Zdarzyło Ci się kupić rzecz pod wpływem impulsu? A może przemierzając galerię handlową, niektóre witryny szczególnie przyciągają Twoją uwagę, kusząc atrakcyjnymi wystawami? To zwykle efekt wysiłku merchandisera. Jego rolą jest łączenie interesu producenta oraz potrzeb klienta. Dba o układ sklepowej przestrzeni oraz czuwa nad estetyką wnętrza. To jednak nie koniec. Każde działanie poprzedza skrupulatną pracą analityczną. Bada dane sprzedażowe i tworzy ścieżkę zakupową, a w swoich pomysłach uwzględnia budżet oraz oczekiwania właściciela.
Merchandiser – charakterystyka zawodu
Wiele definicji zawęża rolę merchandisera do starannego przygotowania ekspozycji towaru w sklepie. To jednak niewielka część jego obowiązków. Bardziej doświadczeni specjaliści od handlu i marketingu zajmują się wyróżnieniem marki na tle konkurencji, pozyskaniem nowych klientów, a przede wszystkim wzrostem sprzedaży. To z kolei wymaga gruntownej
znajomości odpowiednich technik, zmysłu obserwacji, doświadczenia oraz umiejętności analitycznych.
Co jeszcze znajduje się na liście zadań profesjonalnego merchandisera? Dbanie o dobre relacje z kontrahentami, badanie zachowań konsumentów, aktualizowanie instrukcji ekspozycyjnych oraz czuwanie nad właściwym zapasem produktów. Efektowna i zgodna z ustalonymi zasadami ekspozycja towarów przekłada się na pozytywny wizerunek firmy. Dlatego merchandiser przeprowadza także ankiety i wywiady z klientami, badając ich stopień zadowolenia z obsługi oraz oczekiwania względem marki. Tak pogłębiona analiza pozwala dokładnie poznać odbiorcę i z wyczuciem wdrażać wszelkie akcje promocyjne, zmiany w wystroju lub oznaczenia cenowe.
Coraz więcej sklepów decyduje się na zatrudnienie visual merchandisera. To osoba o dużym zmyśle estetycznym, która odpowiada za przygotowanie witryn w sposób oddający charakter brandu oraz pozytywnie wpływający na decyzje zakupowe odbiorców. Klient zachęcony do wejścia powinien czuć się dopieszczony i ważny.
Po co przedsiębiorcy merchandiser?
Właściciele sklepów i innych punktów sprzedaży oczekują od merchandisera:
- zaprojektowania efektownej przestrzeni lokalu tak, aby towary zostały atrakcyjnie wyeksponowane, a klienci czuli się zachęceni do ich nabycia,
- znajomości potrzeb klientów, zachowań konsumentów oraz technik wpływających na tzw. zakupy impulsowe,
- zaaranżowania witryny sklepowej w ujęciu sprzedażowym – ekspozycja ma przyciągać wzrok odbiorców i spełniać ich oczekiwania.
Jedną z korzyści, jakie czerpie przedsiębiorca ze współpracy z merchandiserem, jest modelowe zagospodarowanie przestrzeni handlowej. Niezależnie od tego, czy prowadzi niewielki butik, czy wielobranżowy hipermarket, przemyślana aranżacja skutecznie wpływa na zachowanie klientów. Poruszanie się pomiędzy kolejnymi stoiskami i regałami powinno
być odpowiednio zaplanowane – od momentu sięgnięcia po koszyk, aż po oczekiwanie w kolejce do kasy. Tutaj zastosowanie znajduje umiejętne wykładanie produktów w sposób komplementarny np. obok drukarek warto umieścić kartridże i rysy papieru, a w sąsiedztwie mąki i proszku do pieczenia – formy na ciasta.
Jak zostać merchandiserem?
Merchandiser znajdzie zatrudnienie w niemal każdym sklepie. Zwykle oferty dotyczą placówek sieciowych, którym zależy na spójnym i jednolitym wizerunku. Czym powinien wyróżniać się kandydat idealny?
- Umiejętnością pracy w zespole, zaangażowaniem i kreatywnością.
- Wyobraźnią przestrzenną, umiejętnościami manualnymi i zmysłem estetycznym.
- Zdolnością analitycznego myślenia, dokładnością oraz znakomitą organizacją pracy.
- Entuzjazmem i otwartością na pracę w weekendy lub w systemie zmianowym.
Nierzadko merchandiser musi przemieszczać się pomiędzy podległymi sobie punktami handlowymi. Najczęściej jednak pracuje stacjonarnie – w konkretnym sektorze produktów. W branży odzieżowej liczy się zainteresowanie modą i znajomość najnowszych trendów. Natomiast w dziale z elektroniką, ważna jest specjalistyczna wiedza techniczna. Dobry
merchandiser wyróżnia się także pomysłowością i spostrzegawczością. Potrafi zauważyć określone nieprawidłowości i szybko na nie zareagować.