20 października 2020

Raport koszyka zakupowego – wrzesień 2020


 

Koszyk zakupowy ASM SFA to comiesięczne badanie cen podstawowych produktów FMCG w sieciach tradycyjnych, dyskontach, e-grocery oraz hybrydach (sklepach prowadzących sprzedaż stacjonarną i online). Badany jest stały, hipotetyczny zestaw artykułów z różnych kategorii produktowych, zaspokajający paletę różnych potrzeb Polaków.

W sieci drożej, w sklepach taniej

Nasze ostatnie badanie wykazało, że po wakacjach kupowaliśmy taniej. Wartość koszyka zakupowego we wrześniu 2020 wyniosła mniej niż w sierpniu, była też niższa niż w analogicznym okresie ubiegłego roku (zobacz nasz raport – koszyk zakupowy wrzesień 2019). Ale nie wszędzie było taniej: kanał e-grocery ponownie zdrożał, zwiększając dystans do sklepów stacjonarnych.

-Pandemia miała negatywny wpływ na wysokość wynagrodzeń, a przedłużający się kryzys nadszarpnął także oszczędności Polaków. Jesienna fala wzrostu liczby zachorowań i związane z nią ograniczenia sanitarno-epidemiologiczne skłaniają konsumentów do rozważnych zakupów, szczególnie że przez wzrost kosztów energii i transportu, w sklepach jest ogólnie drożej. Jednak jak wynika z naszego badania, sieci, by przyciągnąć klienta, oferują podstawowe produkty codziennej potrzeby w konkurencyjnych cenach lub obejmują je promocjami. – mówi Patryk Górczyński, dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency.

Koszyk zakupowy wrzesień 2020 – gdzie kupowaliśmy najkorzystniej?

Średnia cena koszyka zakupowego była niższa względem sierpnia o 3,31 zł (1,43 proc.) i wyniosła we wrześniu 227,91 zł. Najdroższe ponownie okazało się e-grocery, przy czym za zakupy online musieliśmy zapłacić aż o 11,01 zł (4,29 proc.) więcej niż w sierpniu (267,42 zł vs. 256,41 zł). Najtaniej kupowaliśmy w Auchan – cena zestawu badanych produktów wyniosła tam 207,84 zł.

Największe spadki cenowe odnotowano w hurtowni Selgros (z 252,06 zł do 221,31 zł).  Znacznie taniej było też w sieci Auchan, bo aż o 13,03 zł (przez co lider poprzedniego badania – Biedronka, spadł na drugie miejsce). Odczuwalnie zdrożały jedynie zakupy online oraz w hurtowni Makro – o 7,5 zł. Sieć ta, z wynikiem 238,39 zł, okazała się we wrześniu najdroższą spośród stacjonarnych.

Wzrósł rozdźwięk cenowy między koszykiem najdroższym a najtańszym. Różnica wyniosła rekordowe 59,58 zł (wobec 41,67 zł w badaniu sierpniowym).

Zestawienie cen poszczególnych kategorii produktowych rok do roku pokazuje, że większość artykułów FMCG wchodzących w skład koszyka zakupowego ASM SFA, we wrześniu 2020r. staniała względem ubiegłego roku. Jedynie dodatki, mięso, wędliny i ryby nieznacznie podrożały (poniżej 0,5 proc.), zaś ceny nabiału pozostały niezmienione.

Trzeci kwartał najtańszy w 2020r.

Wrześniowy Raport Koszyka Zakupowego ASM Sales Force Agency zamyka trzeci kwartał roku 2020. Okazał się on najtańszym w 2020r. Średnie ceny we wszystkich badanych sieciach i kanałach sprzedaży potaniały (za wyjątkiem nieznacznie droższego niż w poprzedzających kwartałach Tesco).

Na przestrzeni roku ceny w sieciach Auchan, Carrefour, Kaufland, Intermarché i Lidl systematycznie spadały z miesiąca na miesiąc.

W Biedronce, Makro, E.Leclerc, Selgrosie i kanale e-grocery drugi kwartał 2020r. był wyraźnie droższy od pozostałych. W tych sklepach zaobserwowaliśmy największe kwartalne roszady cenowe.

Wrześniowe badanie koszyka zakupowego ASM Sales Force Agency objęło wyjątkowo także sieć Dino, która otwiera coraz więcej punktów sprzedaży na terenie całego kraju. Po porównaniu 38 produktów dostępnych we wszystkich sieciach, Dino, okazało się drugim najdroższym sklepem stacjonarnym (zaraz po Makro).

Wycieczka do Dino

Sieć Dino rozpoczęła swoją działalność w zachodniej i północnej części Polski, ale coraz więcej punktów sprzedaży pojawia się w pozostałych częściach kraju. Postanowiliśmy więc przyjrzeć się cenom produktów z naszego badania w sieci Dino. We wrześniu okazała się ona drugim najdroższym sklepem stacjonarnym (z wartością koszyka 216,43 zł).

*W porównaniu uwzględniono 38 produktów dostępnych w markecie Dino i pozostałych badanych sieciach.

 

Metodologia badania:

Badanie ASM Sales Force Agency obejmuje porównanie cen 50 produktów FMCG (tych samych marek i o tych samych gramaturach) z różnych kategorii, w sklepach stacjonarnych, internetowych oraz tzw. hybrydach (czyli sieciach prowadzących zarówno sprzedaż online, jak i offline). Badanie przeprowadzane jest w dyskontach (Lidl i Biedronka), sieciach tradycyjnych (Auchan, Carrefour, E.Leclerc, Intermarché, Kaufland, Tesco) oraz cash & carry (Makro i Selgros). Do zbiorowej kategorii e-grocery zalicza się 5 sklepów online: frisco.pl, dodomku.pl, polskikoszyk.pl, szybkikoszyk.pl oraz MEGASAM24.pl. Hybrydę reprezentują odpowiednio Auchan vs. Auchan Direct, E.Leclerc vs. E.Leclerc online, Carrefour vs. E-Carrefour oraz Tesco vs. Tesco e-zakupy.

Zapisz się do naszego newslettera