Inflacja w Polsce wkroczyła na rekordowo wysoki poziom. Choć sklepy wciąż prowadzą aktywną politykę cenową i promocyjną, to jak wynika z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy® autorstwa ASM Sales Force Agency, w 7 na 11 analizowanych sieci sprzedaży ceny były we wrześniu wyższe niż w sierpniu. Najtańsze zakupy oferowały dyskonty, a najdroższe kanał e-grocery. Liderem niskich cen w skali ostatniego miesiąca i trzeciego kwartału 2021 roku okazał się Auchan.
Inflacja najwyższa od dwóch dekad i nadal rośnie
Wstępne dane GUS pokazują, że wrzesień przyniósł dalszy wzrost inflacji w Polsce. Ceny dóbr i usług konsumpcyjnych, w porównaniu z analogicznym miesiącem ubiegłego roku wzrosły o 5,8% a w stosunku do poprzedniego miesiąca o 0,6%. Niestety prognozy na kolejne miesiące nie są optymistyczne. Przewiduje się, że poziom inflacji przekroczy 6%.
Badanie i Raport Koszyk Zakupowy® we wrześniu 2021
We wrześniu br. Badanie i Raport Koszyk Zakupowy® przeprowadzone przez ASM Sales Force Agency wykazało średnią cenę koszyka na poziomie 226,97 zł. To wzrost o 2,68 zł, czyli o 1,2% w porównaniu do sierpnia br. Dodatkowo, z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że w 7 na 11 sieci objętych badaniem, ceny we wrześniu br. były wyższe niż w sierpniu. Największy wzrost średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci E.Leclerc (3,76%). Natomiast w ujęciu rocznym, wzrost cen odnotowano w pięciu sieciach wobec 2020 roku. Były to: Intermarché (0,11%), Biedronka (4,48%), Carrefour (5,10%), Tesco (6,29%) oraz inna sieć Cash&Carry (12,36%). Największy spadek cen koszyka odnotowano w sieci Makro, w której średnia cena we wrześniu 2021 r. była niższa o 26,26 zł niż przed rokiem.
Analizując koszyk złożony wyłącznie z produktów najtańszych moglibyśmy zapłacić 180,29 zł (więcej o 3,98 zł niż w sierpniu), natomiast koszyk produktów najdroższych – 288,63 zł (mniej o 0,38 zł niż w sierpniu). Dane w ujęciu rocznym pokazują, że suma koszyka minimalnego we wrześniu 2021 r. była wyższa 2,75% niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był we wrześniu br. tańszy o 9,25% niż w 2020 r.
– Podwyżki cen w marketach stały się faktem. Z naszych analiz wynika, że mimo trwającej walki cenowej, sieci były zmuszone podnieść ceny niektórych produktów. Naszym zdaniem w kolejnych miesiącach koszt zakupu podstawowych produktów nadal będzie powoli rosnąć. Mimo decyzji Rady Polityki Pieniężnej, która pierwszy raz od 9 lat podniosła stopy procentowe, inflacja w Polsce jest bardzo rozpędzona i ma wpływ na ceny produktów. Zapowiadane podwyżki cen energii, gazu i paliw, wpłyną na sytuację przedsiębiorców, w tym sieci handlowe, które w jakiś sposób będą musiały zdyskontować ich rosnące koszty – komentuje wnioski z raportu Patryk Górczyński, Dyrektor Zarządzający ASM Sales Force Agency.
Auchan niezmiennie liderem niskich cen
We wrześniu na pozycji lidera rankingu utrzymała się sieć Auchan. Za zestaw analizowanych produktów w sklepach Auchan należało zapłacić 204,47 zł. To o 1,62 zł więcej niż wyniósł najtańszy koszyk w sierpniu, należący również do Auchan.
W ramach porównania modelu hybrydowego, we wrześniu br. we wszystkich trzech analizowanych sieciach zakupy online były droższe niż w stacjonarnych wersjach tych samych sklepów. Natomiast przed miesiącem w dwóch na trzy sprawdzane sieci, zakupy przez Internet były droższe.
Najbardziej wyrównane ceny we wrześniu odnotowano w sklepach sieci Carrefour (wersja online droższa o 2,74 zł). W przypadku sieci E.Leclerc zakupy przez Internet były o 4,55 zł droższe. Natomiast sieć Auchan nadal stawia na handel tradycyjny. Zestaw produktów zamówionych przez Internet był o 9,07 zł droższy od wersji tradycyjnej.
Wrzesień 2021 r. przyniósł nieznaczny wzrost cen w kanale e-grocery w stosunku do sierpnia br. Spośród 10 analizowanych grup produktów 6 było najdroższych w tym kanale sprzedaży. Najwięcej najtańszych grup produktowych (4) można było znaleźć w sieciach Auchan ( mięso, wędliny, ryby, napoje, słodycze, produkty sypkie). Trzy najtańsze grupy produktów stwierdzono w sieci Lidl (chemia domowa i kosmetyki, dodatki oraz mrożonki). Ani jednej najtańszej grupy produktów, nie było we wrześniu w kanale e-grocery oraz w sieciach: Biedronka, Carrefour, E.Leclerc, Intermarché, Tesco oraz w innej sieci Cash&Carry.
Analizując koszyk złożony wyłącznie z produktów najtańszych moglibyśmy zapłacić 180,29 zł (więcej o 3,98 zł niż w sierpniu), natomiast koszyk produktów najdroższych – 288,63 zł (mniej o 0,38 zł niż w sierpniu). Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem we wrześniu 2021 r. wyniosła 108,34 zł i jest ona o 4,36 zł niższa niż w sierpniu. Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to suma koszyka minimalnego we wrześniu 2021 r. była wyższa o 2,75% niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był we wrześniu br. tańszy o 9,25% niż w 2020 r. Zobacz nasz Raport Koszyka Zakupowego z września 2020 i porównaj sam!
Eksperci ASM Sales Force Agency od ponad dwóch lat cyklicznie analizują ceny zestawu takich samych produktów. Dzięki temu dane prezentowane w niniejszym raporcie pozwalają na analizę działań sieci handlowych na przestrzeni miesiąca, kolejnych kwartałów oraz w ujęciu rocznym. Z poniższego wykresu wynika, że we wrześniu 2021 roku, na 11 badanych sieci handlowych, w 6 ceny były niższe niż przed rokiem, a w 5 wyższe.
Największy spadek, tj. na poziomie 11,02 % odnotowano w sklepach Makro, w których średnia cena spadła o 26,26 zł. Największy wzrost cen względem 2020 roku odnotowano w zeszłym miesiącu w innej sieci Cash&Carry (12,36%).
Wnioski po III kwartale 2021
Wrześniowy Raport Koszyka Zakupowego 2021 ASM Sales Force Agency zamyka trzeci kwartał roku 2021. W skali III kwartału 2021 najtańsza była sieć Auchan (ze średnią wartością koszyka zakupowego na poziomie 208,77 zł). Najdroższa spośród sklepów tradycyjnych była inna sieć Cash&Carry z koszykiem na poziomie 243,15 zł. To o ponad 16% więcej niż w Auchan.
Pod względem najwyższych cen, podium w skali III kwartału zajmują następujące sieci: najdroższe jest e-grocery (wartość koszyka 257,56 zł). Druga pozycja to inna sieć Cash&Carry E.Leclerc (243,15 zł), a trzecia to Tesco (241,03 zł).
Najbardziej wyrównany poziom cen w III kwartale 2021 zaobserwowano w sieci Biedronka. Największe zmiany cen odnotowano natomiast w sieciach Makro i Kaufland, w których ceny spadły wobec lipca, zarówno w sierpniu, jak i we wrześniu.
Ciekawe obserwacje przynosi porównanie cen w III kwartale 2021 r. wobec III kwartału 2020 r. Na 11 analizowanych sieci handlowych oraz kanału sprzedaży online w 6 ceny koszyka w III kwartale 2021 były niższe niż przed rokiem. W największym stopniu ceny spadły w sieciach Makro (-9,26%), Lidl (-8,50%) czy E.Leclerc (-3,90%). Minimalny spadek (-0,13%) zanotowano również w kanale e-grocery. Największy wzrost cen zaobserwowano natomiast w sieci Tesco – 4,72 %.