ASM Sales Force Agency

Inflacja mocno w górę. Koszyk zakupowy drożeje o 15%

Inflacja zdecydowanie nie odpuszcza. Według wstępnych danych GUS we wrześniu br. wyniosła 17,2%. Ceny żywności rosną z miesiąca na miesiąc. Jak wynika z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy autorstwa ASM Sales Force Agency, średnie ceny podstawowych produktów wzrosły w ujęciu rocznym o blisko 15%. Ponownie najbardziej podrożały produkty tłuszczowe (70%). Podwyżki przekraczające 20% odnotowały trzy kategorie produktów – dodatki (25%), nabiał (23%) oraz używki i piwo (21%).

Wrzesień przyniósł kontynuację wyraźnego wzrostu inflacji. Według szacunkowych danych GUS indeks cen towarów i usług konsumpcyjnych wzrósł o 17,2% rok do roku, a w stosunku do poprzedniego miesiąca o 1,6%. Jest to najwyższy poziom inflacji od lutego 1977 roku. Wstępne dane zaskoczyły ekonomistów, którzy przewidywali wzrost inflacji na poziomie 16,5 do 17%.

Galopujące ceny żywności

Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że w 11 na 13 sieci objętych badaniem, ceny we wrześniu br. były wyższe niż w sierpniu. Spadki cen odnotowano jedynie w sieci POLOmarket (2,20%) oraz Lidl (1,52%).  Średnia cena koszyka zakupowego we wrześniu br. wyniosła 260,84 zł. To wzrost o 6,40 zł, czyli 2,51% w porównaniu do sierpnia br. Największe podwyżki odnotowano w sieci Kaufland (7,98%). W ujęciu rocznym wzrost cen zaobserwowano we wszystkich 10 analizowanych sieciach. Były to min.: Kaufland (19,36%), Carrefour (17,65%) czy E.Leclerc (17,13%). Największy wzrost cen koszyka odnotowano w sieci Makro Cash & Carry, w którym średnia cena koszyka we wrześniu 2022 r. była wyższa aż o 44,97 zł niż przed rokiem, tj. o 21,20%.

Analizując koszyk złożony wyłącznie z produktów najtańszych moglibyśmy zapłacić 199,78 zł (więcej o 1,13 zł niż w sierpniu), natomiast koszyk produktów najdroższych – 321,22 zł (więcej o 23,03 zł niż w sierpniu). Różnica między najtańszym, a najdroższym koszykiem we wrześniu 2022 r. wyniosła 121,44 zł i jest ona o 21,90 zł wyższa niż w sierpniu. Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to suma koszyka minimalnego we wrześniu 2022 r. była wyższa o 10,81% niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był we wrześniu 2022 r. droższy o 11,29% niż w 2021 r. Wartość koszyka zakupowego całościowo zwiększyła się o blisko 15% z 226,97 zł we wrześniu 2021 r. do 260,84 zł we wrześniu 2022 r.

– Inflacja bije historyczne rekordy i aktualnie jest na poziomie najwyższym od 25 lat. Ciągle rosnące ceny i koszty prowadzenia działalności gospodarczej bardzo negatywnie odbijają się na działających w Polsce firmach, dotyczy to także przedsiębiorców z branży handlowej. Nie dziwi nas zatem fakt, że w ostatnim miesiącu analizowane przez naszych ekspertów ceny wzrosły aż w 11 na 13 badanych sieci handlowych. Produkty w badanych przez nas sklepach w ciągu roku podrożały średnio aż o 15 procent. W ostatnim miesiącu liderem wzrostów były znów produkty tłuszczowe, nabiał i dodatki. Z naszych analiz wynika, że duże sieci handlowe starają się utrzymać atrakcyjne ceny dla klientów, a udaje im się to między innymi dzięki wieloletnim umowom zawartym bezpośrednio z producentami żywności – komentuje wnioski z raportu Patryk Górczyński, Dyrektor Zarządzający ASM Sales Force Agency.

Podobnie jak w ubiegłym miesiącu, najwięcej najdroższych grup produktów (9 na 10) było w kanale e-grocery. Natomiast najwięcej najtańszych grup produktowych (po 4) można było znaleźć w sieci Auchan (dodatki, mięso wędliny i ryby, słodycze, produkty sypkie) oraz w sklepach Lidl ( chemia domowa i kosmetyki, mrożonki, napoje, używki i piwo). Ani jednej najtańszej grupy produktów, nie było we wrześniu w sieciach: Biedronka, Carrefour, Dino, E.Leclerc, Intermarché, Kaufland, Makro Cash & Carry, Netto, POLOmarket, oraz w kanale
e-grocery.

Najwięcej najdroższych produktów (25) można było we wrześniu br. znaleźć w sieci Intermarché. Tuż za nią znalazły się sklepy Netto (9 produktów) i Carrefour, Dino, Lidl, POLOmarket (po 6 produktów), a dalej: E.Leclerc (5 produktów), Biedronka, Kaufland (po 4 produkty), Selgros Cash & Carry (3 produkty) oraz Makro Cash & Carry z 1 produktem z najwyższą ceną spośród 40 analizowanych.

Lidl goni Auchan, coraz drożej w kanale e-grocery

Na pierwszym miejscu rankingu najtańszych sieci wciąż pozostaje Auchan. W sklepach tej sieci średni koszt koszyka zakupowego wyniósł 232,05 zł. To o 12,05 zł więcej niż najtańszy koszyk w sierpniu br., należący przed miesiącem również do Auchan. Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 0,28 zł (Lidl) i 19,87 zł (Biedronka).

We wrześniu 2022 roku najdroższy okazał się ponownie kanał e-grocery, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 308,70 zł, czyli o 33% więcej niż w najtańszych sklepach Auchan. Badanie koszyka zakupowego wykazało również, że we wrześniu 2022 r. najtańsze zakupy można było zrobić w dyskontach – 251,74 zł.

Najmocniej drożeją tłuszcze, dodatki, nabiał i używki

Zestawienie cen kategorii produktowych rok do roku pokazuje, że we wrześniu 2022 r. względem 2021 r. podrożały wszystkie z 10 analizowanych kategorii produktów: produkty tłuszczowe, dodatki, nabiał, używki i piwo, produkty sypkie, mięso, wędliny i ryby, chemia domowa i kosmetyki, mrożonki, napoje oraz słodycze. Najwyższy wzrost cen w skali roku (70,06%) odnotowano w kategorii produktów tłuszczowych. Z wyliczeń ekspertów ASM Sales Force Agency dodatkowo wynika, że dodatki podrożały o 25%, nabiał o 22,76%, używki i piwo o 21,52%, produkty sypkie o 15,03%, a mięso wędliny i ryby o 14,14%. W każdej z analizowanych grup produktów odnotowano zmiany cen, jednak najmniejszą różnicę stwierdzono w przypadku kategorii słodycze (we wrześniu 2022 r. drożej o 4,04%).

Wrześniowy Raport Koszyka Zakupowego 2022 ASM Sales Force Agency zamyka trzeci kwartał roku 2022. W skali III kwartału 2022 najtańsza była sieć Auchan (ze średnią wartością koszyka zakupowego na poziomie 221,38 zł). Najdroższa spośród sklepów tradycyjnych była sieć Netto z koszykiem na poziomie 265,32 zł. To o blisko 20% więcej niż w Auchan.

Pod względem najwyższych cen, podium w skali III kwartału zajmują następujące sieci: najdroższe jest e-grocery (wartość koszyka 299,51 zł). Druga pozycja to sieć Netto (265,32 zł), a trzecia to POLOmarket  (265,14 zł).

Najbardziej wyrównany poziom cen w III kwartale 2022 zaobserwowano w sieci E.Leclerc oraz w Lidlu.

Warte uwagi

Dedykowany zespół ekspertów przystępuje do oceny projektu pod kątem wszystkich potrzeb i analizuje możliwe ścieżki prowadzenia projektu z możliwie jak największym, możliwym wykorzystaniem narzędzi, jakie dostarcza nam aplikacja DataSense.