16 grudnia 2020

Świąteczny visual merchandising – jak przygotować witryny na Boże Narodzenie?


 

Przed Świętami sklepowe półki i witryny powinny przyciągać uwagę klientów. Warto więc zadbać o świadomy, świąteczny visual merchandising. Ważne jest nie tylko wyróżnienie się oferowaną gamą produktów, ale również ich oryginalna i kreatywna prezentacja. O tym, jak zadbać o przedświąteczne ekspozycje mówi Paweł Waśko – ekspert ds. visual merchandisingu w ASM Sales Force Agency.

Trwa gorący czas dla wszystkich detalistów i marketerów. W butikach, marketach i galeriach handlowych dominują świąteczne dekoracje, a na półkach asortyment wyraźnie przypomina nam o zbliżających się Świętach. W tym intensywnym czasie wszyscy liczą na zwiększone zyski. Należy przy tym pamiętać, że odpowiednia ekspozycja i dobór produktów mogą pomóc w maksymalizacji obrotu.

Co klient znajdzie na półce sklepowej?

W komunikacji przedświątecznej prym wiedzie sektor FMCG. Okazjonalne słodycze, kosmetyki, produkty spożywcze i alkohol w wersjach prezentowych – te produkty rotują przed Świętami najlepiej. W sklepach zaczyna dominować charakterystyczna kolorystyka – odcienie czerwieni, zieleni, złota i srebra. Sektor spożywczy eksponuje sezonowe przyprawy (głównie przyprawy do piernika, sernika, ryb czy bigosu), niezbędne świąteczne produkty i półprodukty spożywcze czy dekoracyjne akcesoria (lampki i ozdoby choinkowe, ozdobny papier pakowy i torebki czy foremki do pierników.

Zmieniają się również półki sklepowe w drogeriach. Pojawiają się tam zestawy prezentowe i dedykowana oferta świąteczna. Atrakcyjne opakowanie staje się dziś jednym z ważniejszych elementów decydujących o wyborze prezentu. – mówi Paweł Waśko, ekspert ds. visual merchandisingu w ASM Sales Force Agency. Zestawy kosmetyków, świąteczne słodkie upominki czy alkohole z dodatkiem w postaci kieliszków, szklanek bądź korkociągu – przykuwają uwagę i stają się dla konsumentów dużym ułatwieniem w przedświątecznej gorączce. To gotowy prezent pod choinkę. I za tę wygodę w pięknym opakowaniu konsumenci są w stanie zapłacić więcej. – mówi Paweł Waśko. Święta to czas, w którym konsumenci zwiększają swoje wydatki, kupują produkty często bardziej ekskluzywne niż na co dzień i robią wszystko, by podczas Świąt stół, choinka i zorganizowane spotkania (nawet w zmniejszonym gronie) były na jak najwyższym poziomie. Dlatego nawet osoby o ograniczonym budżecie deklarują gromadzenie oszczędności oraz inwestycję w produkty z wyższej półki cenowej w tym jedynym w swoim rodzaju czasie.

W sklepie warto postawić na różnorodność…

… ale jednocześnie zrobić wszystko, by z przedświątecznej oferty nie powstał chaos. Dbając o świąteczny visual merchandising pamiętaj, że półka powinna być komplementarna i przejrzysta – tak, by ułatwiać dokonanie zakupów, a nie odstraszać konsumenta. Należy zadbać o bogaty i odpowiednio dopasowany asortyment w zróżnicowanych opcjach cenowych. Święta organizowane są w ramach różnych budżetów domowych i sprzedawcy nie mogą o tym zapominać. W okresie przedświątecznym konsumenci bardzo często czują się zagubieni i przytłoczeni liczbą spraw do załatwienia. Tym bardziej w sklepie ścieżka wyboru produktów i dokonanie zakupów powinno być maksymalnie uproszczone i czytelne. – podkreśla Paweł Waśko. Ważne, żeby klienci nie mieli problemu ze znalezieniem odpowiedniego stanowiska i wybranej sekcji.

Must-have w sklepie przed Świętami

W sklepach spożywczych i wielobranżowych należy zadbać przede wszystkim o szeroki wachlarz oferty świątecznej. W grudniu kupujemy przecież nie tylko prezenty. Na półce nie może zabraknąć artykułów dekoracyjnych, świec zapachowych, ozdobnych serwetek i innych akcesoriów. Pamiętajmy o uzupełnieniu regału z herbatami o aromaty zimowe i świąteczne syropy. W tym sezonie ważna jest półka z przyprawami, która powinna być doposażona w sezonowe przyprawy – cynamon, imbir, goździki, mieszanki przypraw do sernika, ryb czy bigosu, a także w bakalie, posypki, dodatki do dań czy aromaty.

Świąteczny koszyk zabieganego Polaka

Trend „zabieganego Polaka” obserwujemy już od kilku lat. W trakcie Świąt bez oporów sięgamy po dania gotowe (tj. pierogi, barszcz, pierniki) czy półprodukty. Tempo życia jest coraz szybsze, a wygoda – coraz bardziej w cenie. Zwłaszcza, że dziś dania oferowane w sklepach zyskują na jakości. Nierzadko także w ostatecznym rachunku okazują się nawet korzystniejsze cenowo niż przygotowywane własnoręcznie (licząc czas, prąd, zakup składników etc.).

Promocje świąteczne

W grudniu konsumenci są szczególnie wyczuleni na wszelkie promocje, których marki nie szczędzą. Popularnością cieszą się zestawy 2 w cenie 1, 3 za 2, wielopaki czy opakowania familijne w atrakcyjnych cenach. Ich zakup jest dla konsumentów często dużo korzystniejszy. Dlatego tego typu asortyment w okresie przedświątecznym niewątpliwie powinien pojawić się w każdym sklepie.

Przedświąteczna półka z napojami

Tradycyjnie świątecznym posiłkom towarzyszą rozgrzewające kawy i herbaty, a coraz częściej towarzyszą im również wykwintne, często limitowane alkohole. Tzw. Trunki bursztynowe i wina cieszą się w tym czasie szczególnym powodzeniem. Chętnie wręczamy je też w prezencie, a po świętach sięgamy po „bąbelki” – prosecco czy szampana, dla uczczenia nadejścia Nowego Roku. W okresie przedświątecznym polecamy, by sprzedawcy zwrócili szczególną uwagę na szeroki wybór smakowy i cenowy na półce z alkoholami. – radzi Paweł Waśko, ekspert ASM Sales Force Agency. Na pierwszy plan powinny wysunąć się wina, nalewki, szampany, prosecco, edycje limitowane i oczywiście zestawy prezentowe, np. alkohole w komplecie z kieliszkami czy szklankami.

Świąteczne zakupy - Świąteczny visual merchandising

Świąteczny visual merchandising także w e-commerce

Porady w zakresie visual merchandisingu dotyczą nie tylko kanału tradycyjnego. Właściciele sklepów internetowych również powinni zwrócić uwagę na odpowiednie wyróżnienie oferty świątecznej. Konkurencja w świecie online ciągle rośnie i coraz więcej sklepów przenosi się do e-commerce (lub przechodzi na hybrydową formę działania, np. click&collect).

Jak więc wyróżnić się na tle innych sklepów i skutecznie przyciągnąć klienta?

Sama walka cenowa w okresie przedświątecznym już nie wystarczy. – mówi Paweł Waśko, ekspert ASM Sales Force Agency. Klienci podczas zakupów w sieci zwracają uwagę nie tylko na koszty i formę dostawy. Uważnie analizują opinie o sprzedawcy i każdym oferowanym produkcie, patrzą na wygodę zamówienia, płatności i możliwość ewentualnej reklamacji. Sprzedając online warto to uwzględnić i maksymalnie uprościć formularze czy w czytelny sposób przedstawić informacje o zniżkach, darmowej wysyłce i maksymalnym czasie dostawy (co jest bardzo ważne dla konsumentów w okresie przedświątecznym!).

By wybić się w tym bardzo intensywnym czasie, sprzedawcom w kanale online polecamy tworzenie kreatywnych i celowanych kampanii w Social Mediach, jak również drogę promocji tradycyjnej (np. w formie ulotek umieszczonych w skrzynkach pocztowych). – mówi Paweł Waśko. Proaktywne treści poradnikowe z czytelnym call to action w stylu „5 pomysłów na prezent dla…” przyciągną niezdecydowanych, a wyraźnie wyeksponowana oferta świąteczna z chwytliwą kreacją i copy, może okazać się decydująca, jeśli chodzi o finalną decyzję zakupową.

Dla klientów sklepów online niezwykle ważna jest wygoda i szybkość zakupów. Dlatego w gorącym czasie przedświątecznym warto zadbać o korzystną umowę z firmą kurierską. A może zastanowić się nad powiększeniem zespołu, jeśli istnieje taka potrzeba. Ważne, by zamawiający otrzymali swoje zakupy przed Świętami.

Mamy nadzieje, że nasze porady w zakresie visual merchandisingu i komponowania świątecznej półki okażą się dla Was przydatne! Jeśli macie ochotę na więcej treści – zapraszamy do lektury naszego wcześniejszego artykułu: Visual merchandising – czym jest?

Zapisz się do naszego newslettera