ASM Sales Force Agency

Gigantyczny poziom inflacji i kolejne podwyżki cen w sieciach handlowych

Inflacja w Polsce przekroczyła w czerwcu barierę 15% a prognozy wskazują, że to nie koniec wzrostów. Zawrotne tempo inflacji winduje ceny w sieciach handlowych.  Jak wynika z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy autorstwa ASM Sales Force Agency, podstawowe produkty spożywcze były w czerwcu br. droższe o blisko 10% niż rok temu. Rekordowy wzrost cen w skali roku (86%) odnotowano w kategorii produktów tłuszczowych. Dwucyfrowe podwyżki objęły również nabiał (21%) piwo i używki (19%), produkty sypkie (12%) oraz mięso, wędliny i ryby (11%).

Czerwiec to kolejny miesiąc rekordowo wysokiej inflacji w Polsce. Jak wynika z danych GUS, ceny towarów i usług konsumpcyjnych wzrosły rok do roku o 15,5% a w porównaniu z poprzednim miesiącem o 1,5%. Jest to najwyższy wynik od marca 1997 r. Eksperci prognozują, że dwucyfrowy poziom inflacji utrzyma się do połowy 2023 r.

Ceny w sieciach handlowych znów w górę

.

Badanie i Raport Koszyk Zakupowy przeprowadzone przez ASM Sales Force Agency w czerwcu br. wykazało średnią cenę koszyka na poziomie 246,75 zł. To wzrost o 5,69 zł, czyli 2,36% w porównaniu do maja br. Ponadto z zebranych danych wynika, że w 11 na 13 sieci objętych badaniem, ceny w czerwcu br. były wyższe niż w maju. Największe podwyżki odnotowano w kanale e-grocery (17,41%) a spośród sklepów tradycyjnych w sieci Carrefour (5,26%). Natomiast w ujęciu rocznym wzrost cen zaobserwowano we wszystkich 10 analizowanych sieciach. Były to min.: kanał e-grocery (13,48%), Intermarché (11,30%) czy E.Leclerc (10,29%). Największy wzrost cen koszyka odnotowano w sieci Carrefour, w której średnia cena koszyka w czerwcu 2022 r. była wyższa o 32,21 zł niż przed rokiem, tj. o blisko 15%.

Analizując koszyk złożony wyłącznie z produktów najtańszych moglibyśmy zapłacić 192,19 zł (więcej o 4,09 zł niż w maju), natomiast koszyk produktów najdroższych – 295,77 zł (mniej o 25,08 zł niż w maju). Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem w czerwcu 2022 r. wyniosła 103,58 zł i jest ona o 29,17 zł niższa niż w maju. Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to wartość koszyka zakupowego całościowo zwiększyła się o 9,7% z 224,93 zł w czerwcu 2021 r. do 246,75 zł w czerwcu 2022 r. Suma koszyka minimalnego w czerwcu 2022 r. była wyższa o 8,52% niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w czerwcu 2022 r. droższy o 1,94 % niż w 2021 r.

Naszym zdaniem tak wysokie ceny żywności sprawiają, że klienci jeszcze bardziej aktywnie niż w poprzednich miesiącach będą poszukiwać sklepów, w których wybrane produkty będą najtańsze. Spodziewamy się, że duże sieci handlowe i dyskonty będą odnotowywać coraz większy ruch. Tylko one mogą aktywnie wpływać na ceny produktów dzięki wieloletnim kontraktom zawartym bezpośrednio z producentami żywności. W naszej ocenie to zwiększone zainteresowanie zakupami w sieciach handlowych będzie odczuwalne już tego lata. W obliczu tak wysokich cen noclegów i posiłków w restauracjach np. nad Bałtykiem, duża część urlopowiczów będzie starała się we własnym zakresie przygotować rodzinny obiad czy kolację z zakupionych produktów – przekonuje Patryk Górczyński, Dyrektor Zarządzający ASM Sales Force Agency.  

Czerwiec 2022 r. przyniósł kilka zmian w raporcie cyklicznie przygotowywanym przez ekspertów ASM Sales Force Agency. Wzrost cen średnich koszyków zaobserowowano w 11 na 13 analizowanych sieci. W najdroższej w ubiegłym miesiącu sieci Selgros Cash&Carry odnotowano największy spadek cen. Na pozycji lidera rankingu wciąż utrzymuje się Auchan.

W ramach porównania modelu hybrydowego, w czerwcu 2022 r. we wszystkich trzech analizowanych sieciach, zakupy online były tańsze, niż w stacjonarnych wersjach tych samych sklepów. Natomiast przed miesiącem w jednej na trzy sprawdzane sieci zakupy przez Internet były tańsze.

Najbardziej wyrównane ceny w czerwcu br. odnotowano w sklepach sieci Carrefour (wersja online tańsza o 0,66 zł). W przypadku sieci Auchan zakupy przez Internet były o 2,94 zł tańsze, natomiast w sieci E.Leclerc zestaw produktów zamówionych przez Internet był o 1,33 zł tańszy od wersji tradycyjnej.

Czerwiec potwierdził, że w przypadku minimalnych cen produktów, liderem jest Auchan, który oferował 18 produktów w cenach minimalnych. Następnie uplasowała się sieć Selgros Cash&Carry z 7 oraz Biedronka z 5 produktami z najniższymi cenami. Na wykresie widzimy,
że 4 produkty w cenach minimalnych oferowały w czerwcu br. sklepy sieci Netto,
a po 3 produkty można było znaleźć w sieciach: Makro i E.Leclerc. Po 2 najtańsze produkty stwierdzono w sieci Dino i Kaufland. W Lidlu był tylko jeden najtańszy produkt.

Najwięcej najdroższych produktów (16) można było w czerwcu br. znaleźć w sieci Netto. Tuż za nią znalazły się sklepy E.Leclerc (13 produktów) a dalej: POLOmarket (7 produktów),  Dino (5 produktów), Lidl, Makro (4 produkty), Biedronka, Intermarche (3 produkty), Kaufland, Selgros Cash&Carry (2 produkty) oraz Carrefour z 1 produktem z najwyższą ceną spośród 40 analizowanych.

Analizując koszyk złożony wyłącznie z produktów najtańszych moglibyśmy zapłacić 192,19 zł (więcej o 4,09 zł niż w maju), natomiast koszyk produktów najdroższych295,77 zł
(mniej o 25,08 zł niż w maju)
. Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem
w czerwcu 2022 r. wyniosła 103,58 zł i jest ona o 29,17 zł niższa niż w maju. Jeśli spojrzymy
na dane w ujęciu rocznym, to suma koszyka minimalnego w czerwcu 2022r. była wyższa
o 8,52%
niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w czerwcu 2022r. droższy
o
1,94 % niż w 2021r.

Porównanie cen w I półroczu 2022r. wobec I półrocza 2021r. pokazuje, że na 102 analizowanych sieci w 8 ceny koszyka w I półroczu 2022 były wyższe niż przed rokiem. W największym stopniu ceny wzrosły w sieci Selgros Cash&Carry (4,23%), Carrefour (3,22%), czy E.Leclerc (3,13%). Niewielki spadek cen zaobserwowano natomiast w sklepach Auchan (0,23%) i w kanale e-grocery (0,21%).

Warte uwagi

Dedykowany zespół ekspertów przystępuje do oceny projektu pod kątem wszystkich potrzeb i analizuje możliwe ścieżki prowadzenia projektu z możliwie jak największym, możliwym wykorzystaniem narzędzi, jakie dostarcza nam aplikacja DataSense.