ASM Sales Force Agency

Inflacja po raz kolejny w górę, sieci handlowe starają się ograniczać podwyżki

 

Inflacja w Polsce galopuje a prognozy wskazują, że będzie jeszcze drożej. Największe sieci handlowe wciąż optymalizują swoje strategie cenowe i wprowadzają aktywną politykę promocyjną tak, żeby ograniczyć podwyżki cen żywności. Jak wynika z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy® autorstwa ASM Sales Force Agency, średnie ceny podstawowych produktów utrzymały się na tym samym poziomie co we wrześniu br. a wartość koszyka maksymalnego jest niższa o 14,45% w porównaniu do ubiegłego roku. Auchan po raz pierwszy z koszykiem zakupowym poniżej 200 zł.

Rekordowe przyśpieszenie inflacji

Ceny w Polsce wciąż rosną. Najbardziej drożeje żywność i energia. Z danych GUS wynika, że ceny towarów i usług konsumpcyjnych w październiku 2021 roku były wyższe o 6,8% niż w analogicznym miesiącu ubiegłego roku a w stosunku do poprzedniego miesiąca o 1,1%. W ocenie analityków inflacja na koniec roku przekroczy poziom 7%.

Ranking średniej wartości koszyka zakupowego październik 2021

W październiku br. Badanie i Raport Koszyk Zakupowy® przeprowadzone przez ASM Sales Force Agency wykazało średnią cenę koszyka na poziomie 226,81. To minimalny spadek na poziomie 0,16 zł,
czyli o 0,07% w porównaniu do września br. Dodatkowo, z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że w 6 na 11 sieci objętych badaniem, ceny w październiku br. były wyższe niż
we wrześniu. Największy wzrost średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci E.Leclerc (6,56%). Natomiast w ujęciu rocznym, nieznaczny wzrost cen odnotowano w siedmiu sieciach wobec 2020 roku. Były to: Tesco (8,15%), E.Leclerc (1,30%), inna sieć Cash&Carry (1,06%), Carrefour (0,64%), czy Intermarché (0,41%). Największy spadek cen koszyka odnotowano w sieci Makro, w której średnia cena w październiku 2021 r. była niższa o 17 zł niż przed rokiem.

Średnia cena koszyka - porównanie październik 2021

Analizując koszyk złożony wyłącznie z produktów najtańszych moglibyśmy zapłacić 178,75 zł (mniej
o 1,54 zł niż we wrześniu), natomiast koszyk produktów najdroższych – 281,86 zł (mniej o 6,77 zł
niż we wrześniu). Dane w ujęciu rocznym pokazują, że suma koszyka minimalnego w październiku
2021 r. była wyższa o 0,57% niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w październiku br. tańszy o 14,45% niż w 2020 r. Wartość koszyka zakupowego całościowo zmniejszyła się o 1,33%
z 229,86 zł w październiku 2020 r. do 226,81 zł w październiku 2021 r.

– Z miesiąca na miesiąc inflacja bije kolejne rekordy. Ekonomiści prognozują, że jeszcze w tym roku wskaźnik poziomu cen towarów i usług przebije barierę 7 procent. Naszym zdaniem największy wzrost cen żywności jest jeszcze przed nami i odnotujemy go w I połowie 2022 roku. W najbliższym czasie możemy się spodziewać intensywnych działań promocyjnych sieci handlowych, związanych z nadchodzącymi świętami. Klienci mimo powszechnej drożyzny ruszą do sklepów, chcąc zadbać by na świątecznych stołach niczego nie zabrakło – komentuje wyniki raportu Patryk Górczyński, Dyrektor Zarządzający ASM Sales Force Agency.

 

Auchan z kolejnym rekordem

Liderem październikowego rankingu wciąż pozostaje sieć Auchan. Dodatkowo, po raz pierwszy
od początku opracowywania raportu Badania i Raportu Koszyk Zakupowy® przez ASM Sales Force Agency cena zestawu analizowanych produktów spadła poniżej granicy 200 zł. W sklepach Auchan średni koszt koszyka zakupowego wyniósł 198,04 zł. To o 6,43zł mniej niż najtańszy koszyk we wrześniu, należący przed miesiącem również do Auchan.

W ramach porównania modelu hybrydowego, w październiku br. w dwóch na trzy analizowane sieci zakupy online były droższe niż w stacjonarnych wersjach tych samych sklepów. Natomiast przed miesiącem we wszystkich sprawdzanych sieciach zakupy przez Internet były droższe.

Wartość koszyka online - październik 2021

 

Najbardziej wyrównane ceny w październiku odnotowano w sklepach sieci E.Leclerc (wersja online tańsza o 4,60 zł). W przypadku sieci Carrefour zakupy przez Internet były o 6,24 zł droższe. Natomiast sieć Auchan nadal stawia na handel tradycyjny. Zestaw produktów zamówionych przez Internet był o 12,80 zł droższy od wersji tradycyjnej.

Produkty o najniższych cenach w październiku 2021

Minimalne ceny w koszyku - październik 2021
Październik pokazał, że w przypadku minimalnych cen produktów, liderem jest Auchan, który oferował 19 produktów w cenach minimalnych. Przedstawiony wykres pokazuje, że w sklepach Makro znalazło się 5 najtańszych produktów, a w Biedronce wystąpiły 4 produktów w cenie minimalnej na 40 analizowanych. W sklepach E.Leclerc, Intermarché, Kaufland, Lidl, Tesco i innej sieci Cash&Carry były po dwa najtańsze produkty, a w Carrefour tylko jeden.

Produkty o najwyższych cenach w październiku 2021

Maksymalne ceny w koszyku - październik 2021
Najwięcej najdroższych produktów (14) można było znaleźć kanale e-grocery. Tuż za nim znalazła się sieć E.Leclerc (10 produktów), Tesco (8 produktów) oraz sklepy innej sieci Cash&Carry (4 produkty). We wrześniu najwięcej najdroższych produktów odnotowano również w kanale e-grocery (16 produktów). Najmniej najdroższych produktów odnotowano w październiku br. w Biedronce, Carrefour, Kaufland, Lidl i Makro (po 1 produkcie).

Warte uwagi

Dedykowany zespół ekspertów przystępuje do oceny projektu pod kątem wszystkich potrzeb i analizuje możliwe ścieżki prowadzenia projektu z możliwie jak największym, możliwym wykorzystaniem narzędzi, jakie dostarcza nam aplikacja DataSense.