ASM Sales Force Agency

Największe sieci handlowe łagodzą skutki inflacji dla klientów

 

Inflacja w sierpniu osiągnęła w Polsce poziom najwyższy od 20 lat. Sieci handlowe najwyraźniej postanowiły złagodzić nieco wzrost cen zauważany przez klientów, wprowadzając szereg akcji promocyjnych, w tym pod hasłem „back to school”. Jak wynika z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy® autorstwa ASM Sales Force Agency, średnie ceny analizowanych produktów spadły w sierpniu o  2,5% wobec lipca. Zakupy spożywcze przez Internet są wciąż najdroższe. Auchan ponownie na pozycji lidera w rankingu najtańszych sieci handlowych.

Ceny rosną najszybciej od 20 lat

Dane GUS wskazują, że inflacja w Polsce pobiła kolejny rekord. Ceny towarów i usług konsumpcyjnych w sierpniu 2021 r. wzrosły rok do roku o  5,5% a w stosunku do poprzedniego miesiąca o  0,3%.  W sierpniu br. Badanie i Raport Koszyk Zakupowy® przeprowadzone przez ASM Sales Force Agency wykazało średnią cenę koszyka na poziomie  224,29 zł. To spadek o  5,68 zł ( 2,5 %)
w porównaniu do lipca br. i o  6,93 zł ( 3%) w porównaniu do sierpnia 2020 r.

Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że w 9 na 11 sieci objętych badaniem, ceny w sierpniu br. były niższe niż w lipcu. Największy spadek średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Auchan (7,37%). W ujęciu rocznym, w ośmiu sieciach również odnotowano spadek cen wobec 2020 roku. Były to min.: E.Leclerc (-8,44%), Auchan (-8,16%), Lidl (- 8,03%) czy Makro (-6,85%). Największy spadek cen koszyka odnotowano w sieci E.Leclerc, w której średnia cena w sierpniu 2021r. była niższa o 19,58 zł niż przed rokiem.

Mimo szalejącej inflacji, średnia wartość badanego przez naszych ekspertów koszyka zakupowego nieznacznie się zmniejszyła. Wynika to z dwóch bardzo istotnych faktów. Po pierwsze, jak co roku w sierpniu, sieci handlowe prowadziły szeroko zakrojoną akcję „back to school”. Dla wracających z wakacji klientów to ważny czas, aby przed rozpoczynającym się rokiem szkolnym, wyposażyć dzieci w niezbędne akcesoria. Drugi powód niższej wartości badanego koszyka, to efekt wciąż zaostrzającej się walki sieci handlowych o klientów. W wielu przypadkach właściciele sklepów mają jeszcze przestrzeń do tego, aby nie przekładać rosnących cen na konsumentów i część podwyżek biorą na siebie. Ci, którzy realizują tego typu politykę, oferują wiele produktów w korzystnych cenach, co przekłada się na większe zainteresowanie ze strony klientów – komentuje wyniki raportu Patryk Górczyński, Dyrektor Zarządzający ASM Sales Force Agency.

Koszyk zakupowy w sierpniu 2021

Najtańsze zakupy można było zrobić w sieci Auchan, w której średni koszt koszyka zakupowego ASM Sales Force Agency wyniósł 202,85 zł. To o 10,66 zł mniej niż wyniósł najtańszy koszyk w lipcu, należący przed miesiącem do Lidl. Najwyższą wartość koszyka zakupowego w sierpniu 2021 r. ASM Sales Force Agency odnotowała w innej sieci Cash&Carry, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 239,76 zł, czyli o ponad 18% więcej niż w najtańszych sklepach Auchan.

Po raz kolejny w ujęciu całkowitym najdroższym kanałem zakupów pozostaje e-grocery. Tam średnia suma koszyka zakupowego kształtowała się na poziomie 253,65 zł, co stanowi spadek cen w tym kanale o 4,76 zł (1,84 %) wobec lipca.

 

Analiza 11 sieci handlowych, w tym kanału sprzedaży online wykazała, że w 9 sieciach objętych badaniem, ceny w sierpniu br. były niższe niż w ubiegłym miesiącu. Najwyższe, średnie ceny
w koszyku zakupowym po raz kolejny odnotowano w e-grocery.

Różnica między średnimi cenami koszyków zakupowych w kanale e-commerce a cenami w kanale tradycyjnym wynosi  14,6 %. Koszyk w sklepach stacjonarnych kosztował średnio  221,36 zł, a 253,65 zł w sprzedaży online.

Sierpień 2021 r. przyniósł nieznaczny spadek cen w kanale e-grocery w stosunku do lipca br. Koszt zakupów online spadł o 1,84% względem lipca. Obecnie spośród 10 analizowanych grup produktów ponownie 5 było najdroższych w tym kanale sprzedaży. Najwięcej najtańszych grup produktowych (3) można było znaleźć w sieciach: Auchan (mięso, wędliny, ryby, produkty tłuszczowe, produkty sypkie) i Makro (mrożonki, nabiał i napoje). Dwie najtańsze grupy produktów stwierdzono w sieci Lidl (chemia domowa i kosmetyki, dodatki). Ani jednej najtańszej grupy produktów, podobnie jak w zeszłym miesiącu, nie było w sierpniu w kanale e-grocery oraz w sieciach: Biedronka, Intermarché, Kaufland, Tesco oraz w innej sieci Cash&Carry.

Analizując koszyk złożony wyłącznie z produktów najtańszych moglibyśmy zapłacić 176,31 zł (mniej o 10,76 zł niż w lipcu), natomiast koszyk produktów najdroższych – 289,01 zł (mniej o 6,09 zł niż w lipcu). Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem w sierpniu 2021 r. wyniosła 112,70 zł i jest ona o 4,68 zł wyższa niż w lipcu. Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to suma koszyka minimalnego w sierpniu 2021 r. była niższa o 1,37% niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w sierpniu br. tańszy o 8,85% niż w 2020 r.

Eksperci ASM Sales Force Agency od ponad dwóch lat cyklicznie analizują ceny zestawu takich samych produktów. Dzięki temu dane prezentowane w niniejszym raporcie pozwalają na analizę działań sieci handlowych na przestrzeni miesiąca, kolejnych kwartałów oraz w ujęciu rocznym. Z poniższego wykresu wynika, że w sierpniu 2021 roku, na 11 badanych sieci handlowych, w 8 ceny były niższe niż przed rokiem, a w 3 wyższe.

Największy spadek, tj. na poziomie 8,44 % odnotowano w sklepach E.Leclerc, w których średnia cena spadła o 19,58 zł. Największy wzrost cen względem 2020 roku odnotowano w zeszłym miesiącu w sklepach Biedronka (3,43%).

Wartość hipotetycznego koszyka skomponowanego wyłącznie z najdroższych produktów, była w sierpniu 2021 roku o 8,85% niższa niż przed rokiem – to różnica o 28,06 zł. W przypadku koszyka z najtańszymi produktami odnotowaliśmy nieznaczny spadek w bieżącym roku o 1,37% w stosunku do roku ubiegłego – tutaj różnica kształtowała się na poziomie 2,44 zł.

Warte uwagi

Dedykowany zespół ekspertów przystępuje do oceny projektu pod kątem wszystkich potrzeb i analizuje możliwe ścieżki prowadzenia projektu z możliwie jak największym, możliwym wykorzystaniem narzędzi, jakie dostarcza nam aplikacja DataSense.