Przedstawiciel ASM SFA, Zbigniew Sierocki, wśród ekspertów multiformatowej konferencji branżowej.
Pandemia koronawirusa zaburzyła prognozy dotyczące scenariuszy przyszłości. Część z nich zdezaktualizowała, inne zmiany przyspieszyła. O tym, jaki będzie rynek po pandemii, konsument i handel jutra, dyskutowali eksperci różnych branż podczas konferencji Next Day Summit 2020.
W panelu* moderowanym przez Michalinę Szczepańską, redaktor naczelną magazynu „Handel”, udział wzięli:
Z ramienia ASM Sales Force Agency wystąpił Zbigniew Sierocki, Operational Division Director.
Eksperci rozważali różne możliwe opcje handlu jutra. Wszyscy zgodzili się co do jednego: sklepy przyszłości nie obejdą się bez technologii.
Czy sklep przyszłości będzie stacjonarnym salonem flagowym uzupełniającym główny e-sklep czy technologia całkowicie wyeliminuje obsługę, a może stanie się ona luksusem? Tu panowały zdania podzielone.
Zdaniem eksperta ASM SFA, najbardziej prawdopodobna w najbliższej przyszłości wydaje się opcja hybrydowa: zamów i odbierz (click & collect). Połączenie usługi online i offline jest, wg Zbigniewa Sierockiego, kluczem do sukcesu detalistów.
– Wszystko wskazuje na to, że przyszłość zmierza w kierunku handlu omnichannelowego: dywersyfikacja kanałów i modeli sprzedaży, a także ich łączenie, daje większe szanse na przetrwanie w momencie wystąpienia kryzysu. Dlatego duże sieci stacjonarne rozbudowują swój segment online, zaś mniejsze sklepy detaliczne wprowadzają usprawnienia technologiczne. Wszystko po to, żeby dotrzeć do klienta i przekonać go do swojej oferty. Są więc platformy stricte internetowe, aplikacje obsługiwane przez smartfony, programy lojalnościowe, uproszczone płatności, jak najszybsza dostawa lub możliwość oszczędności czasu i pieniędzy przez odbiór osobisty wybranych wcześniej zdalnie produktów. – wyjaśnia Zbigniew Sierocki.
Rozwój sklepów przyszłości jest po części odpowiedzią na zachowania konsumenckie. Pandemia zmieniła nasze nawyki zakupowe i do modeli z przeszłości nie będzie już powrotu.
Zakupy online czy hybrydowe spodobały się Polakom. Ze względu na silną konkurencję oferenci nieustannie dążą do usprawnienia usług – formy zamówienia, płatności, dostawy i reklamacji. Znaczące jest przy tym kilka faktorów – jakość dostarczanych towarów, termin dostawy, cena i coraz częściej aspekt ekologiczny, związany z nadmiarem plastikowych opakowań.
Przede wszystkim jednak dla dzisiejszego konsumenta ważne jest bezpieczeństwo. Po okresie lockdown zauważalne stały się nowe nawyki: kupujemy więcej, ale za to rzadziej wybieramy się na zakupy. Jak najbardziej staramy się ograniczyć czas spędzony w sklepie, dlatego cenimy zakupy w sieci, mniejszych sklepach osiedlowych blisko domu czy pracy, a także modele łączone click&collect (zamów online, odbierz osobiście).
***
Konferencja Next Day Summit odbyła się 29 września w kilku formatach, tj. live-online, VoD, sesja Q&A, podcasty oraz raport, w którym znajdą się pokonferencyjne merytoryczne materiały poszerzone o treści redakcyjne, analizy, wywiady i komentarze.
*Nagrania wystąpień dostępne są w kanale VoD przez 30 dni na https://nextdaysummit.pl/.
Na rynku dostępny jest już raport Koszyk Zakupowy Grudzień 2020, który podsumowuje zarówno ostatni miesiąc zakupowy, jak i cały miniony rok. Jak w wyjątkowym roku naznaczonym pandemią Covid-19 kształtowały się ceny koszyka zakupowego? Gdzie można było kupić najtaniej, a gdzie wydalibyśmy najwięcej? Czy dominacja e-commerce i zakupy w sieci były rzeczywiście najkorzystniejsze dla portfela […]
Rok 2020 był inny od wszystkich i pełen zupełnie nowych wyzwań w handlu. Pandemia Covid-19 odcisnęła piętno na wszystkich sektorach gospodarki, nie oszczędzając branży retail. Trwający lockdown i liczne obostrzenia nałożone na sektor handlowy, wpłynęły na widoczne zmiany zarówno modeli działania sieci zakupowych, jak i nawyki zakupowe konsumentów. Trudna rzeczywistość, jaka nastała wraz z […]