ASM Sales Force Agency

Rekordowa inflacja, ceny żywności nie hamują

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Inflacja przyspiesza. W grudniu osiągnęła rekordowy poziom 8,6%. Początek roku w Polsce ponownie stoi pod znakiem wzrostu cen produktów żywnościowych. Na półkach sklepowych drożeje kawa i herbata, margaryna, produkty mleczne czy napoje. Najnowsze Badanie i Raport Koszyk Zakupowy® autorstwa ASM Sales Force Agency podsumowuje, jak w ostatnim czasie oraz całym minionym roku, kształtowała się polityka cenowa w największych sieciach handlowych.

Z danych GUS wynika, że w grudniu odnotowano najwyższą inflację w całym 2021 roku. Choć eksperci prognozowali wzrost na poziomie 8,3% to ceny towarów i usług konsumpcyjnych wzrosły w porównaniu do grudnia 2020 roku o 8,6%, a w stosunku do listopada 2021 r. o 0,9%. Ceny produktów żywnościowych również nie hamują. Choć za nami wyjątkowe drogie Święta Bożego Narodzenia, to po raz kolejny podrożała margaryna (7%), kawa (9%), nabiał (4-9%). Więcej trzeba też było zapłacić za niektóre napoje gazowane (4%) oraz przekąski (10%).

Drożej niż w listopadzie i przed rokiem

W grudniu ub. r. Badanie i Raport Koszyk Zakupowy® przeprowadzone przez ASM Sales Force Agency wykazało średnią cenę koszyka na poziomie 227,56 zł. To wzrost na poziomie 3,80 zł, czyli o 1,7% w porównaniu do listopada 2021 r. Dodatkowo, z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że w 9 na 10[1] sieci objętych badaniem, ceny w grudniu ub. r. były wyższe niż w listopadzie. Największy wzrost średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w innej sieci Cash&Carry (5,43 %). Natomiast w ujęciu rocznym, wzrost cen odnotowano w ośmiu sieciach wobec 2020 roku. Były to min.: Carrefour (6,36%), Makro (5,33%) czy Biedronka (4,93%). Największy wzrost cen koszyka odnotowano w sieci Carrefour, w której średnia cena w grudniu 2021r. była wyższa o 13,39 zł niż przed rokiem.

– Zgodnie z naszymi analizami i prognozami – początek roku przywitał nas wysokimi cenami żywności. Spore podwyżki dotknęły między innymi produkty mleczne, tłuszcze ale także kawę czy herbatę. Podobnie było przed świętami i w końcówce 2021 roku, kiedy sklepy i sieci handlowe podniosły ceny wybranych artykułów. Mimo planowanej na luty zmiany, zgodnie z którą obniżony zostanie VAT na żywność, nie spodziewamy się gwałtownych obniżek cen produktów. W naszej ocenie producenci żywności, podobnie jak wszyscy przedsiębiorcy, będą zmagać się z rosnącymi kosztami prowadzenia swoich działalności. Wysokie ceny paliw, energii i gazu powodują, że stale rosną ceny produkcji, co finalnie dotyka klientów i ich portfele – komentuje wyniki raportu Patryk Górczyński, Dyrektor Zarządzający ASM Sales Force Agency.

Auchan gwarantem najniższych cen

Liderem grudniowego rankingu wciąż pozostaje Auchan. Już trzeci miesiąc z rzędu, cena zestawu analizowanych produktów była dostępna w tej sieci za mniej niż 200 zł. W sklepach Auchan średni koszt koszyka zakupowego wyniósł 195,63 zł. To najniższa średnia cena koszyka zakupowego, którą odnotowano w 2021 roku.

Badanie koszyka zakupowego przeprowadzone przez ASM Sales Force Agency w grudniu
2021 r. wskazało, że najtańsze zakupy można było zrobić w dyskontach (218,34 zł). Najdroższy w grudniu 2021 r. był kanał e-grocery, gdzie zakupy kosztowały w przybliżeniu
262,09 zł czyli o ponad 20% więcej niż w najtańszych dyskontach.

Analizując koszyk złożony wyłącznie z produktów najtańszych moglibyśmy zapłacić 177,74 zł (więcej o 3,91 zł niż w listopadzie), natomiast koszyk produktów najdroższych – 283,48 zł
(więcej o 2,48 zł niż w listopadzie ). Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem
w grudniu 2021 r. wyniosła 105,74 zł i jest ona o 1,45 zł niższa niż w listopadzie. Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to suma koszyka minimalnego w grudniu 2021 r. była wyższa
o 2,44% niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w grudniu 2021 r. tańszy
o 7,38% niż w 2020 r.

Eksperci ASM Sales Force Agency od ponad dwóch lat cyklicznie analizują ceny zestawu takich samych produktów. Dzięki temu dane prezentowane w niniejszym raporcie pozwalają
na analizę działań sieci handlowych na przestrzeni miesiąca, kolejnych kwartałów oraz w ujęciu rocznym. Z poniższego wykresu wynika, że w grudniu 2021 roku, na 10 badanych sieci handlowych, w 8 ceny były wyższe niż przed rokiem, a w 2 niższe.

Największy wzrost, tj. na poziomie 6,36 % odnotowano w sklepach Carrefour, w których średnia cena wzrosła o 13,39zł. Największy spadek cen względem 2020 roku odnotowano
w zeszłym miesiącu w Lidlu (6,10%).

Grudniowy Raport Koszyka Zakupowego 2021 ASM Sales Force Agency zamyka IV kwartał roku 2021. W skali IV kwartału 2021 najtańsza była sieć Auchan (ze średnią wartością koszyka zakupowego na poziomie 197,46 zł). W czwartym kwartale sieć Auchan dwukrotnie obniżyła średnie ceny produktów. Najdroższa spośród sklepów tradycyjnych była inna sieć Cash&Carry z koszykiem na poziomie 234,71 zł. To o ponad 18% więcej niż w Auchan. Niewielkie różnice obserwujemy w sieciach sklepów Carrefour czy Kaufland.

W IV kwartale 2021 r. najdroższym kanałem sprzedaży było e-grocery ze średnią wartością koszyka na poziomie 259,66 zł. Natomiast średnia wartość koszyka w analizowanych sieciach tradycyjnych w IV kwartale wyniosła 221,71 zł.

Średnia wartość średniej ceny koszyka w 2021 r. wyniosła 225,39 zł. Największą wartość średniej ceny koszyka odnotowano w lipcu i wyniosła ona 227,75 zł, natomiast najniższa wartość średniej ceny koszyka była widoczna w sierpniu (221,99 zł). Porównując pierwsze półrocze do drugiego możemy zauważyć, że to właśnie w drugiej połowie 2021 r. skoków cenowych było znacznie więcej.


[1] Pod koniec października br. sieć Tesco zakończyła swoją działalność w Polsce. Część sklepów została przejęta przez Netto. ASM Sales Force Agency bada  produkty w tej sieci, aby jej oferta w pełni odzwierciedlała zestaw 40 produktów analizowanych dotychczas w Tesco. Do tego momentu dane będą zbierane z 10 sieci.

Warte uwagi

Dedykowany zespół ekspertów przystępuje do oceny projektu pod kątem wszystkich potrzeb i analizuje możliwe ścieżki prowadzenia projektu z możliwie jak największym, możliwym wykorzystaniem narzędzi, jakie dostarcza nam aplikacja DataSense.