Koszyk zakupowy Polaków w lipcu – nowy raport ASM SFA

Najnowsze badanie koszyka zakupowego ASM Sales Force Agency wykazało, że ceny podstawowych produktów FMCG w pierwszym miesiącu wakacji spadły.

Gdzie kupowaliśmy najkorzystniej, a gdzie koszyk zakupowy w lipcu 2020 kosztował więcej?

Wartość uśrednionego koszyka zakupowego była w lipcu niższa niż w czerwcu o 0,85 zł, czyli wyniosła 229,01 zł (wobec 229,86 zł przed miesiącem).

  • Najdrożej kupowaliśmy online – koszyk zakupowy e-grocery wyniósłby 249,83 zł (to o 0,67 zł więcej niż przed miesiącem);
  • Najwyższe ceny w sklepach stacjonarnych eksperci ASM SFA zmierzyli w sieciach Makro, Selgros i Lidl;
  • Ten sam zestaw produktów w sieciach Auchan, Carrefour i Biedronka kosztowałby najmniej.

koszyk zakupowy lipiec 2020

 

Taniej kupowaliśmy w lipcu 2020 r. czy przed rokiem?

ASM Sales Force Agency publikuje raport cenowy od marca 2019 r. Analiza obejmuje zawsze ten sam zestaw towarów FMCG z różnych kategorii produktowych, odpowiadających na różne potrzeby życiowe konsumentów. Jak zatem wyglądają ceny tegorocznego lipcowego koszyka zakupowego w zestawieniu z lipcem 2019 r.?

  • Średnia wartość koszyka była w lipcu niższa niż przed rokiem o blisko 8 zł;
  • Zarówno w lipcu 2019, jak i 2020 r. za zakupy dokonywane w sieci płaciliśmy najwięcej (choć przed rokiem były one droższe (258,24 zł względem 249,83 zł – to ok. 3,3 proc. różnicy);
  • Większość sieci stacjonarnych okazała się po roku tańsza (za wyjątkiem Tesco, gdzie ceny wzrosły średnio o ok. 1 zł);
  • Największą dynamikę cenową zaobserwować można na przykładzie Intermarche (7-procentowy spadek cen), Carrefoura (6 proc. taniej w roku bieżącym), E.Leclerc i Auchan (5,5 proc. mniej niż w 2019 r.);
  • Najbardziej r/r zdrożały kategorie mięsa, wędlin i ryb (o 4,12 proc.) oraz nabiału (o 1,58 proc.). Nieznacznie zdrożały także produkty tłuszczowe;
  • Wszystkie pozostałe badane kategorie potaniały – najbardziej ceny produktów sypkich (o -5,1 proc.) i słodyczy (o -12,77 proc.);
  • Ceny używek i alkoholu pozostały najbardziej stabilne, spadając o niecały 1 proc. r/r.

koszyk zakupowy polaków w lipcu 2020

Wnioski z lipcowego raportu koszyka zakupowego ASM SFA

Zdaniem ekspertów ASM Sales Force Agency, na wyniki badania w lipcu wpływ miał szereg okoliczności:

Pierwszy miesiąc letnich wakacji przyniósł nieznaczną obniżkę cen podstawowych produktów FMCG. Co ciekawe, zestawienie wyników naszego badania koszyka zakupowego rok do roku wykazało znaczącą różnicę cen – lipiec 2019 r. był zdecydowanie mniej łaskawy dla naszych kieszeni – komentuje Patryk Górczyński, dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency. –Może to wynikać z dwóch powodów: przed rokiem Polska zmagała się z dotkliwą suszą, przez co plony były rekordowo skromne (a co za tym idzie, żywność droższa). Dodatkowym faktorem napędzającym spadek cen jest wyjątkowo silna konkurencja na rynku. W drugiej połowie ubiegłego roku sieci handlowe o ugruntowanej już pozycji postawiły na politykę dynamicznego rozwoju organicznego, czego efektem była duża liczba nowych lokalizacji. Poza tym na polskim rynku pojawili się też nowi gracze. Walka o klienta zawsze powoduje zmiany w polityce cenowej i promocyjnej.

***

Metodologia, czyli jak powstaje raport koszyka zakupowego ASM SFA?

Koszyk ASM Sales Force Agency składa się z 50 produktów FMCG (tych samych marek i o tych samych gramaturach) z różnych kategorii, mierzonych w sklepach stacjonarnych, internetowych oraz tzw. hybrydach (czyli sieciach prowadzących zarówno sprzedaż online, jak i offline). Badanie przeprowadzane jest w dyskontach (Lidl i Biedronka), sieciach tradycyjnych (Auchan, Carrefour, E.Leclerc, Intermarché, Kaufland, Tesco) oraz cash&carry (Makro i Selgros). Do zbiorowej kategorii e-grocery zaliczają się 4 sklepy online: frisco.pl, dodomku.pl, polskikoszyk.pl oraz szybkikoszyk.pl. Hybrydę sprzedaży stacjonarnej i internetowej reprezentują odpowiednio Auchan vs. Auchan Direct, E.Leclerc vs. E.Leclerc online, Carrefour vs. E-Carrefour oraz Tesco vs. Tesco e-zakupy.

 

Warte uwagi

Dedykowany zespół ekspertów przystępuje do oceny projektu pod kątem wszystkich potrzeb i analizuje możliwe ścieżki prowadzenia projektu z możliwie jak największym, możliwym wykorzystaniem narzędzi, jakie dostarcza nam aplikacja DataSense.