Merchandiser – kim jest, na czym polega jego praca?

Zdarzyło Ci się kupić rzecz pod wpływem impulsu? A może przemierzając galerię handlową, niektóre witryny szczególnie przyciągają Twoją uwagę, kusząc atrakcyjnymi wystawami? To zwykle efekt wysiłku merchandisera. Jego rolą jest łączenie interesu producenta oraz potrzeb klienta. Dba o układ sklepowej przestrzeni oraz czuwa nad estetyką wnętrza. To jednak nie koniec. Każde działanie poprzedza skrupulatną pracą analityczną. Bada dane sprzedażowe i tworzy ścieżkę zakupową, a w swoich pomysłach uwzględnia budżet oraz oczekiwania właściciela.

Merchandiser – charakterystyka zawodu

Wiele definicji zawęża rolę merchandisera do starannego przygotowania ekspozycji towaru w sklepie. To jednak niewielka część jego obowiązków. Bardziej doświadczeni specjaliści od handlu i marketingu zajmują się wyróżnieniem marki na tle konkurencji, pozyskaniem nowych klientów, a przede wszystkim wzrostem sprzedaży. To z kolei wymaga gruntownej
znajomości odpowiednich technik, zmysłu obserwacji, doświadczenia oraz umiejętności analitycznych. 

Co jeszcze znajduje się na liście zadań profesjonalnego merchandisera? Dbanie o dobre relacje z kontrahentami, badanie zachowań konsumentów, aktualizowanie instrukcji ekspozycyjnych oraz czuwanie nad właściwym zapasem produktów. Efektowna i zgodna z ustalonymi zasadami ekspozycja towarów przekłada się na pozytywny wizerunek firmy. Dlatego merchandiser przeprowadza także ankiety i wywiady z klientami, badając ich stopień zadowolenia z obsługi oraz oczekiwania względem marki. Tak pogłębiona analiza pozwala dokładnie poznać odbiorcę i z wyczuciem wdrażać wszelkie akcje promocyjne, zmiany w wystroju lub oznaczenia cenowe. 

Coraz więcej sklepów decyduje się na zatrudnienie visual merchandisera. To osoba o dużym zmyśle estetycznym, która odpowiada za przygotowanie witryn w sposób oddający charakter brandu oraz pozytywnie wpływający na decyzje zakupowe odbiorców. Klient zachęcony do wejścia powinien czuć się dopieszczony i ważny.

Po co przedsiębiorcy merchandiser?

Właściciele sklepów i innych punktów sprzedaży oczekują od merchandisera:

  1. zaprojektowania efektownej przestrzeni lokalu tak, aby towary zostały atrakcyjnie wyeksponowane, a klienci czuli się zachęceni do ich nabycia,
  2. znajomości potrzeb klientów, zachowań konsumentów oraz technik wpływających na tzw. zakupy impulsowe,
  3. zaaranżowania witryny sklepowej w ujęciu sprzedażowym – ekspozycja ma przyciągać wzrok odbiorców i spełniać ich oczekiwania.

Jedną z korzyści, jakie czerpie przedsiębiorca ze współpracy z merchandiserem, jest modelowe zagospodarowanie przestrzeni handlowej. Niezależnie od tego, czy prowadzi niewielki butik, czy wielobranżowy hipermarket, przemyślana aranżacja skutecznie wpływa na zachowanie klientów. Poruszanie się pomiędzy kolejnymi stoiskami i regałami powinno
być odpowiednio zaplanowane – od momentu sięgnięcia po koszyk, aż po oczekiwanie w kolejce do kasy. Tutaj zastosowanie znajduje umiejętne wykładanie produktów w sposób komplementarny np. obok drukarek warto umieścić kartridże i rysy papieru, a w sąsiedztwie mąki i proszku do pieczenia – formy na ciasta.

Jak zostać merchandiserem?

Merchandiser znajdzie zatrudnienie w niemal każdym sklepie. Zwykle oferty dotyczą placówek sieciowych, którym zależy na spójnym i jednolitym wizerunku. Czym powinien wyróżniać się kandydat idealny?

Nierzadko merchandiser musi przemieszczać się pomiędzy podległymi sobie punktami handlowymi. Najczęściej jednak pracuje stacjonarnie – w konkretnym sektorze produktów. W branży odzieżowej liczy się zainteresowanie modą i znajomość najnowszych trendów. Natomiast w dziale z elektroniką, ważna jest specjalistyczna wiedza techniczna. Dobry
merchandiser wyróżnia się także pomysłowością i spostrzegawczością. Potrafi zauważyć określone nieprawidłowości i szybko na nie zareagować.

Warte uwagi

Dedykowany zespół ekspertów przystępuje do oceny projektu pod kątem wszystkich potrzeb i analizuje możliwe ścieżki prowadzenia projektu z możliwie jak największym, możliwym wykorzystaniem narzędzi, jakie dostarcza nam aplikacja DataSense.