ASM Sales Force Agency

W lutym taniej, ale ceny wciąż wyższe niż w 2019

Nowy raport koszyka zakupowego ASM Sales Force Agency

  • Luty 2020 r. przyniósł nieznaczny (o 0,44 proc.) spadek cen produktów FMCG
  • Średnia wartość koszyka zakupowego w lutym 2020 wyniosła 230,7 zł, a więc o ok. złotówkę mniej niż przed miesiącem.
  • Ceny nadal wyższe niż w 2019 r.

Podsumowanie badania koszyka zakupowego luty 2020

Ceny badanych produktów były w lutym nieco niższe niż w styczniu br., ale wciąż wyraźnie przewyższały wartości z grudnia 2019 (na początku 2020 r. były one rekordowo wysokie – najwyższe od startu comiesięcznego rankingu ASM Sales Force Agency, czyli od marca 2019 r.). Średnia wartość koszyka zakupowego wyniosła w zeszłym miesiącu 230,7 zł (wobec 231,72 zł w styczniu). Rekordzistą cenowym niezmiennie pozostaje kanał e-grocery, choć zakupy online potaniały względem stycznia aż o 12,42 zł. Najtańszy znów okazał się sklep Auchan, choć był w lutym o 1,3 zł droższy niż przed miesiącem.

Wartość najdroższego koszyka, zakupionego w e-grocery (252,58 zł) była wyraźnie niższa niż w styczniu, ale wciąż o blisko 22 zł przekraczała wartość średnią wszystkich wyników i o niecałe 37 zł sieć najtańszą – to 15 proc. różnicy względem 17,4 proc. miesiąc wcześniej. Najniższe ceny w lutym odnotowano ponownie w Auchan z wynikiem 215,62 zł. To o ponad 1 zł więcej niż przed miesiącem i generalnie drożej niż w 2019 r.

Najdroższym sklepem stacjonarnym okazała się w lutym hurtownia Selgros, z wartością koszyka niewiele niższą niż e-grocery (250,34 zł) – aż o 10 zł więcej niż najdroższy sklep stacjonarny miesiąc wcześniej (E.Leclerc). Dotychczas rozdźwięk cenowy  między najdroższym sklepem stacjonarnym a e-grocery był znacznie większy (nawet o ponad 25 zł). Dystans do Auchan, sieci najtańszej, wyniósł ok. 35 zł.

Badanie ASM SFA niezmiennie wykazuje, że różnica między cenami najwyższymi a najniższymi tych samych produktów może być znacząca w zależności od sieci i kanału sprzedaży (oraz, co logiczne, akcji promocyjnych). Oznacza to, że za ten sam produkt jesteśmy w stanie zapłacić nawet ponad dwukrotnie więcej w zależności od miejsca, w którym dokonujemy zakupów. Przy tym należy pamiętać, że nie ma możliwości zakupienia wszystkich najtańszych produktów w jednym miejscu. Nawet tańsze sieci posiadają w swoim asortymencie najdroższe towary. I odwrotnie, także w najdroższych sklepach zdarzają się najtańsze w danym miesiącu produkty.

Przykładowo słodycze, tłuszcze, chemię domową, w ekstremalnych przypadkach można nabyć za 1/3 ceny w innym sklepie. Największe rozbieżności cenowe trafiają się w kategorii mrożonek (do 40 proc. różnicy w cenie) alkoholi i słodyczy (do 30 proc.). W przypadku drobnych zakupów może to nie sprawiać odczuwalnej różnicy, natomiast przy produktach droższych lub kupowanych w większych ilościach, może wymiernie przełożyć się na wysokość rachunku za zakupy.

-Drugi miesiąc 2020 r. może sprawiać wrażenie spadku cen podstawowych produktów FMCG. Rzeczywiście, ceny mierzonych w naszym badaniu produktów były w lutym niższe niż w styczniu, ale należy pamiętać, że z początkiem nowego roku ceny drastycznie wywindowały w górę. Wszelka ich obniżka może sprawiać wrażenie, że w sklepach jest taniej – de facto, w porównaniu z rokiem ubiegłym, ceny mierzonych produktów wciąż są wysokie. Kolejne miesiące mogą ponownie przynieść skoki cen – w marcu prawdopodobnie odczujemy efekty zwiększonego popytu na produkty pierwszej potrzeby (a więc będzie drożej), natomiast kwiecień powinien potanieć ze względu na promocje wielkanocne. Dynamiczna sytuacja socjopolityczna może nas jednak w tej kwestii zaskoczyć i przynieść nietypowe wyniki badania koszyka zakupowego.- mówi Patryk Górczyński, dyrektor zarządzający ASM SFA 

Jak przeprowadzono badanie koszyka zakupowego w lutym 2020?

Metodologia badania:

Badanie ASM Sales Force Agency obejmuje porównanie cen analogicznych produktów FMCG (tych samych marek i o tych samych gramaturach) z różnych kategorii, w sklepach stacjonarnych, internetowych oraz tzw. hybrydach (czyli sieciach prowadzących zarówno sprzedaż online, jak i offline). Badanie przeprowadzane jest w dyskontach (Lidl i Biedronka), sieciach tradycyjnych (Auchan, Carrefour, E.Leclerc, Intermarché, Kaufland, Tesco) oraz cash & carry (Makro i Selgros). Do zbiorowej kategorii e-grocery zaliczają się 4 sklepy online: frisco.pl, dodomku.pl, polskikoszyk.pl oraz szybkikoszyk.pl. Hybrydę sprzedaży stacjonarnej i internetowej reprezentują odpowiednio Auchan vs. Auchan Direct, E.Leclerc vs. E.Leclerc online, Carrefour vs. E-Carrefour oraz Tesco vs. Tesco e-zakupy.

Raport obejmuje łącznie 50 punktów sprzedażowych i ceny 40 wspólnych dla wszystkich sieci produktów z 10 kategorii (chemia domowa i kosmetyki; mięso, wędliny, ryby; mrożonki; nabiał; napoje; produkty tłuszczowe; słodycze; sypkie czyli produkty instant; używki i alkohol oraz dodatki typu ketchup czy majonez).

Warte uwagi

Dedykowany zespół ekspertów przystępuje do oceny projektu pod kątem wszystkich potrzeb i analizuje możliwe ścieżki prowadzenia projektu z możliwie jak największym, możliwym wykorzystaniem narzędzi, jakie dostarcza nam aplikacja DataSense.