Inflacja uderza w konsumentów i sieci handlowe w Polsce. Przedświąteczne promocje częściowo złagodziły wzrost cen produktów żywnościowych, ale już w styczniu koszty zakupów spożywczych mocno poszybowały w górę. Jak wynika z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy® autorstwa ASM Sales Force Agency, w ciągu roku ceny produktów tłuszczowych skoczyły o prawie 40%, nabiału o niemal 15% a używek i alkoholu o blisko 14%. Kolejne miesiące pokażą, czy wprowadzone właśnie rozwiązanie w postaci obniżenia podatku VAT na żywność, złagodzi wpływ inflacji na portfele Polaków.
Galopujący poziom inflacji jest coraz bardziej widoczny w rosnących kosztach zakupów dokonywanych w sklepach spożywczych. Z analiz ASM Sales Force Agency wynika, że przez wszystkie dotychczas analizowane w badaniu sieci handlowe przeszła fala podwyżek. W skali roku podrożało 8 z 10 kategorii produktów. Za niektóre artykuły trzeba płacić po kilkanaście albo nawet kilkadziesiąt procent więcej niż w styczniu 2021. Produkty tłuszczowe w ujęciu rocznym kosztują o prawie 40% więcej a nabiał o niemal 15%. Używki i alkohol podrożały w rok o blisko 14%.
Od stycznia 2022 roku ASM Sales Force Agency będzie analizowała ceny produktów w aż 13 sieciach sprzedaży. W raporcie zadebiutowały sklepy Dino i POLOmarket, które zasiliły kategorię sieci tradycyjnych. Natomiast sieć Netto zastąpiła Tesco i została włączona do kategorii dyskontów.
Wzrost cen na sklepowych półkach
W styczniu br. Badanie i Raport Koszyk Zakupowy® przeprowadzone przez ASM Sales Force Agency wykazało średnią cenę koszyka na poziomie 238,64 zł. To wzrost na poziomie 11,08 zł, czyli o 5% w porównaniu do grudnia 2021 r. Dodatkowo, z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że w 10 na 13[1] sieci objętych badaniem, ceny w styczniu br. były wyższe niż w grudniu ub. r. Największy wzrost średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Lidl (12,71%). Natomiast w ujęciu rocznym, wzrost cen odnotowano w 8 sieciach wobec 2021 roku. Były to min.: Biedronka (10,52%), Makro (8,54%) czy Kaufland (6,82%). Największy wzrost cen koszyka odnotowano w sieci Biedronka, w której średnia cena w styczniu 2022 r. była wyższa o 22,73 zł niż przed rokiem.
[1] Analiza nie dotyczy trzech sieci (Netto, Dino, POLOmarket), które zostały włączone do raportu w styczniu 2022 r.
Analizując koszyk złożony wyłącznie z produktów najtańszych, w styczniu br. moglibyśmy zapłacić 189,18 zł (więcej o 11,44 zł niż w grudniu), natomiast koszyk produktów najdroższych – 305,12 zł (więcej o 21,64 zł niż w grudniu). Dane w ujęciu rocznym pokazują, że suma koszyka minimalnego w styczniu 2022 r. była wyższa o 5,39% niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w styczniu 2022 r. tańszy o 8,23% niż w 2021 r. Wartość koszyka zakupowego całościowo zwiększyła się o 4,12% z 229,20 zł w styczniu 2021 r. do 238,64 zł w styczniu 2022 r.
– Zgodnie z naszymi przewidywaniami początek roku w sklepach przywitał klientów podwyżkami. Najbardziej podrożały produkty tłuszczowe bo aż o 40 procent, nabiał o niemal 15 procent. Z naszych analiz wynika także, że Koszyk Zakupowy na początku 2022 był o 5 procent droższy niż pod koniec 2021. Producenci i sieci handlowe są narażone na te same czynniki gospodarcze, które negatywnie oddziaływują na wielu polskich przedsiębiorców. Rosnące ceny energii, gazu, paliw, przekładają się na koszty produkcji, transport, koszty związane z zatrudnieniem. To właśnie dlatego klienci przy kasie widzą wyższe rachunki. W kolejnych tygodniach będziemy uważnie analizować, w jaki sposób na ceny wpłynęła obniżona stawka VAT na żywność – przekonuje Patryk Górczyński, Dyrektor Zarządzający ASM Sales Force Agency.
W ramach porównania modelu hybrydowego, w styczniu 2022 r. w dwóch na trzy analizowane sieci zakupy online były tańsze niż w stacjonarnych wersjach tych samych sklepów. Natomiast przed miesiącem w dwóch na trzy sprawdzane sieci zakupy przez Internet były droższe.
Najbardziej wyrównane ceny w styczniu br. odnotowano w sklepach sieci Carrefour (wersja online tańsza o 0,12 zł). W przypadku sieci E.Leclerc zakupy przez Internet były o 1,99 zł tańsze. Natomiast sieć Auchan stawia na handel tradycyjny. Zestaw produktów zamówionych przez Internet był o 6,09 zł droższy od wersji tradycyjnej.
Styczeń pokazał, że w przypadku minimalnych cen produktów, liderem jest Auchan, który oferował aż 21 produktów w cenach minimalnych. Następnie uplasowała się sieć Makro z 5 produktami w cenach minimalnych.Przedstawiony wykres pokazuje, że w sklepach Carrefour, Lidl i Netto znalazły się po 3 najtańsze produkty, a w sieci E.Leclerc wystąpiły 2 produkty w cenie minimalnej na 40 analizowanych. W sklepach Dino i Intermarche znalazło się po jednym najtańszym produkcie.
Najwięcej najdroższych produktów (14) można było znaleźć w kanale e-grocery. Tuż za nim znalazła się sieć E.Leclerc (11 produktów), Netto oraz sklepy POLOmarket (5 produktów). W grudniu ub. r. najwięcej najdroższych produktów odnotowano również w kanale e-grocery (24 produkty). Najmniej najdroższych produktów odnotowano w styczniu 2022 r. w sklepach Dino i Intermarche (po 1 produkcie).
Analizując koszyk złożony wyłącznie z produktów najtańszych moglibyśmy zapłacić 189,18 zł (więcej o 11,44 zł niż w grudniu), natomiast koszyk produktów najdroższych – 305,12 zł (więcej o 21,64 zł niż w grudniu). Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem w styczniu 2022 r. wyniosła 115,94 zł i jest ona o o 10,20 zł zł wyższa niż w grudniu ub.r. Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to suma koszyka minimalnego w styczniu 2022 r. była wyższa o 5,39% niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w styczniu 2022 r. tańszy o 8,23% niż w 2021r.