ASM Sales Force Agency

W listopadzie kupowaliśmy taniej – nowy raport koszyka zakupowego

Dziewiąte badanie cen koszyka zakupowego za nami!

Eksperci ASM Sales Force Agency po raz dziewiąty przeprowadzili badanie cen przykładowego koszyka zakupowego, czyli zestawienie najpopularniejszych produktów FMCG kupowanych przez Polaków w celu zaspokojenia różnych potrzeb życiowych (tj. nabiału, mięsa i wędlin, napoi, dodatków, słodyczy, chemii domowej, kosmetyków, alkoholi i in.). W listopadzie 2019 średnia wartość wzorcowego koszyka zakupowego spadła do 228,10 zł (z 231,42 zł w październiku). Zmalała również rozbieżność między najdroższym a najtańszym koszykiem (czyli zestawieniem wszystkich badanych produktów występujących w cenach najwyższych i najniższych).

Badanie koszyka zakupowego listopad 2019

Ponownie najdroższym kanałem sprzedaży okazało się e-grocery (choć średnia wartość koszyka zakupionego online zmalała o 0,5 zł względem poprzedniego miesiąca); zwiększył się też rozdźwięk cenowy pomiędzy zakupami online i offline: najdroższy sklep stacjonarny był o blisko 35 zł tańszy niż kanał e-grocery. Różnica ta wzrosła w listopadzie niemal trzykrotnie (w październiku najdroższy sklep stacjonarny był tańszy od e-grocery o 12 zł).

Tylko w trzech sklepach (pomijając kanał e-grocery) cena badanego koszyka była wyższa niż wartość koszyka uśrednionego. W październiku było ich aż pięć. W listopadzie większość sklepów okazała się tańsza niż wartość średnia. Najdroższy ze stacjonarnych sklepów był tym razem E.Leclerc (236,02 zł), a najtańszy ponownie Auchan (z 206,2 zł o 7,68 zł tańszy wobec własnego wyniku miesiąc wcześniej). Z kolei najdroższy w październiku sklep stacjonarny – Makro, w listopadzie okazał się trzecim najtańszym.

W listopadzie rozpoczyna się okres intensywnych przygotowań świątecznych: statystycznie z roku na rok Polacy z okazji Świąt Bożego Narodzenia wydają coraz więcej, nie tylko na prezenty, ale także na żywność. Nie znaczy to jednak, że podstawowe produkty FMCG w tym okresie drastycznie drożeją – wręcz przeciwnie: listopad i grudzień obfitują w promocje i wyprzedaże – stąd też niższa wartość badanego koszyka. Płacimy więcej, bo kupujemy więcej – komentuje Patryk Górczyński, dyrektor zarządzający ASM SFA.

Listopadowy sezon promocji i wyprzedaży sprzyja przygotowaniom do Świąt, ale należy zachować czujność, ceny produktów w poszczególnych kategoriach potrafią różnić się nawet o 30-40 procent. Przykładowo chemię domową i kosmetyki, ale też słodycze, mięso, ryby i wędliny w ekstremalnych przypadkach można nabyć za mniej niż połowę ceny w innym sklepie. Największe rozbieżności cenowe trafiają się w kategorii mrożonek i alkoholi – tu zdarzają się różnice cenowe rzędu 40-46 procent.

Podsumowanie listopadowego badania koszyka zakupowego

Od marca 2019 eksperci ASM SFA w cyklach miesięcznych porównują ceny 40 produktów (tych samych marek i o analogicznych gramaturach) w wybranych sklepach stacjonarnych na terenie całej Polski (tj. Biedronka, Lidl, Auchan, Carrefour, E.Leclerc, Intermarché, Kaufland, Tesco, Makro i Selgros). Od lipca badanie rozszerzono o kanały sprzedaży online, tzw. e-grocery, tj. frisco.pl, dodomku.pl, polskikoszyk.pl oraz szybkikoszyk.pl i tzw. hybrydy (a więc sieci prowadzące sprzedaż stacjonarną i internetową), czyli Auchan vs. Auchan Direct, E.Leclerc vs. E.Leclerc online, Carrefour vs. E-Carrefour oraz Tesco vs. Tesco e-zakupy.

Badanie ASM SFA bazuje na cenach przykładowego koszyka zakupowego. Najwyższy wynik (a więc najdroższy koszyk) nie oznacza, że wszystkie produkty są w danym sklepie najdroższe. Analogicznie – nie ma możliwości zakupienia wszystkich najtańszych produktów w jednym miejscu. Nawet tańsze sieci posiadają w swoim asortymencie najdroższe grupy produktów. I odwrotnie, i w najdroższych sklepach zdarzają się najtańsze w danym miesiącu produkty.

Pisze o nas portal WP Finanse: Listopadowy koszyk zakupowy ASM SFA

Jeśli jesteś zainteresowany pełnym raportem koszyka zakupowego, skontaktuj się z naszym biurem prasowym: aga@hagen.pl

Warte uwagi

Dedykowany zespół ekspertów przystępuje do oceny projektu pod kątem wszystkich potrzeb i analizuje możliwe ścieżki prowadzenia projektu z możliwie jak największym, możliwym wykorzystaniem narzędzi, jakie dostarcza nam aplikacja DataSense.