ASM Sales Force Agency

Ceny żywności nadal rosną. Koszyk podstawowych produktów spożywczych podrożał w ciągu roku o 30 złotych

Inflacja w sierpniu br. według wstępnego odczytu osiągnęła rekordowy poziom 16,1%. Klienci wszystkich sieci handlowych coraz mocniej odczuwają ten wzrost. Jak wynika z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy autorstwa ASM Sales Force Agency, średnia wartość koszyka zakupowego w sierpniu wzrosła w ujęciu rocznym o ponad 13% tj. o 30 zł. Podwyżki objęły wszystkie kategorie produktów. Najbardziej zdrożały artykuły tłuszczowe (72%), piwo i używki (24%), nabiał (20%) i produkty sypkie (17%).

Według wstępnych danych GUS inflacja w sierpniu wyniosła 16,1% rok do roku, a w stosunku
do poprzedniego miesiąca wzrosła o 0,8%. Wynik ten zaskoczył ekspertów, którzy spodziewali się spadku dynamiki inflacji. Sierpniowy wskaźnik wzrostu cen jest najwyższy od marca 1997r.

Wszystkie sieci podniosły ceny

Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że we wszystkich 13 analizowanych sieciach sprzedaży objętych badaniem, ceny w sierpniu br. były wyższe niż w lipcu. Średnia cena koszyka zakupowego w sierpniu br. wyniosła 254,44 zł. To wzrost o 5,41 zł, czyli 2,17% w porównaniu do lipca br. Największe podwyżki odnotowano w sieci Makro Cash & Carry (3,90%). W ujęciu rocznym wzrost cen zaobserwowano we wszystkich 10 analizowanych sieciach. Były to min.: kanał e-grocery (17,33%), Makro Cash & Carry (16,94%) czy Carrefour (14,11%). Największy wzrost cen koszyka odnotowano w sieci E.Leclerc, w którym średnia cena koszyka w sierpniu 2022 r. była wyższa aż o 42,97 zł niż przed rokiem, tj. o 20,23%.

Analizując koszyk złożony wyłącznie z produktów najtańszych moglibyśmy zapłacić 198,65 zł (więcej o 6 zł niż w lipcu), natomiast koszyk produktów najdroższych – 298,19 zł (mniej o 2,60 zł niż w lipcu). Różnica między najtańszym, a najdroższym koszykiem w sierpniu 2022 r. wyniosła 99,54 zł i jest ona o 8,60 zł niższa niż w lipcu. Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to suma koszyka minimalnego w sierpniu 2022 r. była wyższa o 12,67% niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w sierpniu 2022 r. droższy o 3,18% niż w 2021 r. Wartość koszyka zakupowego całościowo zwiększyła się o 13,44% z 224,29 zł w sierpniu 2021 r. do 254,44 zł w sierpniu 2022 r.

– Najnowszy odczyt danych inflacyjnych za sierpień niestety potwierdza, że jeśli chodzi o wskaźnik poziomu cen, jesteśmy w trendzie rosnącym. Inflacja na poziomie 16,1 procent jest wyższa niż zakładali eksperci i ekonomiści. Z naszych analiz wynika, że ceny towarów rosły we wszystkich badanych przez nas sieciach handlowych. Niestety ten trend może się utrzymać w kolejnych miesiącach, aż do końca roku. Rosnące ceny energii a także przewidywane niedobory dostępu do surowców energetycznych, będą mieć bardzo negatywny wpływ na produkcję. Koszty przedsiębiorców rosną, produkcja będzie coraz droższa, co w naturalny sposób przełoży się na ceny towarów. Choć sieci handlowe w ramach ostrej konkurencji będą prowadzić dynamiczną politykę cenową, to pole do obniżania cen wybranych produktów oraz wprowadzania nowych promocji dla klientów będzie coraz mniejsze – mówi Patryk Górczyński, Dyrektor Zarządzający ASM Sales Force Agency.

Na pierwszym miejscu rankingu najtańszych sieci plasuje się ponownie Auchan. W sklepach tej sieci średni koszt koszyka zakupowego wyniósł 220 zł. To o 7,92 zł więcej niż najtańszy koszyk w lipcu br., należący przed miesiącem również do Auchan. Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 15,92 zł (Lidl) i 22,77 zł (Kaufland).

W sierpniu 2022 roku najdroższy okazał się ponownie kanał e-grocery, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 297,62 zł, czyli o 35% więcej niż w najtańszych sklepach Auchan. Badanie koszyka zakupowego wykazało również, że w sierpniu 2022 r. najtańsze zakupy można było podobnie jak przed miesiącem zrobić w hipermarketach – 245,87 zł.

W ramach porównania modelu hybrydowego, w sierpniu 2022 r. w dwóch na trzy analizowane sieci, zakupy online były droższe niż w stacjonarnych wersjach tych samych sklepów. Podobnie było przed miesiącem – w dwóch sieciach zakupy przez Internet były droższe.

Najbardziej wyrównane ceny w sierpniu br. odnotowano w sklepach sieci Carrefour (wersja online tańsza o 1,92 zł). W przypadku sieci Auchan zakupy przez Internet były o 17,56 zł droższe, natomiast w sieci E.Leclerc zestaw produktów zamówionych przez Internet był o 5,24 zł droższy od wersji tradycyjnej.

Drożeją wszystkie kategorie produktów

Zestawienie cen kategorii produktowych rok do roku pokazuje, że w sierpniu 2022 r. względem 2021 r. podrożały wszystkie z 10 analizowanych kategorii produktów: produkty sypkie, chemia domowa i kosmetyki, mrożonki, słodycze, mięso, wędliny i ryby, napoje, dodatki, nabiał, używki i piwo oraz produkty tłuszczowe. Najwyższy wzrost cen w skali roku (72,2%) odnotowano w kategorii produktów tłuszczowych. Z wyliczeń ekspertów ASM Sales Force Agency dodatkowo wynika, że piwo i używki podrożały o 24%, nabiał o 20%, produkty sypkie o 17%, dodatki o 15%, a mięso wędliny i ryby o 13%. W każdej z analizowanych grup produktów odnotowano zmiany cen, jednak najmniejszą różnicę stwierdzono w przypadku kategorii napoje (w sierpniu 2022 r. drożej o 3,53%).

Warte uwagi

Metody badań rynkowych

Chcesz jeszcze lepiej poznać procesy zachodzące na rynku, by na ich podstawie podejmować trafne decyzje biznesowe? Musisz więc nie tylko dokonać analizy bieżących zjawisk, ale

Więcej »

Dedykowany zespół ekspertów przystępuje do oceny projektu pod kątem wszystkich potrzeb i analizuje możliwe ścieżki prowadzenia projektu z możliwie jak największym, możliwym wykorzystaniem narzędzi, jakie dostarcza nam aplikacja DataSense.