ASM Sales Force Agency

Ceny żywności nadal rosną. Koszyk podstawowych produktów spożywczych podrożał w ciągu roku o 30 złotych

Inflacja w sierpniu br. według wstępnego odczytu osiągnęła rekordowy poziom 16,1%. Klienci wszystkich sieci handlowych coraz mocniej odczuwają ten wzrost. Jak wynika z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy autorstwa ASM Sales Force Agency, średnia wartość koszyka zakupowego w sierpniu wzrosła w ujęciu rocznym o ponad 13% tj. o 30 zł. Podwyżki objęły wszystkie kategorie produktów. Najbardziej zdrożały artykuły tłuszczowe (72%), piwo i używki (24%), nabiał (20%) i produkty sypkie (17%).

Według wstępnych danych GUS inflacja w sierpniu wyniosła 16,1% rok do roku, a w stosunku
do poprzedniego miesiąca wzrosła o 0,8%. Wynik ten zaskoczył ekspertów, którzy spodziewali się spadku dynamiki inflacji. Sierpniowy wskaźnik wzrostu cen jest najwyższy od marca 1997r.

Wszystkie sieci podniosły ceny

Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że we wszystkich 13 analizowanych sieciach sprzedaży objętych badaniem, ceny w sierpniu br. były wyższe niż w lipcu. Średnia cena koszyka zakupowego w sierpniu br. wyniosła 254,44 zł. To wzrost o 5,41 zł, czyli 2,17% w porównaniu do lipca br. Największe podwyżki odnotowano w sieci Makro Cash & Carry (3,90%). W ujęciu rocznym wzrost cen zaobserwowano we wszystkich 10 analizowanych sieciach. Były to min.: kanał e-grocery (17,33%), Makro Cash & Carry (16,94%) czy Carrefour (14,11%). Największy wzrost cen koszyka odnotowano w sieci E.Leclerc, w którym średnia cena koszyka w sierpniu 2022 r. była wyższa aż o 42,97 zł niż przed rokiem, tj. o 20,23%.

Analizując koszyk złożony wyłącznie z produktów najtańszych moglibyśmy zapłacić 198,65 zł (więcej o 6 zł niż w lipcu), natomiast koszyk produktów najdroższych – 298,19 zł (mniej o 2,60 zł niż w lipcu). Różnica między najtańszym, a najdroższym koszykiem w sierpniu 2022 r. wyniosła 99,54 zł i jest ona o 8,60 zł niższa niż w lipcu. Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to suma koszyka minimalnego w sierpniu 2022 r. była wyższa o 12,67% niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w sierpniu 2022 r. droższy o 3,18% niż w 2021 r. Wartość koszyka zakupowego całościowo zwiększyła się o 13,44% z 224,29 zł w sierpniu 2021 r. do 254,44 zł w sierpniu 2022 r.

– Najnowszy odczyt danych inflacyjnych za sierpień niestety potwierdza, że jeśli chodzi o wskaźnik poziomu cen, jesteśmy w trendzie rosnącym. Inflacja na poziomie 16,1 procent jest wyższa niż zakładali eksperci i ekonomiści. Z naszych analiz wynika, że ceny towarów rosły we wszystkich badanych przez nas sieciach handlowych. Niestety ten trend może się utrzymać w kolejnych miesiącach, aż do końca roku. Rosnące ceny energii a także przewidywane niedobory dostępu do surowców energetycznych, będą mieć bardzo negatywny wpływ na produkcję. Koszty przedsiębiorców rosną, produkcja będzie coraz droższa, co w naturalny sposób przełoży się na ceny towarów. Choć sieci handlowe w ramach ostrej konkurencji będą prowadzić dynamiczną politykę cenową, to pole do obniżania cen wybranych produktów oraz wprowadzania nowych promocji dla klientów będzie coraz mniejsze – mówi Patryk Górczyński, Dyrektor Zarządzający ASM Sales Force Agency.

Na pierwszym miejscu rankingu najtańszych sieci plasuje się ponownie Auchan. W sklepach tej sieci średni koszt koszyka zakupowego wyniósł 220 zł. To o 7,92 zł więcej niż najtańszy koszyk w lipcu br., należący przed miesiącem również do Auchan. Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 15,92 zł (Lidl) i 22,77 zł (Kaufland).

W sierpniu 2022 roku najdroższy okazał się ponownie kanał e-grocery, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 297,62 zł, czyli o 35% więcej niż w najtańszych sklepach Auchan. Badanie koszyka zakupowego wykazało również, że w sierpniu 2022 r. najtańsze zakupy można było podobnie jak przed miesiącem zrobić w hipermarketach – 245,87 zł.

W ramach porównania modelu hybrydowego, w sierpniu 2022 r. w dwóch na trzy analizowane sieci, zakupy online były droższe niż w stacjonarnych wersjach tych samych sklepów. Podobnie było przed miesiącem – w dwóch sieciach zakupy przez Internet były droższe.

Najbardziej wyrównane ceny w sierpniu br. odnotowano w sklepach sieci Carrefour (wersja online tańsza o 1,92 zł). W przypadku sieci Auchan zakupy przez Internet były o 17,56 zł droższe, natomiast w sieci E.Leclerc zestaw produktów zamówionych przez Internet był o 5,24 zł droższy od wersji tradycyjnej.

Drożeją wszystkie kategorie produktów

Zestawienie cen kategorii produktowych rok do roku pokazuje, że w sierpniu 2022 r. względem 2021 r. podrożały wszystkie z 10 analizowanych kategorii produktów: produkty sypkie, chemia domowa i kosmetyki, mrożonki, słodycze, mięso, wędliny i ryby, napoje, dodatki, nabiał, używki i piwo oraz produkty tłuszczowe. Najwyższy wzrost cen w skali roku (72,2%) odnotowano w kategorii produktów tłuszczowych. Z wyliczeń ekspertów ASM Sales Force Agency dodatkowo wynika, że piwo i używki podrożały o 24%, nabiał o 20%, produkty sypkie o 17%, dodatki o 15%, a mięso wędliny i ryby o 13%. W każdej z analizowanych grup produktów odnotowano zmiany cen, jednak najmniejszą różnicę stwierdzono w przypadku kategorii napoje (w sierpniu 2022 r. drożej o 3,53%).

Warte uwagi

Dedykowany zespół ekspertów przystępuje do oceny projektu pod kątem wszystkich potrzeb i analizuje możliwe ścieżki prowadzenia projektu z możliwie jak największym, możliwym wykorzystaniem narzędzi, jakie dostarcza nam aplikacja DataSense.