Pandemia koronawirusa oraz związane z nią nowe regulacje i ogłaszane lockdowny, wymusiły na branży handlowej wprowadzenie wielu zmian w organizacji pracy. Kolejnymi wyzwaniami okazały się szybko rosnąca inflacja, wojna na Ukrainie oraz nieprzewidywalne zmiany przepisów podatkowych. W efekcie nastąpiła duża rotacja pracowników, konieczne było wprowadzanie zmian warunków zatrudnienia, pojawiła się także duża dostępność pracowników w branżach takich jak utrzymanie czystości czy catering. W tak niepewnych czasach outsourcing personalny pozwala zapewnić obsadę pracowników na właściwym poziomie.
Ostatnie tygodnie oraz inwazja na Ukrainę wywarły ogromny wpływ na gospodarki wielu krajów na całym świecie. Wiele branż, w tym handlowa, musiały dostosować swoją działalność operacyjną do sytuacji. W niektórych przypadkach konieczne były niestandardowe działania wdrażane w ciągu kilku bądź kilkunastu dni, a nie tygodni czy miesięcy. Ostatnie wyzwania, a wcześniej blisko 2 lata pandemii wywołały szereg zmian. Jedną z nich jest spory deficyt pracowników dotykający branżę medyczną, produkcyjną oraz budowlaną. Menadżerowie HR działający w tych branżach musieli praktycznie każdego dnia zmagać się z brakiem pracowników, nagłym ich odpływem czy koniecznością pozyskiwania i szybkiego szkolenia nowych członków załogi. Ten problem był widoczny szczególnie w branży produkcyjnej i budowlanej tuż po rozpoczęciu rosyjskiej inwazji na Ukrainę. Wielu mężczyzn, pracowników z tego kraju musiało opuścić swoje stanowiska pracy i wyruszyć do obrony swojej ojczyzny. Choć pracodawcy przekonywali, że radzą sobie z tym wyzwaniem, to tego typu działania wymagały od nich wprowadzenia niestandardowych rozwiązań. Wraz z odpływem męskiej siły roboczej, do Polski uciekały ukraińskie rodziny, głównie kobiety z dziećmi. Doprowadziło to do sytuacji, w której w kilku sfeminizowanych branżach, takich jak przygotowywanie żywności, prace manualne, czy utrzymanie czystości, obserwujemy przesycenie usług.
Sporym kłopotem dla wielu firm okazał się także chaos podatkowy, zafundowany firmom przez legislatora. Jednym z nieprzewidywanych skutków szybkich zmian ordynacji podatkowej była i jest nadal duża rotacja i zmiany warunków zatrudnienia w obrębie firm. Często okazuje się bowiem, że ekspert z działu X powinien trafić do działu Y po to, by mógł nadal wykonywać swoje zadania, nie obciążając dodatkowymi czynnościami księgowości. Inflacja oraz zaburzenie łańcucha dostaw z i do Rosji, to kolejne czynniki wpływające na zmianę w obszarze zatrudnienia pracowników. Z jednej strony obserwujemy dużo większe zainteresowanie pracami dodatkowymi w kilku branżach, z drugiej zaś niektóre obszary zmagają się z nieregularnym zapotrzebowaniem na swoją produkcję: są dni lub tygodnie, gdy produkcję muszą drastycznie zmniejszać, by po chwili dość niespodziewanie stawić czoła zwiększonemu zapotrzebowaniu na swoje towary. Takie przypadki wymagają bardzo elastycznego podejścia w zakresie zatrudnienia bądź szybkiego pozyskiwania dodatkowej siły roboczej.
Jeszcze jednym, dodatkowym wyzwaniem, którego nie wszystkie firmy były w stanie przewidzieć okazały się skutki pandemii i zmiana sezonowości produkcji na bardziej ciągłą. Okazało się, że ta zmiana spowodowała konieczność rozbudowania powierzchni magazynowych lub co najmniej utrzymywania stanów magazynowych na wysokim poziomie przez większą część roku, a nie tylko w wybranych jego okresach.
Wszystkie te zmiany i wyzwania stanowią wielkie wyzwanie dla polskich firm w obszarze przepływów pracowników i utrzymania załogi na właściwym poziomie zatrudnienia i wyszkolenia. Odpowiedzią na tego typu wyzwania jest profesjonalne wsparcie partnera biznesowego w zakresie rekrutacji i zapewnienia odpowiedniej załogi.
– Outsourcing pracowniczy pozwala przekazać zadania z tym związane partnerowi w zakresie HR, który w pełni zajmie się całą problematyką administracyjną w obszarze rekrutacji. Koszt jednostkowy jest znacznie niższy niż w przypadku wewnętrznych działów HR. Dzięki temu możliwe jest zaproponowanie zatrudnienia pracownika na 3 lub 15 dni, czy dowolnie wybraną inną liczbę. Możliwe jest także uruchomienie projektów z dnia na dzień czy zmiana liczby pracowników przy niespodziewanym piku sprzedażowym – wyjaśnia Piotr Modliński z ASM Sales Force Agency.
Dodatkowo pracodawca nie musi przejmować się nagłą sytuacją kryzysową, ponieważ ma możliwość zrezygnowania z usług w każdym momencie. Warto dodać, że rekrutacje dużych grup personelu stają się o wiele prostsze. Z racji na podstawowy cel biznesu tego typu firmy dysponują wielokrotnie większymi działami, wyspecjalizowanymi w kierunku działań rekrutacyjnych. Umożliwia to błyskawiczne reagowanie na potrzeby klienta. Outsourcer, jako specjalista w swojej branży, dysponuje szczegółową wiedzą odnośnie narzędzi rekrutacyjnych. Doskonale zna stawki rynkowe i może służyć doradztwem w tym zakresie oraz proponować rozwiązania w przypadku problemów w oparciu o swoją wiedzę. Często może zaproponować rozwiązanie sytuacji w postaci relokacji personelu, pozyskania go z UE lub jeszcze dalej, z krajów trzecich. Potrafi dopasować personel zagraniczny do poszczególnych procesów i przeprowadzić skuteczny onboarding.
Kluczowe czynniki przy wyborze dostawcy outsourcingu
- Jakość usługi i profesjonalizm
- Elastyczność
- Specjalistyczne know – how
- Cena
- Wygoda