ASM Sales Force Agency

W kwietniu rekordowe wzrosty cen e-grocery – 4 Koszyk Zakupowy

Koszyk zakupowy kwiecień 2020

  • W kwietniu podstawowe produkty FMCG podrożały względem marca 2020 r.
  • Rekordowo drogie e-grocery zwiększyło dystans do sklepów stacjonarnych (które obniżyły ceny).
  • Zestawienie rok do roku wykazało wzrost cen wszystkich kategorii produktowych we wszystkich kanałach sprzedaży.

Eksperci ASM Sales Force Agency po raz czwarty w 2020 r. zbadali ceny przykładowego zestawu podstawowych produktów FMCG.

Wartość uśrednionego Koszyka Zakupowego w kwietniu była co prawda niewiele wyższa od marcowego – o niecałe 0,75 proc. (ok. 1,75 zł), ale wyniki badania ukazały wpływ pandemii na politykę cenową w handlu: Ograniczenia i obostrzenia narzucone na sprzedawców spowodowały gwałtowny wzrost popularności e-grocery. Sklepy stacjonarne, aby przyciągnąć klienta, musiały obniżać ceny. W kwietniowym Raporcie ASM SFA jest to wyraźnie widoczne – rekordowe wzrosty odnotował handel online (274,82 zł – to o blisko 23 zł, czyli 9 proc. drożej niż przed miesiącem), zaś koszyki z sieci stacjonarnych potaniały. Tym samym dystans między e-grocery a sieciami stacjonarnymi wyniósł po raz pierwszy w historii badania 33,5 zł (to ok. 12 proc.).

koszyk zakupowy kwiecień 2020

Badanie koszyka zakupowego ASM SFA prowadzone jest od marca 2019 r. i obejmuje niezmiennie ten sam zestaw produktów FMCG zaspokajających paletę różnych potrzeb życiowych konsumentów. Pozwala to na porównanie cen identycznych koszyków rok do roku.

Zestawienie wyników kwietniowych rok do roku wykazało ogólny wzrost cen – średnia wartość koszyka zakupowego wyniosła w 2020 o ok 11 zł (ponad 4,5 proc.) więcej niż przed rokiem. Wyraźnie zwiększyły ceny przede wszystkim sieci najdroższe (o 12-13 zł), ale rekord należy do hurtowni Makro: przed rokiem była ona siecią najtańszą (z wynikiem 216,51 zł), zaś w kwietniu tego roku trzecią najdroższą pośród sieci stacjonarnych (z wynikiem 237,92 zł). To skok cenowy o 21,41 zł, czyli blisko 10 procent rok do roku.

wzorst cen e grocery kwiecień 2020

Zestawienie r/r cen poszczególnych kategorii produktowych pokazuje, że wszystkie towary FMCG podrożały względem 2019 r.:  najbardziej mięso, wędliny i ryby (o 11,3 proc.) oraz mrożonki (10,15 proc.). Pozostałe kategorie produktowe zdrożały średnio o 3-5,5 proc. Najbardziej stabilne pozostały ceny słodyczy i napojów.

-Nasze kwietniowe pomiary cen do Raportu Koszyka Zakupowego przypadły na czas trwania ograniczeń w handlu, narzuconych z powodu pandemii. Najwygodniejsze dla Polaków okazały się w tym czasie zakupy online. Wyjście do sklepów stacjonarnych było dla klientów uciążliwe m.in. przez wprowadzenie limitu osób przebywających w sklepach czy godziny dla seniorów, a także bardziej ryzykowne, bo wymagające kontaktu z innymi ludźmi. Nawet wysokie ceny i opóźnienia w terminach dostaw nie odstraszały w ostatnich tygodniach klientów e-grocery. Sektor ten odnotował w kwietniu historyczny boom. Złagodzenie restrykcji pokaże, czy popularność zakupów online w naszym kraju utrzyma się także po pandemii. Na pewno zaistniała sytuacja stawia wysoko poprzeczkę zarówno e-sklepom, dopracowującym logistyczne i jakościowe niedociągnięcia, ale i sieciom stacjonarnym, które będą musiały szczególnie się postarać przyciągnąć klienta.- komentuje Patryk Górczyński, dyrektor zarządzający ASM SFA.

Metodologia badania

Badanie ASM Sales Force Agency obejmuje porównanie cen 50 produktów FMCG (tych samych marek i o tych samych gramaturach) z różnych kategorii, w sklepach stacjonarnych, internetowych oraz tzw. hybrydach (czyli sieciach prowadzących zarówno sprzedaż online, jak i offline). Badanie przeprowadzane jest w dyskontach (Lidl i Biedronka), sieciach tradycyjnych (Auchan, Carrefour, E.Leclerc, Intermarché, Kaufland, Tesco) oraz cash & carry (Makro i Selgros). Do zbiorowej kategorii e-grocery zaliczają się 4 sklepy online: frisco.pl, dodomku.pl, polskikoszyk.pl oraz szybkikoszyk.pl. Hybrydę sprzedaży stacjonarnej i internetowej reprezentują odpowiednio Auchan vs. Auchan Direct, E.Leclerc vs. E.Leclerc online, Carrefour vs. E-Carrefour oraz Tesco vs. Tesco e-zakupy. Sprawdź także nasz nowy cykl badań cen koszyka zakupowego.

Warte uwagi

Dedykowany zespół ekspertów przystępuje do oceny projektu pod kątem wszystkich potrzeb i analizuje możliwe ścieżki prowadzenia projektu z możliwie jak największym, możliwym wykorzystaniem narzędzi, jakie dostarcza nam aplikacja DataSense.