11 maja 2020

Czy nawyk kupowania online zostanie z nami na dobre?


Od ponad roku ASM Sales Force Agency prowadzi badania hipotetycznego koszyka zakupowego. Praktycznie od pierwszego raportu ASM SFA, e-grocery deklasuje konkurentów pod względem wysokości cen – zakupy online są zdecydowanie najdroższe. A jednocześnie analizy instytutów badawczych (GfK, GUS czy Nielsen) wykazują, że cieszą się one rosnącą popularnością.

Zakupy online a koronawirus

W zabieganej codzienności sprzed czasów pandemii, Polacy doceniali komfort dowozu wybranych artykułów pod same drzwi. A sklepy e-grocery prężnie się rozwijały, na bieżąco dopracowując niedociągnięcia: tj. kwestie punktualności dowozu, świeżości towarów, urozmaicenia asortymentu, ograniczenia plastikowych opakowań, a przede wszystkim uproszczenia procedur zwrotów i reklamacji. Stopniowo e-zakupy stawały się coraz chętniej wybieraną przez Polaków opcją zakupów.

Dziś handel usługami i towarami w sieci wydaje się być już nie tyle opcją, co bezwzględnym must have – zarówno dla przedsiębiorców, jak i dla konsumentów. E-commerce, na który praktycznie zostaliśmy „skazani” przez pandemię koronawirusa, stał się niemal z dnia na dzień wiodącym kanałem przepływu. Nawyki konsumentów w bardzo krótkim czasie uległy drastycznej zmianie. Zakupy w sieci są dziś codziennością, bezpieczeństwo zdrowotne głównym priorytetem dla klientów, a sprostanie lawinowemu popytowi – nie lada wyzwaniem dla branży.

Trendy w branży e-commerce

– Od kilku tygodni odnotowujemy wzrost zapytań o rozwiązania alternatywne, np. o możliwość monitorowania sprzedaży, audytowania i raportowania za pomocą narzędzi digitalowych, a także o usługi outsourcingowe do zadań z zakresu merchandisingu, kompletowania zamówień etc. Po chwilowym zastoju, gdy nasi klienci zaadaptowali się już do nowej rzeczywistości, stanęliśmy przed wyzwaniem dostosowania do niej także naszych usług. Od dłuższego czasu – podobnie jak większość branż – pracowaliśmy nad stopniową automatyzacją i digitalizacją usług. Nagle pandemia wymusiła na wszystkich przyspieszoną transformację. Zostaliśmy wrzuceni na głęboką wodę, ale nie jesteśmy w tym sami. Jestem przekonany, że w długofalowym efekcie nie tylko zmieni się handel i nawyki konsumenckie, ale i wyjdzie to klientom oraz firmom na dobre. – mówi Patryk Górczyński, dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency.

 

Cały artykuł na portalu Wiadomości Handlowych, których jesteśmy głównym patronem: WH: ASM SFA o trendach w e-grocery

Zapisz się do naszego newslettera