ASM Sales Force Agency

Początek roku wciąż drogi. 9 na 13 sieci handlowych podniosło ceny w styczniu

Dynamika wzrostu cen w sieciach handlowych nieco osłabła choć ceny podstawowych produktów spożywczych wciąż pozostają na bardzo wysokim poziomie. Jak wynika z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy autorstwa ASM Sales Force Agency w styczniu 2024 r. średnia cena koszyka zakupowego wzrosła o blisko 5 zł (2%) w porównaniu z poprzednim miesiącem, a w skali roku o nieco ponad 11 zł (4%). Po najtańsze zakupy należało wybrać się do dyskontów. W skali roku po raz kolejny najmocniej podrożały dodatki spożywcze (12,85%) natomiast największy spadek zanotowały produkty tłuszczowe (28%). Auchan obronił tytuł najtańszej sieci w Polsce a Biedronka obniżyła ceny najmocniej.

Według wstępnych danych GUS styczniowy odczyt wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych wyniósł 3,9% rok do roku i 0,4% w ujęciu miesięcznym. 

W styczniu 2024 r. eksperci ASM Sales Force Agency ponownie przeprowadzili dwie fale badania, aby dostarczyć odbiorcom jak najszerszy i najbardziej wiarygodny obraz rynku. Wyniki z obu fali badań zostały uśrednione i przyjęte jako zestaw wyników za styczeń.

Biedronka obniżyła ceny najmocniej

Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że w styczniu br. średnia cena koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku wzrosła o 4,85 zł i wyniosła 285,02 zł. Wzrost cen odnotowano w dziewięciu sieciach, a w pozostałych czterech ceny badanych produktów były niższe niż w grudniu ub. r. Tym razem w sześciu sieciach średnie ceny koszyków wyniosły więcej niż 300 zł. Ponownie największy wzrost średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Kaufland (10,06%), natomiast największy spadek w sklepach Biedronka (10,76%). W ujęciu rocznym wzrost cen badanych produktów zaobserwowano w 9 na 12 analizowanych sieci. Największy wzrost cen koszyka odnotowano w sieci Netto, w której średnia cena koszyka w styczniu 2024 r. była wyższa o 47,37 zł niż w 2023 r., tj. o 17,13%. Natomiast spadek cen zaobserwowano w sklepach: Biedronka (22,02%), Auchan (8,59%) i Lidl (6,63%). Średnia wartość koszyka zakupowego zdrożała rok do roku o 4,13% z 273,72 zł w styczniu 2023 r. do 285,02 zł w styczniu 2024 r.

Analizując koszyk bazujący na najniższych cenach produktów zaraportowanych spośród wszystkich lokalizacji badanych sieci moglibyśmy zapłacić 180,87 zł (więcej o 0,20 zł niż w grudniu ub. r.), natomiast przyjmując najwyższe ceny – 369,11 zł (więcej o 5,20 zł niż w grudniu ub. r.). Różnica między najtańszym, a najdroższym koszykiem w styczniu 2024 r. wyniosła 188,24 zł i jest ona o 5,00 zł wyższa niż w grudniu ub. r. Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to suma koszyka minimalnego w styczniu 2024 r. była niższa o 14,43% niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w styczniu 2024 r. droższy o 9,75 % niż w 2023 r.

– Mimo relatywnie niższych odczytów inflacji, która utrzymuje się na podobnym poziomie od kilku miesięcy, klienci sieci handlowych nie powinni spodziewać się niższych kwot na paragonach. Koszty pracy, ceny energii oraz sytuacja makroekonomiczna nie pozwalają zaoferować producentom oraz branży handlowej znacząco niższych cen. Dodatkowe sposoby na obniżanie bądź utrzymanie cen na podobnym poziomie, jak choćby stosowany przez część rynku tzw. downsizing, czyli zmniejszanie objętości lub gramatury produktów wyczerpały się. Ci, którzy się na to zdecydowali, nie będą już mogli powtórzyć tego kroku. Obecnie wchodzimy w fazę, w której to specjaliści od kreowania ofert i promocji ponownie zyskują większe pole do aktywnego działania i przyciąganie uwagi klientów – komentuje wnioski z najnowszego raportu Zbigniew Sierocki, Dyrektor Zarządzający ASM Sales Force Agency.

Na szczycie zestawienia najtańszych sklepów wciąż Auchan, na końcu listy Netto

Ze styczniowego badania wynika, że pozycję lidera najniższych cen wciąż utrzymuje sieć Auchan. Średni koszt koszyka zakupowego ASM Sales Force Agency w tej sieci wyniósł 213,13 zł. To wzrost o 5,01 zł, czyli o 2,41% więcej niż najtańszy koszyk w grudniu ub. r., należący przed miesiącem również do sieci Auchan. Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym, a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 5,18 zł (Biedronka) i 24,17 zł (Lidl). Najwyższą wartość koszyka zakupowego w styczniu 2024 r. odnotowano w sieci Netto, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 323,97 zł.

Wśród kategorii sieci tradycyjnych, najtańsze zakupy można było tym razem zrobić w dyskontach – 267,21 zł. Natomiast w zestawieniu kanałów sprzedaży najwyższe, średnie ceny badanych produktów w koszyku zakupowym odnotowano w dark store – 353,79 zł. Natomiast najtańsze zakupy (285,02 zł) można było zrobić w sklepach tradycyjnych, czyli sieciach prowadzących sprzedaż stacjonarną.

Najbardziej drożeją w sklepach dodatki, najmniej produkty tłuszczowe

Zestawienie cen kategorii produktowych, określonych na podstawie wybranych 40 produktów pokazuje, że w styczniu 2024 r. względem 2023 r. podrożało 6 na 10 analizowanych kategorii produktów: dodatki, słodycze, napoje, produkty sypkie, chemia domowa i kosmetyki, używki i piwo. Tym razem w ujęciu rok do roku potaniały produkty tłuszczowe (27,58%), nabiał (8,31%), mięso, wędliny i ryby (4,99%) oraz mrożonki (0,62%). W największym stopniu ponownie zdrożały dodatki. W styczniu br. wzrost ten wyniósł 12,85 % wobec 2023 r. Z wyliczeń ekspertów ASM Sales Force Agency ponadto wynika, że słodycze podrożały o 12,43%, napoje o 12,29% i produkty sypkie o 10,18%.  W każdej z analizowanych grup produktów odnotowano zmiany cen, jednak najmniejszą różnicę stwierdzono w przypadku kategorii używki i piwo (w styczniu 2024 r. drożej o 0,35%).

W styczniu br. w przypadku minimalnych cen produktów liderem ponownie został Auchan, który oferował 23 produkty w cenach minimalnych. Kolejno uplasowały się sklepy Biedronka z 13 produktami z najniższymi cenami. W sieciach: E.Leclerc, Intermarchė, Kaufland, Lidl i Netto znalazło się po 1 produkcie w cenach minimalnych na 40 analizowanych.

Najwięcej najdroższych badanych produktów (18) można było w styczniu br. znaleźć tym razem w sieci Intermarchė. Kolejno uplasowała się sieć Netto (16 produktów), a następnie E.Leclerc (4 produkty), Kaufland i Selgros Cash & Carry (po 3 produkty), ALDI, Carrefour, Dino (po 2 produkty) oraz sklepy POLOmarket z 1 produktem z najwyższą ceną spośród 40 analizowanych.

Porównanie I i II fali badania

Z pierwszej fali badania (przeprowadzonej w dniach 8-10 stycznia br.) wynika, że najtańsze zakupy można było zrobić w sieci Auchan, w której średni koszt koszyka zakupowego ASM Sales Force Agency wyniósł 210,13 zł. Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym, a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 5,29 zł (Biedronka) i 32,23 zł (Lidl). Najwyższą wartość koszyka zakupowego podczas tej fali badania odnotowano w sieci Netto, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 323,82 zł. Natomiast analiza średniej wartości koszyka zakupowego przeprowadzona w trakcie drugiej fali badania (22-24 stycznia br.) wykazała, że najtańsze zakupy można było zrobić również w sklepach sieci Auchan, w której średni koszt koszyka zakupowego ASM Sales Force Agency wyniósł 216,12 zł. O miano sieci z najniższą wartością koszyka walczyły również sklepy Biedronka (221,20 zł) czy Lidl (232,24 zł). Najwyższą wartość koszyka zakupowego odnotowano w sieci Netto, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 324,12 zł. Porównanie średnich wartości koszyka zakupowego w pierwszej i drugiej fali badania wykazuje, że w 10 na 13 analizowanych sieci handlowych ceny koszyka w drugiej fali były wyższe niż w pierwszej. Najbardziej wyrównane ceny w obu edycjach badania oferowała sieć Netto. W największym stopniu ceny wzrosły w sklepach POLOmarket (6,89%). 

Pełne Badanie i Raport Koszyk Zakupowy znajdą Państwo poniżej:

Badanie i Raport Koszyk Zakupowy

Metodologia badania

Zgodnie z przyjętą metodologią, w Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii (tj. nabiał, mięso, wędliny i ryby, napoje, słodycze, piwo, chemia domowa, kosmetyki i inne). ASM Sales Force Agency bada ceny tych samych 40 produktów w 13 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i w kanale e-commerce. Badanie ASM Sales Force Agency obejmuje porównanie cen analogicznych produktów FMCG (tych samych marek i o tych samych gramaturach) z rożnych kategorii, w sklepach stacjonarnych, internetowych oraz tzw. hybrydach (czyli sieciach prowadzących zarówno sprzedaż̇ online, jak i offline). Rodzaje analizowanych sklepów: Cash & Carry (Makro, Selgros) – wielkopowierzchniowy sklep/hurtownia, przeznaczona dla przedsiębiorców i detalistów; E-grocery – sklep prowadzący działalność wyłącznie w Internecie; Dark Store – wirtualny sklep oferujący szybką dostawę do domu; Dyskont (Biedronka, Lidl, Netto, Aldi) – sklep sprzedający towar w ograniczonym asortymencie i w obniżonych cenach; Supermarket (Dino, Polomarket) – samoobsługowy sklep o powierzchni sprzedażowej od 400 m² do 2,5 tys. m²; Hipermarket (Auchan, Carrefour, Kaufland, E.Leclerc, Intermarché) – sklep samoobsługowy o powierzchni powyżej 2,5 tys. m²; Sieć tradycyjna – sieć handlowa prowadząca sprzedaż w sklepach stacjonarnych; Hybryda – sieć handlowa, która prowadzi sprzedaż stacjonarną oraz internetową.

 

Prawa autorskie do niniejszego raportu – Badanie i Raport: Koszyk Zakupowy oraz prawa do baz danych stanowiących podstawę jego opracowania przysługują ASM Sales Force Agency sp. z o.o. Jakiekolwiek wykorzystanie raportu oraz zawartych w nim zestawień informacji dotyczących cen w celach komercyjnych, w tym promocyjnych i informacyjnych, jest zabronione i wymaga zgody ASM Sales Force Agency sp. z o.o.

Warte uwagi

Dedykowany zespół ekspertów przystępuje do oceny projektu pod kątem wszystkich potrzeb i analizuje możliwe ścieżki prowadzenia projektu z możliwie jak największym, możliwym wykorzystaniem narzędzi, jakie dostarcza nam aplikacja DataSense.