ASM Sales Force Agency

Czekają nas jedne z najdroższych świąt wielkanocnych od wielu lat

Spełniły się pesymistyczne przewidywania ekonomistów, w marcu inflacja przekroczyła psychologiczną granicę 10% osiągając najwyższy wynik od niespełna 22 lat. W trakcie przedświątecznych zakupów Polacy już odczuwają to przy sklepowych półkach. Badanie i Raport Koszyk Zakupowy® przeprowadzone przez ASM Sales Force Agency wykazały w marcu 2022 r. wzrost o 4,4% cen produktów względem tego okresu w 2021 r. Najmocniej widoczna podwyżka cen została odnotowana w grupie produktów kojarzących się ze świętami – rekordowy wzrost sięgający prawie 54% dotknął produkty tłuszczowe, nabiał podrożał o prawie 10%, a mięso wędliny i ryby o prawie 4%, napoje i alkohol o ponad 15%. Według prognoz na zbliżające się święta albo wydamy znacznie więcej niż dotychczas, albo będą musiały być skromniejsze.

Utrzymujące się wysokie ceny paliw, gazu i energii mają i będą miały negatywny wpływ na producentów, co przełoży się na portfele Polaków w kolejnych miesiącach. Przedstawione wyniki badania ASM Sales Force Agency pokazały, że Polacy podczas codziennych zakupów muszą mierzyć się z konsekwencjami obecnej sytuacji geopolitycznej. W 10 sieciach na 13 objętych badaniem, ceny w marcu br. były wyższe niż̇ w lutym i prawdopodobnie ta tendencja nie ulegnie zmianie.

Wyższa średnia cena koszyka

Badanie i Raport Koszyk Zakupowy® przeprowadzone przez ASM Sales Force Agency wykazało w marcu 2022 r. średnią cenę koszyka na poziomie 239,93 zł. To wzrost o 4,69 zł, czyli ok. 2% w porównaniu do lutego br. Wzrost średnich cen koszyków między marcem a lutym 2022 r. został odnotowany w 10 na 13 analizowanych sieci sprzedaży. W marcu 2022 roku to nie kanał sprzedaży internetowej (e-grocery) był najdroższy. W tym miesiącu okazała się nim inna sieć Cash&Carry, w której średni koszyk zakupowy podrożał od lutego o 13,51%.

Analizując koszyk złożony wyłącznie z produktów najtańszych moglibyśmy zapłacić́ 187,13 zł (więcej o 4,82 zł niż w lutym), natomiast koszyk produktów najdroższych – 336,42 zł (więcej o 31,67 zł niż w lutym). Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem w marcu 2022 r. wyniosła 149,29 zł i jest ona o 26,86 zł wyższa niż w lutym. Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to suma koszyka minimalnego w marcu 2022 r. była wyższa o 4,74% niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w marcu 2022 r. droższy o 6,66% niż w 2021 r.

Ceny produktów na święta pną się w górę

Zestawienie cen poniższych kategorii produktowych rok do roku pokazuje, że w marcu 2022 r. względem 2021 r. podrożało 6 kategorii produktów: mięso, wędliny i ryby, napoje, dodatki, nabiał, używki i alkohol oraz produkty tłuszczowe. Wciąż największy wzrost cen w skali roku (53,75%) odnotowano w zeszłym miesiącu w kategorii produktów tłuszczowych. Widać, że ten wzrost jest coraz większy. Z wyliczeń ekspertów ASM Sales Force Agency wynika, że nabiał podrożał o prawie 10 %, mięso wędliny i ryby o prawie 4 %, a napoje i alkohol o ponad 15%.

– Czekają nas jedne z najdroższych świąt wielkanocnych od wielu lat – mówi Patryk Górczyński, Dyrektor Zarządzający ASM Sales Force Agency. Inflacja mierzona przez GUS przebiła poziom ponad 10 procent, ale wiele produktów podrożało znacznie więcej. W tej grupie są głównie produkty tłuszczowe, z rekordowym wzrostem sięgającym prawie 54 %. Naszym zdaniem stale rosnące ceny paliw, gazu i energii bardzo negatywnie wpływają i w kolejnych miesiącach nadal będą wpływać na producentów. Wielu z nich już podniosło poziom cen swoich towarów lub zmieniło ich gramaturę. Mimo że sieci handlowe starają się rekompensować te podwyżki akcjami promocyjnymi na poszczególne produkty to w kolejnych miesiącach też będą zmuszone rewidować swoje ceny i to niestety w górę – dodaje.  

Największy spadek cen można tym razem zaobserwować w kanale e-grocery (-4,82%). W marcu br. ceny w tym kanale sprzedaży spadły po raz pierwszy od wielu miesięcy. Różnica między najdroższym w tym zestawieniu koszykiem w innej sieci C&C a najtańszym średnim koszykiem zakupowym (w tym miesiącu Auchan) wyniosła blisko 30%.

Różnica między średnią wartością koszyka zakupowego w innej sieci C&C a koszykiem w
w najtańszych dyskontach wynosi ponad 18%. Koszyk w dyskontach kosztował średnio 231,08 zł, podczas gdy w innej sieci C&C wartość ta wyniosła 272,72 zł.

Badanie koszyka zakupowego przeprowadzone przez ASM Sales Force Agency w marcu 2022 r. wskazało, że najtańsze zakupy można było zrobić w dyskontach (231,08 zł). tej grupie najniższe ceny zanotowano w sieci Lidl, a następnych miejscach uplasowały się Biedronka i Netto. 

W ramach porównania modelu hybrydowego, w marcu 2022 r. w dwóch na trzy analizowane sieci, zakupy online
były droższe niż w stacjonarnych wersjach tych samych sklepów. Podobnie było
przed miesiącem. 

Najbardziej wyrównane ceny w marcu br. odnotowano w sklepach sieci Auchan (wersja online droższa o 1,22 zł). W przypadku sieci Carrefour zakupy przez Internet były o 1,64 zł droższe. Natomiast sieć E.Leclerc stawia na handel tradycyjny. Zestaw produktów zamówionych przez Internet był o 2,47 zł droższy od wersji tradycyjnej. 

 

Marzec potwierdził, że w przypadku minimalnych cen produktów, liderem jest Auchan, który oferował 17 produktów w cenach minimalnych. Następnie uplasowały się Biedronka i Lidl z 5 produktami z najniższymi cenami. Na wykresie widzimy, że 4 produkty w cenach minimalnych oferowały w marcu br. sklepy sieci Kaufland, po 3 można było znaleźć w sieciach Intermarché, Makro i Netto, po 2 takie produkty stwierdzono w sklepach E.Leclerc oraz innej sieci C&C a po 1 w sklepach Carrefour oraz Dino. 

Najwięcej najdroższych produktów (16) można było w marcu br. znaleźć w sieci E.Leclerc. Tuż za nią znalazły się sklepy POLOmarket (8 produktów) a dalej: Dino (7 produktów), Biedronka, Lidl oraz inna sieć C&C (5 produktów), Intermarché i Kaufland (4 produkty), Netto (3 produkty), Auchan (2 produkty) i Carrefour z 1 produktem z najwyższą ceną spośród 40 analizowanych. 

W skali I kwartału 2022 najtańsza była sieć Auchan (ze średnią wartością koszyka zakupowego na poziomie 205,41 zł), choć w każdym kolejnym miesiącu pierwszego kwartału wartość koszyka w tej sieci rosła. Najbardziej wzrosła w marcu, mniej w lutym. Najdroższa spośród sklepów tradycyjnych była inna sieć C&C z koszykiem na poziomie 257,39 zł. To o 25% więcej, niż w Auchan.

Pod względem najwyższych cen, podium w skali kwartału zajmują sieci: najdroższe jest e-grocery (wartość koszyka 261,77 zł), w którym najdrożej było w lutym, a ceny znacząco spadły w marcu; druga pozycja to inna sieć C&C (257,39 zł), w której ceny obniżono w lutym, ale w marcu były o wiele wyższe niż w styczniu; trzecią lokatę zajmuje POLOmarket (249,37 zł), gdzie ceny nieco spadły w lutym, ale mocno wzrosły w marcu.

Najbardziej wyrównany poziom cen w I kwartale 2022 zaobserwowano w sieci Kaufland. Największe zmiany cen odnotowano w innej sieci C&C. 

Interesujące obserwacje przynosi porównanie cen w I kwartale 2022 r. wobec 2021 r. Na 10 analizowanych sieci handlowych oraz kanału sprzedaży online w aż 8 ceny koszyka w I kwartale 2022 były wyższe niż przed rokiem. W największym stopniu ceny wzrosły w sklepach Biedronka (7,1%), Makro (5,60%), Kaufland (5,45%) oraz w Lidlu (4,81%).

Porównując uśrednione wartości koszyków w I kwartale 2021 oraz 2022 najtańsze spośród sieci tradycyjnych były sklepy Auchan a najdroższe – innej sieci C&C. Jeszcze droższy był tylko kanał e-grocery. W jego przypadku różnica pomiędzy e-grocery a najtańszym Auchan wyniosła aż 28%. 

Warte uwagi

Dedykowany zespół ekspertów przystępuje do oceny projektu pod kątem wszystkich potrzeb i analizuje możliwe ścieżki prowadzenia projektu z możliwie jak największym, możliwym wykorzystaniem narzędzi, jakie dostarcza nam aplikacja DataSense.