ASM Sales Force Agency

Badanie i Raport Koszyk Zakupowy® – luty 2021

 

W lutym 2021 r. ceny produktów spożywczych w e-commerce wzrosły w skali roku o ponad 6%. ASM Sales Force Agency publikuje najnowsze Badanie i Raport Koszyk Zakupowy®.

Ceny w internetowych sklepach spożywczych są wyższe od tych w placówkach stacjonarnych od wielu miesięcy. Potwierdza to, że zainteresowanie zakupami żywności przez Internet utrzymuje się wśród Polaków na wysokim poziomie. Z kolei średnia wartość koszyka zakupowego we wszystkich kanałach sprzedaży wzrosła w ujęciu rocznym o niecałe 0,5%, co może świadczyć o dużej konkurencji cenowej między sieciami sklepów. Przed nami przedświąteczne akcje cenowe, w ramach których walka o uwagę klientów, rozegra się zarówno w sklepach stacjonarnych jak i w Internecie.

Koszyk zakupowy w lutym 2021

Luty 2021 r. to pierwszy miesiąc, w którym – w związku z pandemią – galerie handlowe mogły otworzyć się dla klientów. Według informacji Polskiej Rady Centrów Handlowych nie wszystkie sklepy zostały otwarte w pierwszym dniu zniesienia ograniczeń. Na przeszkodzie stanęły braki kadrowe oraz kłopoty z zatowarowaniem. Ten przykład pokazuje, że w dalszym ciągu sytuacja pandemiczna niesie ze sobą poważne konsekwencje dla funkcjonowania gospodarki oraz wpływa na zachowania klientów. Obecnie mamy do czynienia z dalszymi ograniczeniami, także w handlu, wprowadzanymi na szczeblu regionalnym.

Luty 2021 roku to także dobry moment na analizę danych w ujęciu rocznym. To właśnie luty 2020 roku był ostatnim, pełnym miesiącem, w którym konsumenci mieli nieograniczony dostęp do sklepów, centrów handlowych oraz placówek kulturalnych. W marcu ubiegłego roku odnotowano pierwszy przypadek koronawirusa w Polsce, a następnie zamknięto szkoły i placówki handlowe oraz kazano nam pozostać w domach.

Z uwagą śledzimy zmiany cen i choć w ostatnich miesiącach obserwujemy ich systematyczny wzrost, to w skali roku, wartość koszyka zakupowego urosła relatywnie niewiele. Oznacza to, że sieci handlowe w jeszcze większym stopniu walczą o klientów, prowadząc aktywną politykę cenową. Ostatni rok to także dynamiczny wzrost cen w sektorze e-grocery, co świadczy o tym, że klienci bardzo chętnie korzystają z możliwości dokonywania zakupów spożywczych przez Internet. Naszym zdaniem, przed zbliżającymi się świętami, przy rosnącej inflacji w całej gospodarce, będziemy obserwować wiele akcji promocyjnych na wybrane produkty spożywcze, potrzebne do przygotowania świąt. Tego rodzaju działania, nawet mimo ograniczeń związanych z pandemią oraz obaw związanych z zachorowaniem na koronawirusa, przyciągną klientów do sklepów. Z pewnością też znaczna ich grupa zdecyduje się skorzystać z zakupów przez Internet. Można spodziewać się wielu akcji promocyjnych także w kanale e-commerce, w którym również będzie się toczyć walka o uwagę klientów – komentuje Patryk Górczyński, dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency.

Średnie ceny koszyków w lutym 2021

W lutym br. Badanie i Raport Koszyk Zakupowy® przeprowadzone przez ASM Sales Force Agency wykazało średnią cenę koszyka na poziomie 229,81 zł. To nieznaczny wzrost o 0,63 zł, czyli o 0,3% w porównaniu ze styczniem br. (Zobacz cały raport z poprzedniego miesiąca: Badanie i Raport Koszyk Zakupowy® Styczeń 2021)  Niższe ceny w kanale e-commerce oraz w dyskontach, nałożyły się na wyższe ceny w pozostałych sklepach w kanale tradycyjnym, w tym w sieciach typu cash&carry.

Badanie i Raport Koszyk Zakupowy® Luty 2021

Analiza średniej wartości koszyka zakupowego wykazała, że w lutym 2021 r. najtańsze zakupy można było zrobić w sieci Lidl, w której średni koszt koszyka zakupowego ASM Sales Force Agency wyniósł 211,18 zł. To i tak o 4,83 zł więcej, niż najtańszy koszyk ze stycznia, który wtedy należał do Auchan. Najwięcej w lutym 2021 r. trzeba było ponownie wydać w sieci Selgros, gdzie za zakupy należało zapłacić 248,71 zł, czyli o 18% więcej niż w najtańszym Lidlu.

Ponownie w ujęciu całkowitym to e-grocery było kanałem najdroższym. Tam średnia suma koszyka zakupowego kształtowała się na poziomie 268,25 zł.

Badanie koszyka zakupowego przeprowadzone przez ASM Sales Force Agency w lutym 2021 r. wskazało, że w tym miesiącu najtańsze zakupy można było zrobić w kanale tradycyjnym (225,97 zł). W poprzednim miesiącu średnia wartość koszyka zakupowego była najniższa „w hybrydzie”. Najdroższy w lutym 2021 r. był kanał e-grocery, gdzie zakupy kosztowały w przybliżeniu 268,25 zł, czyli o 19% więcej niż w najtańszym kanale tradycyjnym.

Średnie wartości koszyków zakupowych w lutym 2021

Analizując zarówno kanał sprzedaży online, jak i offline, w większości (7 z 11) sklepów objętych badaniem, ceny w lutym br. były wyższe niż w ubiegłym miesiącu. Najwyższe, średnie ceny w koszyku zakupowym ponownie odnotowano w e-grocery. Oznacza to, że zainteresowanie klientów zakupami spożywczymi przez internet w czasie pandemii utrzymuje się na wysokim poziomie.

W ramach porównania modelu hybrydowego w lutym br. w dwóch, z trzech analizowanych sieci, tańsze były zakupy online. Taniej niż w wersjach tradycyjnych danych sieci można było zrobić zakupy w Auchan Direct oraz E-Carrefour (odpowiednio o 0,96 zł oraz 1,73 zł). Drożej było natomiast w sklepie E.Leclerc Online i w tym przypadku stwierdzono także największe różnice pomiędzy cenami online i offline. W tradycyjnym sklepie E.Leclerc za zakupy płacono 93,67 zł, natomiast w wersji online tego sklepu 98,10 zł, czyli o 4,43 zł (4,7%) więcej.

Porównanie cen w sklepach w lutym 2021

Minimalne i maksymalne ceny produktów

Kolejny analizowany miesiąc pokazał, że w przypadku minimalnych cen produktów ponownie przoduje sieć Auchan – w lutym oferowała bowiem 11 produktów w cenach minimalnych (wzrost o 1). Jak pokazuje przedstawiony obok wykres, żadnej ceny minimalnej nie znaleźliśmy w kanale e-grocery, w którym średnia wartość koszyka zakupowego była o 56,31 zł większa niż w przypadku Auchan. Najmniej najtańszych produktów mogliśmy znaleźć w w sieciach sklepów Kaufland, Intermarché (po 2 produkty) oraz w E.Leclerc (3 produkty).

Ceny produktów - luty 2021
Najwięcej najdroższych produktów, bo aż 11, oferował E.Leclerc. Tuż za nim uplasował się kanał e-grocery – 8. W styczniu i grudniu to e-grocery oferowało najwięcej najdroższych produktów podczas gdy na drugim miejscu był wtedy E-Leclerc. Najmniej najdroższych produktów odnotowano w sieciach Auchan i Kaufland (po 1) oraz w Intermarché i Makro (po 2).

Ceny produktów w koszyku zakupowym w lutym 2021
Analizując koszyk zakupowy złożony wyłącznie z produktów najtańszych moglibyśmy zapłacić 175,36 zł (mniej o 4,15 zł niż w styczniu), natomiast koszyk produktów najdroższych – 335,38 zł (więcej o 2,88 zł niż w styczniu). Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem w lutym 2021 r. wyniosła aż 160,02 zł i jest ona o 7,03 zł większa niż w styczniu. Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to suma koszyka minimalnego w lutym 2021 r. była wyższa o 8,22% niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w lutym br. tańszy o 0,2% niż w 2020 r.

Zestawienie cen poniższych kategorii produktowych rok do roku pokazuje, że w lutym 2021 względem zeszłego roku zdrożały 4 kategorie produktów: nabiał, napoje, produkty tłuszczowe oraz słodycze. Napoje drożały już w styczniu, gdy odnotowano wyższe ceny w ujęciu rocznym tylko 2 grup produktów. W lutym 2021 r. napoje zdrożały aż o 12,33% względem 2020 r.

Największy spadek cen w lutym 2021 widzimy z kolei w przypadku produktów sypkich (o 8,1%), mrożonek (5,68%) oraz chemii domowej i kosmetyków (5,26%). W każdej z analizowanych grup produktów odnotowano zmiany cen, jednak najmniejszą różnicę stwierdzono w przypadku nabiału (w lutym 2021 drożej o 0,49%).

Wartość hipotetycznego koszyka skomponowanego wyłącznie z najdroższych produktów, była w lutym 2021 roku o 0,2% niższa niż przed rokiem – to różnica o 0,67 zł. W przypadku koszyka z najtańszymi produktami odnotowaliśmy wzrost w bieżącym roku o 8,22% w stosunku do roku ubiegłego – tutaj różnica kształtowała się na poziomie 13,32 zł.

Warte uwagi

Dedykowany zespół ekspertów przystępuje do oceny projektu pod kątem wszystkich potrzeb i analizuje możliwe ścieżki prowadzenia projektu z możliwie jak największym, możliwym wykorzystaniem narzędzi, jakie dostarcza nam aplikacja DataSense.