ASM Sales Force Agency

Drożyzna na sklepowych półkach przybiera na sile

Inflacja w Polsce złamała kolejną barierę. W kwietniu według danych GUS wskaźnik wzrostu cen wyniósł 12,4% i już po raz drugi z rzędu okazał się wyższy od prognoz rynkowych. Rozpędzony wzrost cen żywności nie zamierza hamować. Jak wynika z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy® autorstwa ASM Sales Force Agency, średnie ceny podstawowych produktów spożywczych wzrosły w kwietniu o 6,2% w porównaniu do ubiegłego roku. Największe wzrosty w ujęciu rocznym wciąż notują produkty tłuszczowe (51%). Znacząco podrożał również nabiał (10%), mięso, wędliny i ryby (6%) oraz używki i piwo (15%). 

Tempo wzrostu cen w Polsce ponownie zaskoczyło wszystkich, w tym ekonomistów. Z danych GUS wynika, że ceny towarów i usług konsumpcyjnych w kwietniu 2022 roku wzrosły o 12,4% w skali roku, a w ujęciu miesięcznym o 2%. Choć ceny w Polsce rosną najszybciej od 1998 r. to według prognoz ekspertów w najbliższych miesiącach możemy spodziewać się szczytu inflacyjnej fali.

Średnie ceny produktów wciąż rosną

Badanie i Raport Koszyk Zakupowy® przeprowadzone przez ASM Sales Force Agency w kwietniu br. wykazało średnią cenę koszyka na poziomie 241,42 zł. To wzrost o 1,49 zł, czyli 0,62% w porównaniu do marca br. Ponadto między kwietniem a marcem 2022 r. odnotowano wzrosty średnich cen koszyków w 9 na 13 analizowanych sieci sprzedaży. Największe podwyżki miały miejsce w sieci Biedronka (4,16%). Natomiast w ujęciu rocznym wzrost cen zaobserwowano w dziewięciu sieciach. Były to min.: Carrefour
(7,57%), Biedronka (11,34%) czy E.Leclerc (13,01%). Największy wzrost cen
koszyka odnotowano w innej sieci Cash&Carry, w której średnia cena koszyka
w kwietniu 2022 r. była wyższa o 51,26 zł niż przed rokiem, tj. o ponad 22%.

Analizując koszyk złożony wyłącznie z produktów najtańszych moglibyśmy zapłacić 182,98 zł (mniej o 4,15 zł niż w marcu), natomiast koszyk produktów najdroższych – 333,53 zł (mniej o 2,89 zł niż w marcu). Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem w kwietniu 2022 r. wyniosła 150,55 zł i jest ona o 1,26 zł wyższa niż w marcu. Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to wartość koszyka zakupowego całościowo zwiększyła się o 6,21% z 227,30 zł w kwietniu 2021 r. do 241,42 zł w kwietniu 2022 r. Suma koszyka minimalnego była wyższa o 0,58% niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w kwietniu 2022 r. droższy o 13,81% niż w 2021 r.

– Najnowsza analiza w Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy® wyraźnie potwierdzają dane GUS – z miesiąca na miesiąc jest coraz drożej. Inflacja w Polsce złamała kolejną barierę, w kwietniu ten wskaźnik wyniósł aż 12,4 procent. Według naszych prognoz to właśnie ceny żywności w kolejnych miesiącach będą w dużym stopniu decydować o poziomie inflacji, która niestety nadal będzie rosnąć. Sieci handlowe starają się konkurować cenami, walczą o ich maksymalną obniżkę, prowadząc bardzo aktywną politykę w zakresie negocjacji z producentami. Często im się to udaje, pamiętajmy bowiem, że duże sieci handlowe mają w tym zakresie większe możliwości, niż małe sklepy czy handlowcy na targowiskach – komentuje wyniki najnowszego raportu Patryk Górczyński, Dyrektor Zarządzający ASM Sales Force Agency. 

W ramach porównania modelu hybrydowego, w kwietniu 2022 r. w dwóch na trzy analizowane sieci, zakupy online były tańsze, niż w stacjonarnych wersjach tych samych sklepów. Natomiast przed miesiącem w dwóch na trzy sprawdzane sieci zakupy przez Internet były droższe.

Najbardziej wyrównane ceny w kwietniu br. odnotowano w sklepach sieci Auchan (wersja online tańsza o 0,24 zł). W przypadku sieci Carrefour zakupy przez Internet były o 5,97 zł tańsze. Natomiast sieć E.Leclerc stawia na handel tradycyjny. Zestaw produktów zamówionych przez Internet był o 0,46 zł droższy od wersji tradycyjnej. 

Kwiecień potwierdził, że w przypadku minimalnych cen produktów, liderem jest Auchan, który oferował 14 produktów w cenach minimalnych. Następnie uplasowało się Makro z 10 oraz inna sieć Cash&Carry z 6 produktami z najniższymi cenami. Na wykresie widzimy, że 4 produkty w cenach minimalnych oferowały w kwietniu br. sklepy sieci Lidl, a 3 można było znaleźć w sieci Netto. Po 2 takie produkty stwierdzono w sklepach Biedronka i Dino a po 1 w sklepach Intermarche i Kaufland.

Najwięcej najdroższych produktów (18) można było w kwietniu br. znaleźć w sieci E.Leclerc. Tuż za nią znalazły się sklepy Netto i inna sieć Cash&Carry (8 produktów) a dalej: POLOmarket (5 produktów), Biedronka, Dino i  Intermarché (3 produkty) i Auchan, Carrefour, Kaufland, Lidl, Makro z 1 produktem z najwyższą ceną spośród 40 analizowanych. 

Warte uwagi

Dedykowany zespół ekspertów przystępuje do oceny projektu pod kątem wszystkich potrzeb i analizuje możliwe ścieżki prowadzenia projektu z możliwie jak największym, możliwym wykorzystaniem narzędzi, jakie dostarcza nam aplikacja DataSense.