16 października 2020

Dobre, bo polskie – czym jest patriotyzm zakupowy


Patriotyzm lokalny – analiza wyborów konsumenckich

Postawy zakupowe konsumentów odgrywają ważną rolę w rozwoju rodzimego rynku, szczególnie w trudnym czasie kryzysu. Tzw. patriotyzm lokalny, czyli preferencyjne nabywanie produktów krajowego pochodzenia, wspiera utrzymanie i tworzenie miejsc pracy, rozwój przedsiębiorstw rodzinnych czy pozyskanie środków na inwestycje.

Dlaczego kupujemy produkty lokalne

Ekspert ASM SFA ds. merchandisingu, Paweł Waśko, potwierdza, że w ostatnim czasie wzrósł popyt na artykuły rodzimego pochodzenia:

„Jest to nie tylko przejaw patriotyzmu konsumenckiego, ale też pragmatyzmu – lokalnie często oznacza taniej, z krótszym łańcuchem dostaw, mniejszą ilością konserwantów i zredukowanym śladem węglowym. Wiąże się to także z sentymentem do smaków, jakie znamy z dzieciństwa, np. jeśli w domu od niepamiętnych czasów jadało się ketchup z pobliskiej przetwórni, to często, zgodnie z tradycją, po latach nadal trafia on na nasze stoły.”

„Kupuj świadomie”

Jak zauważa Paweł Waśko, polska żywność cieszy się coraz większym uznaniem nie tylko w kraju, ale i na rynkach zagranicznych. Producenci promują pochodzenie wyrobów, podkreślając, że powstały z lokalnych surowców, według tradycyjnych receptur, z myślą o konsumencie i polskiej gospodarce.

Najchętniej sięgamy po rodzime przetwory z półki:

  • mięsnej i wędliniarskiej
  • mleczarskiej
  • warzywno-owocowej
  • piekarniczej
  • cukierniczej
  • alkoholowej.

Badania instytutu Deloitte wykazały, że za sprawą pandemii coraz większe grono polskich konsumentów kupuje świadomie. Oznacza to nie tylko wybór towarów o tzw. „czystej etykiecie”, ale coraz częściej właśnie preferowanie wyrobów lokalnych.

Mniej znanym markom trudniej dotrzeć ze swoją ofertą do sieci handlowych. Dlatego powstał szereg kampanii informacyjnych, jak np. „Kupuj świadomie – produkt Polski”, których celem jest edukowanie, dlaczego warto wybierać polskie produkty i tym samym wspierać rodzime firmy. W rozpropagowaniu lokalnego producenta może też pomóc wyspecjalizowana agencja wsparcia sprzedaży. Patriotyzm zakupowy szczególnie czasach kryzysowych zwiększa szansę na przetrwanie lokalnych producentów.

Zapisz się do naszego newslettera