ASM Sales Force Agency

Inflacja niższa, ale ceny żywności wciąż będą rosły

Inflacja w kwietniu wyniosła 14,7%. Choć to drugi miesiąc z rzędu ze spadkiem wskaźnika, to ceny żywności będą rosnąć dalej. Według Głównego Urzędu Statystycznego żywność zdrożała w kwietniu o 19,7% r/r. Jak wynika z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy autorstwa ASM Sales Force Agency, średnia cena koszyka zakupowego w kwietniu wzrosła o ponad 50 zł, czyli 21% w porównaniu z poprzednim rokiem. Średnia cena zestawu produktów ujętych w badaniu przekroczyła barierę 300 zł już w siedmiu sieciach handlowych. W ujęciu rocznym ponownie najmocniej podrożały produkty z kategorii dodatki (42,92%). Najtańsze zakupy oferowały dyskonty, natomiast w najdroższym kanale e-grocery średnia cena koszyka była wyższa o 35% niż przed rokiem.

W kwietniu 2023 r. ceny towarów i usług konsumpcyjnych według oficjalnych danych GUS wzrosły w porównaniu do kwietnia 2022 r. o 14,7%, a w stosunku do marca 2023 r. o 0,7%. To najniższy odczyt inflacji od maja 2022 r., gdy po raz ostatni wskaźnik nie przekraczał 14%.

Siedem sieci z koszykami powyżej 300 zł

Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że w 9 na 14 sieci uwzględnionych w raporcie, ceny badanych produktów w kwietniu były wyższe niż w marcu br. Średnia cena koszyka zakupowego w kwietniu 2023 r. wyniosła 292,95 zł. To wzrost o 1,28 zł, czyli 0,44% w porównaniu do marca br. Tym razem w aż siedmiu sieciach średnie ceny koszyków przekroczyły próg 300 zł. Największe podwyżki odnotowano w sklepach E.Leclerc – 23,09 zł (8,11%). Obniżono natomiast ceny w czterech sieciach oraz w kanale e-grocery. Największy spadek cen objął sklepy POLOmarket (11,83%) i Biedronka (9,22%). W ujęciu rocznym wzrost cen badanych produktów zaobserwowano we wszystkich 13 analizowanych sieciach. Były to min.: Carrefour (28,43%), Intermarché (26,21%) czy Kaufland (25,99%). Największy wzrost cen koszyka odnotowano w kanale e-grocery, w którym średnia cena koszyka w kwietniu 2023 r. była wyższa aż o 90,06 zł niż przed rokiem, tj. o 35,52%.

Analizując koszyk bazujący na najniższych cenach produktów zaraportowanych spośród wszystkich lokalizacji badanych sieci moglibyśmy zapłacić 217,18 zł (mniej o 5,48 zł niż w marcu br.), natomiast przyjmując najwyższe ceny – 364,76 zł (więcej o 7,41 zł niż w marcu br.). Różnica między najtańszym, a najdroższym koszykiem w kwietniu 2023 r. wyniosła 147,58 zł i jest ona o 12,89 zł wyższa niż w marcu br. Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to suma koszyka minimalnego w kwietniu 2023 r. była wyższa o 18,69% niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w kwietniu 2023 r. droższy o 9,36% niż w 2022 r. Wartość koszyka zakupowego całościowo zwiększyła się o 21,35% z 241,42 zł w kwietniu 2022 r. do 292,95zł w kwietniu 2023 r.

Wszystkie dostępne dane pokazują, że kilkunastoprocentowa inflacja będzie się dawać we znaki zarówno konsumentom jak i sieciom handlowym w kolejnych miesiącach tego roku. Najnowsze Badanie i Raport Koszyk Zakupowy potwierdza wcześniejsze przewidywania naszych analityków. Ceny wszystkich badanych przez nas grup produktów rosną z miesiąca na miesiąc, a oferty i akcje promocyjne uruchamiane przez sieci handlowe w niewielkim stopniu wpływają na cenę koszyka zakupowego. Coraz częściej obserwujemy działania, którymi sieci handlowe chcą odróżnić się od konkurencji i zachęcić konsumentów do sprawdzenia ich oferty. Często są to krótkie, najwyżej kilkudniowe akcje promocyjne obejmujące najbardziej poszukiwane w danym momencie produkty. Wymaga to od zarządzających sieciami dużej elastyczności, a od konsumentów bieżącego weryfikowania dostępnych ofert – komentuje wnioski z raportu Zbigniew Sierocki, Dyrektor Zarządzający ASM Sales Force Agency.  

Kanał e-grocery z największym wzrostem cen w skali roku

Po raz kolejny za zestaw ujętych w badaniu produktów najmniej zapłacimy w Auchan. W sklepach tej marki średni koszt koszyka zakupowego ASM wyniósł 239,69 zł. To o 4,17 zł, czyli o 1,77% więcej niż najtańszy koszyk w marcu br., należący przed miesiącem również do Auchan. Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym, a drugim i trzecim sklepem w raporcie wyniosły odpowiednio więcej o 14,11 zł (Biedronka) i 20,92 zł (Lidl).

W kwietniu 2023 roku ponownie najdroższy okazał się kanał e-grocery, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 343,59 zł, czyli aż o 43% więcej niż w najtańszych sklepach Auchan. W porównaniu z ubiegłym rokiem największy wzrost, tj. na poziomie 35,52% odnotowano również w kanale e-grocery, w którym średnia cena wzrosła aż o 90,06 zł. Badanie autorskiego koszyka zakupowego wykazało również, że w kwietniu 2023 r. najtańsze zakupy można było ponownie zrobić w dyskontach – 277,69 zł.

Dodatki wciąż najmocniej drożejącymi produktami

Zestawienie cen kategorii produktowych, określonych na podstawie wybranych 40 produktów rok do roku pokazuje, że w kwietniu 2023 r. względem 2022 r. podrożały wszystkie z 10 analizowanych kategorii badanych produktów: chemia domowa i kosmetyki, produkty tłuszczowe, mięso, wędliny i ryby, produkty sypkie, napoje, dodatki, nabiał, używki i piwo, mrożonki oraz słodycze. Podobnie jak w ostatnich miesiącach we wszystkich analizowanych grupach skok był dwucyfrowy. Najwyższy wzrost cen w skali roku (42,92%) ponownie odnotowano w kategorii dodatków. Z wyliczeń ekspertów ASM Sales Force Agency ponadto wynika, że produkty tłuszczowe podrożały o 36,06%, mrożonki o 26%, a słodycze o 25,12%. W każdej z analizowanych grup produktów odnotowano zmiany cen, jednak najmniejszą różnicę stwierdzono w przypadku kategorii napoje (w kwietniu 2023 r. drożej o 10,31%).

Kwiecień potwierdził, że w przypadku minimalnych cen produktów, liderem ponownie jest Auchan, który oferował 20 produktów w cenach minimalnych. Kolejno uplasowała się sieć Biedronka z 10, a następnie POLOmarket z 3 produktami z najniższymi cenami. Na wykresie widzimy, że w sklepach ALDI, Dino, Lidl znalazły się po 2 produkty w cenach minimalnych na 40 analizowanych. W sieciach E.Leclerc, Kaufland, Netto i Selgros Cash & Carry znalazł się jeden najtańszy produkt.

Najwięcej najdroższych badanych produktów (19) można było w kwietniu br. znaleźć w kanale e-grocery. Tuż za nim znalazły się sklepy E. Leclerc (6 produktów), a dalej: Carrefour, Dino (po 5 produktów), Intermarché, Netto (po 4 produkty), Lidl, POLOmarket (po 3 produkt), ALDI, Kaufland (po 2 produkty) oraz Biedronka z 1 produktem z najwyższą ceną spośród 40 analizowanych.

Zgodnie z przyjętą metodologią, w Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii (tj. nabiał, mięso, wędliny i ryby, napoje, słodycze, piwo, chemia domowa, kosmetyki i inne). ASM Sales Force Agency bada ceny tych samych 40 produktów w 14 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i w kanale e-commerce. Badanie ASM Sales Force Agency obejmuje porównanie cen analogicznych produktów FMCG (tych samych marek i o tych samych gramaturach) z rożnych kategorii, w sklepach stacjonarnych, internetowych oraz tzw. hybrydach (czyli sieciach prowadzących zarówno sprzedaż̇ online, jak i offline). Rodzaje analizowanych sklepów: Cash & Carry (Makro, Selgros) – wielkopowierzchniowy sklep/hurtownia, przeznaczona dla przedsiębiorców i detalistów; E-grocery – sklep prowadzący działalność wyłącznie w Internecie; Dark Store – wirtualny sklep oferujący szybką dostawę do domu; Dyskont (Biedronka, Lidl, Netto, Aldi) – sklep sprzedający towar w ograniczonym asortymencie i w obniżonych cenach; Supermarket (Dino, Polomarket) – samoobsługowy sklep o powierzchni sprzedażowej od 400 m² do 2,5 tys. m²; Hipermarket (Auchan, Carrefour, Kaufland, E.Leclerc, Intermarché) – sklep samoobsługowy o powierzchni powyżej 2,5 tys. m²; Sieć tradycyjna – sieć handlowa prowadząca sprzedaż w sklepach stacjonarnych; Hybryda – sieć handlowa, która prowadzi sprzedaż stacjonarną oraz internetową.

Warte uwagi

Dedykowany zespół ekspertów przystępuje do oceny projektu pod kątem wszystkich potrzeb i analizuje możliwe ścieżki prowadzenia projektu z możliwie jak największym, możliwym wykorzystaniem narzędzi, jakie dostarcza nam aplikacja DataSense.