ASM Sales Force Agency

Dlaczego rośnie znaczenie merchandisingu?

Chcesz zwiększyć sprzedaż w sklepie stacjonarnym? Nie masz pomysłu na skuteczną promocję produktów? Obniżenie cen to niejedyny sposób na zachęcenie klientów do skorzystania z oferty. Oprócz atrakcyjnych wyprzedaży warto również zadbać o sam wygląd przestrzeni sklepowej. Tutaj znajdują zastosowanie zasady merchandisingu. Konsumenci “kupują” oczami, podejmując decyzje na podstawie impulsu i emocji. Dlatego miejsce ekspozycji powinno zostać umiejętnie zaaranżowane, a poszczególne towary odpowiednio ulokowane. Ten rodzaj działań marketingowych docenią zwłaszcza właściciele punktów handlowych, dyskontów czy supermarketów.

W czym tkwi sedno merchandisingu?

To pojęcie bezpośrednio związane z procesem sprzedaży. Obejmuje ogół działań promocyjnych, których celem jest zwiększenie obrotów, a tym samym maksymalizacja zysków. Merchandising zakłada wywieranie wpływu na klienta w taki sposób, aby skłonić go do pożądanych zachowań, czyli skorzystania z oferty. Eksperci podkreślają znaczenie właściwej prezentacji sklepu, a składa się na nią: zapach, muzyka, oświetlenie oraz wystrój wnętrza. Optymalnie zaaranżowana przestrzeń nie tylko sprowokuje konsumenta do dokonania zakupu, ale także zatrzyma go na dłużej. Wzbudzi zainteresowanie i skutecznie przykuje jego uwagę starannie zaprojektowanymi regałami i stoiskami. Merchandising jest także szansą dla firm na podniesienie prestiżu placówki oraz zbudowanie pozytywnego wizerunku marki w oczach odbiorców.

Merchandising jako cichy sprzedawca

Zacznijmy od wskazania błędów, których należy unikać. Niewłaściwa organizacja na półkach, powtarzające się braki w asortymencie, częsta zmiana miejsca konkretnych produktów sprawiają, że klient gubi się i ma trudności z odnalezieniem artykułów. To z kolei zniechęca go do dalszych zakupów. Maleje również szansa na jego powrót w przyszłości. Dlatego tak ważna jest przemyślana ekspozycja towarów. Ogromną rolę przypisuje się materiałom promocyjnym POS, takim jak: plakaty, dyspensery, standy, hangery, roll-upy i innym. Informują o nowościach w ofercie i obniżkach cen, a także kierują do konkretnego rodzaju towaru. W sposób jasny i czytelny budują całą drogę pobytu klienta w sklepie.

Najważniejsze zasady merchandisingu

Umieszczaj produkty na odpowiedniej półce sklepowej i we właściwej kolejności – asortyment z najkorzystniejszą marżą należy wyeksponować na wysokości wzroku dorosłego klienta. Tę zasadę stosuje się także w odniesieniu do nowych pozycji w ofercie oraz produktów szczególnie popularnych w danym okresie. Towary dla dzieci i osób starszych lądują na niższych półkach, podobnie jak ciężkie i duże artykuły. Natomiast lekki asortyment powinien znajdować się najwyżej. 

Zachowaj równowagę ekspozycji tak, aby klient miał wrażenie, że ma wystarczająco dużo możliwości wyboru. Ewentualne braki w asortymencie należy uzupełniać na bieżąco. Aby zakupy stały się dla konsumenta bardziej komfortowe, warto zadbać o optymalną ilość wolnego miejsca w sklepie. Dzięki temu w wygodny sposób zapozna się z prezentowaną ofertą.

Stosuj zasadę prawej strony – klient przegląda towar na sklepowej półce, zaczynając od prawego, górnego rogu. To właśnie te ekspozycje powinny wyróżniać się ciekawą i atrakcyjną aranżacją. W tym miejscu muszą się znaleźć produkty, na których sprzedaży najbardziej Ci zależy oraz pozycje objęte promocją. Z punktu widzenia konsumenta równie ważne są skrzyżowania, środkowe półki oraz strefy przy kasie.

Starannie zaprojektuj okno wystawowe – okazuje się, że klient jest bardziej skłonny nabyć produkt wpleciony w rozmaite wizualizacje domu. Dlatego najnowsze propozycje w ofercie, ciekawe premiery i towary z wysoką marżą warto zaprezentować wraz z gotową inspiracją wystroju wnętrza.

Skoro dotarłeś aż tutaj, z pewnością zależy Ci na skutecznej realizacji celów sprzedażowych. Wdrożenie zasad merchandisingu poprawi ogólne doświadczenia zakupowe klienta. To z kolei zwiększy szansę na ponowne odwiedzenie Twojego sklepu i dokonanie kolejnych zakupów. Skup się na prawidłowym odbiorze przestrzeni handlowej od samego wejścia. Zwróć uwagę na panujące zapachy i muzykę w tle. Dzięki temu zbudujesz wiarygodną i przyjazną klientowi markę.

Warte uwagi

Dedykowany zespół ekspertów przystępuje do oceny projektu pod kątem wszystkich potrzeb i analizuje możliwe ścieżki prowadzenia projektu z możliwie jak największym, możliwym wykorzystaniem narzędzi, jakie dostarcza nam aplikacja DataSense.