ASM Sales Force Agency

Druga połowa wakacji nieco łaskawsza dla portfeli Polaków

W sierpniu 2019 ceny produktów FMCG były nieco tańsze niż w lipcu, pokazuje raport koszyka zakupowego ASM SFA. Za przykładowy zestaw popularnych produktów FMCG zapłaciliśmy w sierpniu o 3,72 zł mniej niż w lipcu. Najdroższy koszyk w sierpniowym badaniu pochodził z sieci cash & carry – Makro (248,03 zł), gdzie za te same zakupy trzeba było zapłacić o blisko 28 zł więcej niż w sklepie najtańszym (którym w sierpniu okazał się Kaufland). Nadal średnio najdroższe zakupy robiliśmy w sklepach online, choć zdarzały się i tu najtańsze z porównywanych produktów.

Koszyk zakupowy sierpień 2019

Jak co miesiąc ASM Sales Force Agency przeanalizowała ceny produktów przeciętnego koszyka zakupowego Polaków porównując ceny podstawowych produktów (takich jak mleko, parówki, dżem, pasta do zębów itp.) w stacjonarnych i wirtualnych kanałach sprzedaży oraz w tzw. hybrydach (czyli sieciach sprzedających zarówno w sklepach, jak i online). Zespół ASM SFA już po raz szósty odwiedził 50 sklepów stacjonarnych (po 5 w 12 największych polskich miastach – Białystok, Bydgoszcz, Gdańsk, Jelenia Góra, Lublin, Łódź, Katowice, Kraków, Opole, Poznań, Warszawa, Szczecin). Porównano ceny 40 popularnych produktów dostępnych w dyskontach (Lidl i Biedronka), sieciach tradycyjnych (Auchan, Carrefour, E.Leclerc, Intermarché, Kaufland, Tesco) oraz cash & carry (Makro i Selgros). Kategorię e-commerce reprezentowały 4 sklepy online: frisco.pl, dodomku.pl, polskikoszyk.pl oraz szybkikoszyk.pl, zaś hybrydę sprzedaży stacjonarnej i internetowej odpowiednio Auchan vs. Auchan Direct, E.Leclerc vs. E.Leclerc online, Carrefour vs. E-Carrefour oraz Tesco vs. Tesco e-zakupy.

Najwyższa średnia wartość koszyka zakupowego badanego przez ASM SFA przypadła w sierpniu hurtowni Makro (248,03 zł), ale pozostałe sklepy stacjonarne były tańsze od internetowych (tu średnia za zakupy wyniosła 246,54 zł). Średnio najmniej zapłaciliśmy w Kauflandzie (220,16 zł, a więc o blisko 13 zł mniej niż wyniosła mediana badania – 233,08 zł, i aż o 28 zł mniej niż w najdroższej badanej sieci). Cztery sklepy reprezentujące polski rynek e-grocery osiągnęły łącznie średnią wartość koszyka zakupowego w wysokości 246,54 zł, podczas gdy ten sam zestaw produktów wyniósłby nas w sieciach tradycyjnych średnio o 14,81 zł mniej (231,73 zł).

Także internetowe kanały sprzedaży analizowanych hybryd okazały się średnio droższe od swoich stacjonarnych odpowiedników (choć trafiają się w nich poszczególne produkty w niższych cenach).

Podane wartości są uśrednionymi cenami całego koszyka 40 produktów – najwyższy wynik (a więc najdroższy koszyk) nie oznacza, że wszystkie produkty są w danym miejscu najdroższe. Analogicznie – nie ma możliwości zakupienia wszystkich produktów w najniższej cenie w jednym miejscu. Nawet tańsze sieci posiadają w swoim asortymencie najdroższe grupy produktów i odwrotnie: np. paradoksalnie, w najdroższej sieci – Makro, Polacy mogli kupić w sierpniu najtańszy nabiał.

Opinie eksperta ASM Sales Force Agency

Jak podkreśla Patryk Górczyński, dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency – Kupując wyłącznie najtańsze produkty moglibyśmy za ten sam koszyk zapłacić prawie o połowę mniej. Przy czym nie jest to w praktyce ani proste, ani wygodne: w poszukiwaniu najniższych cen musielibyśmy korzystać z różnych kanałów sprzedaży i odwiedzić kilka sklepów. Nakład czasu i wysiłku mógłby okazać się niewspółmierny do oszczędności finansowej. Pamiętajmy, że na decyzje zakupowe wpływają nie tylko ceny produktów, ale i komfort zakupów.

 

Osoby zainteresowane badaniem koszyka zakupowego ASM SFA prosimy o kontakt z naszym biurem prasowym: aga@hagen.pl

Warte uwagi

Dedykowany zespół ekspertów przystępuje do oceny projektu pod kątem wszystkich potrzeb i analizuje możliwe ścieżki prowadzenia projektu z możliwie jak największym, możliwym wykorzystaniem narzędzi, jakie dostarcza nam aplikacja DataSense.