ASM Sales Force Agency

Wrześniowy raport koszyka zakupowego

Ostatni miesiąc trzeciego kwartału przyniósł nieznaczną obniżkę cen uśrednionego koszyka zakupowego. Porównanie kwartałów wykazuje dwuprocentowy trend zniżkowy.

  • Nadal średnio najdroższe zakupy robiliśmy w sklepach online.
  • Średnia wartość koszyka zakupowego w Q2 wynosiła 231,67 zł, a w Q3 226,98.

Badanie koszyka zakupowego wrzesień 2019

ASM Sales Force Agency przedstawia siódmy raport porównawczy przeciętnego koszyka zakupowego Polaków. Zgodnie z dotychczasową metodologią, ASM SFA przeanalizowało ceny podstawowych produktów FMCG, m.in. mleka, parówek, dżemu, pasty do zębów itp. w stacjonarnych i wirtualnych kanałach sprzedaży oraz w tzw. hybrydach (czyli sieciach sprzedających zarówno w sklepach, jak i online). Miesiąc wrzesień zamyka także trzeci kwartał roku, dzięki czemu możliwa jest analiza cen w dłuższej perspektywie.

Zespół ASM SFA przeprowadził badanie w 50 sklepach stacjonarnych (po 5 w 12 największych polskich miastach – Białystok, Bydgoszcz, Gdańsk, Jelenia Góra, Lublin, Łódź, Katowice, Kraków, Opole, Poznań, Warszawa, Szczecin). Porównano ceny 40 popularnych produktów dostępnych w dyskontach (Lidl i Biedronka), sieciach tradycyjnych (Auchan, Carrefour, E.Leclerc, Intermarché, Kaufland, Tesco) oraz cash & carry (Makro i Selgros). Kategorię e-commerce reprezentowały 4 sklepy online: frisco.pl, dodomku.pl, polskikoszyk.pl oraz szybkikoszyk.pl, zaś hybrydę sprzedaży stacjonarnej i internetowej odpowiednio Auchan vs. Auchan Direct, E.Leclerc vs. E.Leclerc online, Carrefour vs. E-Carrefour oraz Tesco vs. Tesco e-zakupy.

wrześniowy raport koszyka zakupowego

Ostatni miesiąc trzeciego kwartału przyniósł nieznaczną obniżkę cen uśrednionego koszyka zakupowego. Za analogiczne zakupy Polacy zapłacili we wrześniu 231,48 zł, czyli o 1,60 zł mniej niż w sierpniu (233,08). Wyniki szczegółowe przyniosły kilka niespodzianek, choć ponownie w czołówce pod względem najwyższych cen uplasowała się sprzedaż e-grocery (reprezentowanej przez 4 kanały sprzedaży online). Na drugim miejscu pod względem najwyższych cen znalazła się sieć cash&carry Makro (która w ubiegłym miesiącu prześcignęła nawet najdroższy kanał e-grocery). Niespodziewanie Carrefour, w sierpniu bliżej mediany badania, tym razem okazał się najtańszy – te same zakupy kosztowały tu aż o 45,26 zł mniej, niż w zakupione online.

Wyniki badań cen w ostatnich trzech miesiącach wykazują dwa wyraźne trendy: zdecydowanie najdroższym kanałem sprzedaży niezmiennie okazuje się online (e-grocery). Poza tym ceny żywności w ostatnich trzech miesiącach spadały – na początku kwartału bardziej odczuwalnie (o 3,72 zł za uśredniony koszyk), zaś w drugiej jego części zdecydowanie łagodniej (o ponad 2 razy mniej, mianowicie 1,6 zł).

Wrześniowy raport cen koszyka zakupowego zamyka trzeci kwartał roku, a tym samym drugi analizowany przez ASM SFA. Porównanie kwartałów wykazuje dwuprocentowy trend zniżkowy cen – średnia wartość koszyka zakupowego w Q2 wynosiła 231,67 zł, a w Q3 226,98.

Podane wartości są uśrednionymi cenami całego koszyka 40 produktów – najwyższy wynik (a więc najdroższy koszyk) nie oznacza, że wszystkie produkty są w danym miejscu najdroższe. Analogicznie – nie ma możliwości zakupienia wszystkich produktów w najniższej cenie w jednym miejscu.

Podsumowanie wrześniowego badania koszyka zakupowego

Nasze wrześniowe badanie przykładowego koszyka zakupów w Polsce wskazuje, że produkty FMCG w trzecim kwartale 2019 r. taniały, aczkolwiek tempo spadku cen sukcesywnie malało. Trzeba pamiętać, że ceny żywności na rodzimym rynku są zależne od sezonowości dostępnych lokalnie produktów, co może powodować ich odczuwalne wahania. Podobnie rzecz ma się w przypadku wystąpienia (lub braku) wyjątkowych okresów w roku, jak nadchodzące rozpoczęcie szkoły czy święta. Takie okazje również znacząco wpływają na zmiany cen wybranych produktów. – podsumowuje Patryk Górczyński, dyrektor zarządzający ASM SFA. 

A tak pisze o badaniu portal WP Finanse: Analiza wrześniowego raportu koszyka zakupowego ASM SFA

Warte uwagi

Dedykowany zespół ekspertów przystępuje do oceny projektu pod kątem wszystkich potrzeb i analizuje możliwe ścieżki prowadzenia projektu z możliwie jak największym, możliwym wykorzystaniem narzędzi, jakie dostarcza nam aplikacja DataSense.