Dobre, bo polskie – czym jest patriotyzm zakupowy

 

Patriotyzm lokalny – analiza wyborów konsumenckich

Postawy zakupowe konsumentów odgrywają ważną rolę w rozwoju rodzimego rynku, szczególnie w trudnym czasie kryzysu. Tzw. patriotyzm lokalny, czyli preferencyjne nabywanie produktów krajowego pochodzenia, wspiera utrzymanie i tworzenie miejsc pracy, rozwój przedsiębiorstw rodzinnych czy pozyskanie środków na inwestycje. Sprawdź, dlaczego patriotyzm zakupowy cieszy się obecnie dużą popularnością!

Dlaczego kupujemy produkty lokalne?

Ekspert ASM SFA ds. merchandisingu, Paweł Waśko, potwierdza, że w ostatnim czasie wzrósł popyt na artykuły rodzimego pochodzenia:

„Jest to nie tylko przejaw patriotyzmu konsumenckiego, ale też pragmatyzmu – lokalnie często oznacza taniej, z krótszym łańcuchem dostaw, mniejszą ilością konserwantów i zredukowanym śladem węglowym. Wiąże się to także z sentymentem do smaków, jakie znamy z dzieciństwa, np. jeśli w domu od niepamiętnych czasów jadało się ketchup z pobliskiej przetwórni, to często, zgodnie z tradycją, po latach nadal trafia on na nasze stoły.”

„Kupuj świadomie” – hasło patriotyzmu zakupowego

Dlaczego warto kupować polskie produkty? Jak zauważa Paweł Waśko, polska żywność cieszy się coraz większym uznaniem nie tylko w kraju, ale i na rynkach zagranicznych. Producenci promują pochodzenie wyrobów, podkreślając, że powstały z lokalnych surowców, według tradycyjnych receptur, z myślą o konsumencie i polskiej gospodarce.

Najchętniej sięgamy po rodzime przetwory z półki:

  • mięsnej i wędliniarskiej
  • mleczarskiej
  • warzywno-owocowej
  • piekarniczej
  • cukierniczej
  • alkoholowej.

Badania instytutu Deloitte wykazały, że za sprawą pandemii coraz większe grono polskich konsumentów kupuje świadomie. Oznacza to nie tylko wybór towarów o tzw. „czystej etykiecie”, ale coraz częściej właśnie preferowanie wyrobów lokalnych.

Mniej znanym markom trudniej dotrzeć ze swoją ofertą do sieci handlowych. Dlatego powstał szereg kampanii informacyjnych, jak np. „Kupuj świadomie – produkt Polski”, których celem jest edukowanie, dlaczego warto wybierać polskie produkty i tym samym wspierać rodzime firmy. W rozpropagowaniu lokalnego producenta może też pomóc wyspecjalizowana agencja wsparcia sprzedaży. Patriotyzm zakupowy szczególnie czasach kryzysowych zwiększa szansę na przetrwanie lokalnych producentów.

Sprawdź również zwyczaje zakupowe na rynku mięsnym w Polsce.

Warte uwagi

Dedykowany zespół ekspertów przystępuje do oceny projektu pod kątem wszystkich potrzeb i analizuje możliwe ścieżki prowadzenia projektu z możliwie jak największym, możliwym wykorzystaniem narzędzi, jakie dostarcza nam aplikacja DataSense.