklepów tradycyjnych” – czytamy w materiale Rzeczpospolitej.

Wartość koszyka według kanału sprzedaży

Portal Spożywczy w swoim materiale także przytacza jak wygląda podium pierwszego w Polsce zestawienia tego typu usług dostarczania zakupów do domu. Z materiału dowiadujemy się, że eksperci analizowali 11 czynników, które decydują o atrakcyjności poszczególnych usług.

Z kolei portal Dla Handlu oprócz cytowania wniosków z analizy informuje, w jakich sytuacjach Polacy korzystają z usług zamawiania zakupów do domu. Dzieje się tak, gdy konsumenci „nie chcą lub nie mogą udać się do sklepu lub gdy zależy im na czasie a lista zakupów jest stosunkowo krótka”. Autor artykułu dodaje także, że po analizie 10 grup produktów okazało się, że „w dark store’ach droższe były chemia domowa i kosmetyki, dodatki, napoje, produkty tłuszczowe oraz sypkie, natomiast w e-grocery droższe były mięso i wędliny, mrożonki, nabiał, słodycze oraz używki i piwo. Najtańszy w przypadku dark store’ów był nabiał”.

We wszystkich materiałach dziennikarskich przytaczany jest komentarz Dyrektora Zarządzającego ASM Sales Force Agency Patryka Górczyńskiego:

– Na dynamiczny rozwój dark store’ów w dużym stopniu miała wpływ pandemia i nie wszystkie usługi wprowadzone kilkanaście miesięcy temu, dotrwały do dzisiaj. Jest jednak miejsce na dwóch – czterech graczy, którzy podzielą tort popytu na tego typu usługi między siebie. Sukces odniosą ci, którzy będą w stanie dostarczać markowe produkty w jak najkrótszym czasie, z wykorzystaniem sprawnie działającej, intuicyjnej aplikacji.

Wiadomości Spożywcze pisząc o opłatach podają, ze zakupy w sklepach magazynowych są dostępne w różnych przedziałach czasowych przez 7 dni w tygodniu. Już od godziny 7 rano można zamawiać produkty w Jush! Natomiast najdłużej „pracuje” Bolt Market, w którym zakupy można zamawiać nawet do godziny 1 w nocy – w piątki i soboty.

Handel Extra zwraca uwagę, że pandemia zmieniła rynek zakupów w Polsce. W czasach lockdownów bardzo dynamicznie rozwijał się rynek zakupów dostarczanych pod drzwi. Obecnie w Warszawie nadal działa kilka tego typu firm, które zamówione zakupy dostarczają przede wszystkim z wykorzystaniem jednośladów: rowerów, hulajnóg, czy coraz popularniejszych e-bike’ów.

We wszystkich materiałach ukazało się porównanie cen zakupów zamówionych w sklepach magazynowych z tymi obowiązującymi w popularnych sklepach sieciowych oraz internetowych. Dziennikarze zauważyli, że choć zamówienia z dark store’ów są droższe o 11% wobec sieci tradycyjnych, to wciąż o 6,5% tańsze od spożywczych sklepów internetowych.

Tabela cen wg grup produktów dla poszczególnych kanałów

Badanie atrakcyjności zakupów w sklepach magazynowych przeprowadzono w taki sposób, że w każdej z 11 kategorii ocenianych usług eksperci przyznawali od 1 do 3 punktów. Oceniano: dostęp do aplikacji, dostęp do usługi, warunki dostawy, godziny otwarcia sklepów, sposoby rozliczenia płatności, opcje rabatów, formę podsumowania zakupów, przebieg realizacji zmówienia, dostępność produktów, dostępność grup produktowych oraz kontakt z Biurami Obsługi Klienta.

Warte uwagi

Dedykowany zespół ekspertów przystępuje do oceny projektu pod kątem wszystkich potrzeb i analizuje możliwe ścieżki prowadzenia projektu z możliwie jak największym, możliwym wykorzystaniem narzędzi, jakie dostarcza nam aplikacja DataSense.